باید برای تحقق حقوق کودکان سرمایه‌گذاری شود

معاون حقوق بشر و روابط بین‌الملل وزارت دادگستری و دبیر کنوانسیون حقوق کودک با بیان اینکه ۲۳ میلیون از جمعیت کشور ما را کودکان تشکیل می‌دهند که در سطح ملی، سرمایه اجتماعی و آینده سازان کشور به شمار می‌روند، گفت: باید برای تحقق حقوق کودکان سرمایه گذاری کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود عباسی امروز _پنجشنبه ۲۲ مهرماه_ در آئین رونمایی از کتاب حق نگاری کودکانه اظهار کرد: ما وظیفه داریم برای تحقق حقوق بنیادین کودکان از هیچ تلاشی فروگذار نباشیم.

وی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای خوب در این حوزه اقداماتی همچون رونمایی از کتاب در راستای تحقق حقوق کودکان است، تصریح کرد: منظور از حقوق کودک منظومه‌ای از حق‌ها است که کودکان از آن جهت که کودک هستند از این حقوق برخوردارند.

معاون حقوق بشر و روابط بین‌الملل وزارت دادگستری و دبیر کنوانسیون حقوق کودک ادامه داد: حقوق کودکان اعطا کردنی است و سلب شدنی نیست و همه مسئولان دستگاه‌ها، والدین و مسئولان مدارس مکلف هستند برای احقاق حقوق کودکان گام بردارند.

تاکید بر رعایت حقوق کودکان

وی افزود: درون همه حق‌های کودکان، یک ویژگی خاص نهفته است که از آن به عنوان حق ذاتی یاد می‌شود؛ بیش از هزار سال پیش در آموزه‌های دینی به مجموعه‌ای از حق‌ها از جمله حق بر نام شایسته، حق هویت و حیات، حق سلامت و آموزش، حق بر بازی کردن و شادی، حق بر خانواده داشتن و در کنار خانواده بودن، حق رعایت مسائل کودکان، منع تبعیض و حق شنیده شدن صدای کودکان تاکید شده است.

عباسی با بیان اینکه حق شنیده شدن صدای کودکان به نحو احسن و مطلوب را می‌توان در آموزه‌های دینی مشاهده کرد، گفت: حق کودکان در معارف دینی ما موج می‌زند پس در دنیا باید مدعی این موضوع باشیم؛ زیرا با پشتوانه عظیم تمدنی در معارف دینی و آموزه‌های دینی به حق کودکان اشاره شده است.

وی تصریح کرد: در کنوانسیون حقوق کودک از میان حقوق بیشمار چهار حق اساسی و بنیادین نسبت به سایر حق‌ها امتیاز ویژه دارد، چهار حق مورد تاکید برای کودکان، حق منع تبعیض، حق رعایت مسائل کودکان، حق بر رشد و بقا و حق شنیده شدن صدای کودکان است.

معاون حقوق بشر و روابط بین‌الملل وزارت دادگستری و دبیر کنوانسیون حقوق کودک اظهار کرد: در پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی هستیم و از مجموعه‌ای از حلقه‌ها سخن می‌گویم که در این استان ندای اساسی و بنیادین که لازم بوده در کشور به صدا درآید از اینجا به صدا درآمده است. به عنوان مثال در محله سنبلستان با پیشنهاد کودکان و نوجوانان تحولات اساسی صورت گرفته است و صدای کودکان در این شهر شنیده شده است.

وی تاکید کرد: باید فضایی ایجاد کنیم که کودکان حق اظهار نظر داشته باشند. معتقدیم کودکان آینده سازان جامعه هستند بنابراین باید برای تحقق حقوق کودکان سرمایه‌گذاری کنیم.

اصفهان نخستین شهر دوستدار کودک

عباسی تصریح کرد: شهر دوستدار کودک اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی گام‌های بلندی در عرصه‌های مختلف برداشته است و علاوه بر اینکه در طول تاریخ بر تارک جهان درخشیده در عرصه حقوق کودکان نیز در یک دهه گذشته گام‌های خوبی برداشته است که نمونه‌های عینی و عملی آن بر کسی پوشیده نیست. شهر دوستدار کودک از دستاوردهای ارزشمندی است که بر اساس دستورالعمل وزارت کشور شکل گرفته است.

وی گفت: اصفهان نخستین شهری است که نشان شهر دوستدار کودک را به دست آورد و این جهش برای حمایت از حقوق همه جانبه کودکان باید الگویی برای سایر شهرهای کشور باشد تا زمینه رشد و شکوفایی کودکان را فراهم کنند.

دبیر کنوانسیون حقوق کودک گفت: انتخاب ۳۰ نفر از کودکان به عنوان شورای مشورتی شهر، یعنی گام بلند رو به جلو که می‌تواند ما را در مسیر تحقق حقوق کودکان مصمم‌تر کند. اصفهان یکی از پیشگامان حرکت در سطح ملی در زمینه دوستدار کودک بوده و برگزاری جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان نیز جز گام‌های بلند در این زمینه است؛ باید از این حرکت‌ها بیشتر حمایت شود.

توانایی اصفهان در برگزاری جشنواره نقاشی

وی اظهار کرد: اگر اصفهان در حوزه فیلم کودکان و نوجوانان در سطح جهان درخشیده، در عرصه جشنواره نقاشی نیز باید در عرصه جهانی بدرخشد؛ از این رو پیشنهاد می‌شود جشنواره ملی نقاشی حقوق کودک از نگاه کودک برگزار و دبیرخانه آن در این شهر دایر شود زیرا این استعداد و شایستگی توانایی را در مسئولان، کودکان شهر و اعضای شورای مشورتی شهر دوستدار کودک می‌بینیم.

عباسی با تاکید بر اینکه باید با حضور در مجامع بین‌المللی فرهنگ و تمدن غنی و شکوفایی استعدادها را به رخ دنیا بکشیم که این در چارچوب سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است، گفت: سند ملی حقوق کودک مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تابع قوانین و مقررات است و هیچ اراده‌ای برای خروج از کنوانسیون حقوق کودک وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برای ارتقای همه جانبه حقوق کودکان اقداماتی در حال انجام است، تصریح کرد: استان اصفهان پیشتاز این عرصه‌ها بوده و شهرهای اصفهان نیز گام‌های خوبی برداشته‌اند؛ تاکید ما این است حرکت‌هایی که در سطح استان شروع شده تا چند برابر افزایش یابد.

دبیر کنوانسیون حقوق کودک ادامه داد: در پرتو سند جامع عمل، در بازه زمانی ۱۰ ساله از سال ۹۴ تا ۱۴۰۴ باید بستر و زمینه‌ای فراهم کنیم که کودکان ایرانی جایگاه شایسته خود را در عرصه ملی و بین‌المللی پیدا کنند و در چهار سال باقی مانده از این سند باید عزم جدی برای برداشتن گام‌های بلند داشته باشیم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: اصفهان همچون گذشته در عرصه‌های مختلف در سطح ملی و جهانی بدرخشد.

به گزارش ایمنا، در پایان این مراسم علاوه بر رونمایی از کتاب حق نگاری کودکان، از پوستر مسابقه نقاشی همساز نیز رونمایی شد.

کد خبر 528726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.