حیات زاینده رود و گاوخونی به هم وابسته است

یک فعال محیط زیست با بیان اینکه در ریزگردهای گاوخونی در شهر اصفهان ذرات سمی دیده می‌شود که آلایندگی بسیار زیادی دارند، گفت: گاوخونی این ویژگی را داشته است که سیلاب‌ها را مهار کند، تالاب و رودخانه زاینده‌رود از یکدیگر جدا نیستند و حیاتشان به یکدیگر وابسته است.

رضا خلیلی ورزنه فعال محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تالاب گاوخونی قدمت و تاریخچه گسترده‌ای دارد و رودخانه زاینده‌رود مادر تمدن‌های این منطقه محسوب می‌شود. تحقیقاتی در زمینه پیدایش تالاب انجام شده است که نشان می‌دهد، در دوره هخامنشی دو شهر گاوت و شهر گاوین وجود داشته است که گاوت، گاوخونی بوده و شهر گاوین اصفهان بوده است.

وی افزود: گاوخونی این ویژگی را داشته است که سیلاب‌ها را مهار کند اما اکنون اوضاع خوبی ندارد و توانسته است تاکنون دوام بیاورد. ریزگردهای سمی، نیترات کشاورزی و ندادن حقابه، داده‌هایی است که انسان‌ها به تالاب گاوخونی بخشیده‌اند که البته اثرات منفی آن هم به مردم باز می‌گردد. گونه‌های فلامینگو، غاز و اردک در تالاب وجود داشته است، اما از حیات گذشته خبری نیست و این زیستگاه طبیعی نابود شده است.

وجود ذرات سمی در ریزگردها

این فعال محیط زیست ادامه داد: مهاجرت پرندگان اتفاق نمی‌افتد و تالاب از مسیر جهانی مهاجرت حذف می‌شود. گاوخونی سال‌ها استراحتگاه بین راهی پرندگان بوده است و این پرندگان پس از استراحت به سمت تالاب‌های جنوب می‌رفتند اما در حال حاضر این استراحتگاه از بین رفته است و پرندگان به دلیل خستگی و استراحت نکردن نمی‌توانند مهاجرت را ادامه دهند و در طول مسیر از بین می‌روند.

وی تصریح کرد: متأسفانه در ریزگردهای گاوخونی در شهر اصفهان ذرات سمی دیده می‌شود که آلایندگی بسیار زیادی دارند و این شرایط زندگی و سلامتی انسان‌ها را دشوار می‌کند. در این شرایط اگر گاوخونی نابود شود، حوضه آبریز از دست رفته است، بنابراین تالاب و رودخانه زاینده‌رود از یکدیگر جدا نیستند و حیاتشان به یکدیگر وابسته است اما خشکسالی‌های پی در پی هم در نابودی آنها نقش ویژه‌ای داشته است.

مهار سیلاب‌ها توسط گاوخونی

خلیلی ورزنه اظهار کرد: نابودی تالاب خطرات بیشماری به دنبال دارد. گاوخونی در سال‌های گذشته سیلاب را مهار می‌کرد و تغذیه آبخوان‌ها را بر عهده داشت اما در حال حاضر آبخوان‌ها آسیب دیده‌اند و زمین‌های کشاورزی که با گاوخونی ارتباط داشتند در حال خشک شدن هستند و چون خاک زمین ریزدانه و رسی است و می‌تواند به کویر تبدیل شود.

وی تصریح کرد: سه چشمه بزرگ ریزگرد در مناطق آران وبیدگل، خور و بیابانک و گاوخونی وجود دارد و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، ریزگردها می‌توانند تا شعاع ۷۰۰ کیلومتری اطراف چاله مرکزی حرکت کنند. آبرسانی به گاوخونی کار مشکلی است مردم و مسئولین باید با کمک یکدیگر در این راه قدم بردارند و تلاش کنند.

کد خبر 528698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.