ارگانوکاتالیست‌ها راهی مطمئن به سوی شیمی سبز

اورگانوکاتالیست‌ها عمدتا از گیاهان استخراج می‌شود و خواص شگفت‌انگیزی دارد، ارگانوکاتالیست‌ها خاصیت پیش‌برنده و شتاب‌دهندگی واکنش‌ها و سنتزهای مختلف را دارد و با بهره‌ گرفتن از آنها استفاده از منابع اسیدی و بازی در سنتز داروهای مدرن کاهش خواهد یافت.

به گزارش ایمنا و بر اساس یادداشتی که حمیدرضا یوسفی، دکترای شیمی آلی در خصوص اورگانوکاتالیست‌ها در اختیار این رسانه قرار داده است:

"جایزه نوبل معتبرترین جایزه‌ای است که در حوزه‌های علمی به یک دانشمند تعلق می‌گیرد، جایزه نوبل در سال ۱۸۹۵ به وصیت کارخانه‌دار و شیمی‌دان سوئدی، آلفرد نوبل که بیشتر او را به دلیل ابداع دینامیت می‌شناسند، پایه‌گذاری شد. طبق وصیت نوبل، پنج جایزه به‌طور سالانه در رشته‌های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات، اقتصاد و صلح؛ به افرادی تعلق می‌گیرد که بیشترین خدمت را به مردم کرده باشند، جایزه نوبل بدون شک از ارزش بسیار بالایی برای دانشمندان، محققان، پژوهشگران و دانشجویان سراسر دنیا برخوردار است و همه ساله دنیای علم منتظر اعلام نتایج این رویداد عظیم هستند.

نکته جالب امسال به برندگان نوبل شیمی امسال یعنی دیوید مک‌میلان بریتانیایی و بنیامین لیست آلمانی مربوط است که بر روی توسعه سیستم‌های "سنتز و آنالیز آسیمتریک ارگانوکاتالیست‌ها" پرداخته بودند؛ این بار برخلاف تصور عمده دانشمندان که پیش‌بینی کرده بودند نوبل شیمی امسال به مخترعان واکسن کرونا تعلق می‌گیرد، در یک اتفاق پیش‌بینی نشده اورگانوکاتالیست‌ها گوی رقابت را ربود و فاتح نوبل شد، اما جالب است بدانید ارگانوکاتالیست‌ها چه هستند و به چه دلیل توانستند به مدال ارزشمند نوبل شیمی ۲۰۲۱ دست یابند، قبل از بیان این نکته باید به معرفی کاتالیست پرداخته شود، چرا که ارگانوکاتالیست‌ها نیز خاصیت پیش‌برنده و شتاب‌دهندگی واکنش‌ها و سنتزهای مختلف را دارد؛ کاتالیست‌ها در واکنش‌ها باعث پیش برد و تسریع واکنش می‌شود.

علم نوین به ویژه در حیطه سنتز دارو و داروسازی در فکر جایگزین اسیدها و بازهای خطرناک است و مدت‌ها است که برای جایگزین این اسیدها و بازها دست به دامان شیمیدانان شدند.

اورگانوکاتالیست‌ها یکی از بهترین پیشنهادات شیمیدانان در سال‌های اخیر بوده است، اما به دلیل سنتز مشکل آن‌ها به علت تقارن در ساختار و نحوه واکنش‌پذیری سخت، آنها را به عنوان یک جایگزین جدی برای کاتالیست‌های موجود نمی‌پذیرفتند، امسال طبق اعلام دبیرخانه نوبل، دیوید مک‌میلان بریتانیایی و بنیامین لیست آلمانی با ارائه برنامه‌ای دقیق و منسجم و پیشرفته در حیطه رفع نواقص اورگانوکاتالیست‌ها در جهت توسعه و استفاده بیشتر آنها به ویژه در حیطه سنتز ترکیبات دارویی با توجه به اینکه ارگانوکاتالیست‌ها سازگار با محیط زیست و مطابق با اصول شیمی سبز است، قدم برداشتند.

به نظر می‌رسد داوران نوبل این بار با این انتخاب نسخه چند سال آینده سنتز داروی دنیا را پیچیدند و با تذکری خیلی جدی شرکت‌های داروسازی دنیا را مجبور به استفاده کمتر از اسیدها و بازهای خطرناک کنند. نوبل شیمی امسال به ارگانوکاتالیست‌ها رسید تا ارزش استفاده از منابع طبیعی و رفتن به درون ساختار آنها جهت استفاده بهتر و بیشتر از آنها مورد توجه بیشتری قرار گیرد و استفاده از منابع اسیدی و بازی در سنتز داروهای مدرن کاهش یابد.

کد خبر 528690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.