اولین پاییز با شهردار جدید

امروز وقتی صحبت از اهواز می‌شود پیش از آن که پل سفید و کارون در ذهن تداعی شود، گرد و خاک، بالازدگی فاضلاب، سیل و آبگرفتگی جلوه نمایی می‌کنند، فساد در تار و پود شهرداری ریشه دوانده است و خیابان‌های شهر وضعیت نامطلوبی دارد؛ به نظر گوش شنوا و دست عملی هم در گذشته برای رفع چالش‌های شهر وجود نداشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهم‌ترین وظیفه هر شورای شهری انتخاب شهردار است و شاید پس از آن بار اصلی وظیفه هر نماینده‌ای در شورا نظارت بر عملکرد شهردار منتخب باشد. تصویب طرح و لوایح نیز تقریباً در راستای تسهیل فعالیت شهرداری و نظارت بر عملکرد آن است.

نظارت گاهی مبتنی بر شرایط زمانی و اقتضائات اقتصادی و اجتماعی دچار تغییر می‌شود؛ بنابراین شورایی هوشمند است که این اقتضائات را دریافته و با پیش‌بینی و مدیریت مطلوب بتواند بهترین نقشه راه را برای یک شهر ترسیم کند.

اهواز با تمام ظرفیت‌هایی که دارد اکنون زخم‌خورده همین سیاستگذاری‌های غلط در حوزه شهری است. گاهی آنقدر پروژه‌های شهری در مرکز استان خوزستان کوچک و محدود است که با لفظ کلانشهر که اهواز را با آن توصیف می‌کنند همخوانی ندارد؛ بدین سبب اگر قرار است تحولی در این شهر اتفاق افتد باید پیش از هر چیز این سنگ‌های ریز از مسیر توسعه اهواز برداشته شود.

شهری که پس از تأیید صلاحیت و صدور حکم توسط وزیر کشور، رضا امینی را به صورت رسمی به عنوان شهردار خود شناخت و سکان مدیریت این شهر پرچالش به دست مدیری داده شد که از اصفهان راهی جنوب شده بود. حال شورای اسلامی شهر چهار سال فرصت دارد که راه‌های اشتباه گذشته را کنار گذاشته و با ثبات مدیریتی، فسادستیزی و برنامه‌ریزی درست اهواز را توسعه دهد.

فسادزدایی و ثبات مدیریتی

یوسف محمودی رئیس شورای اسلامی شهر اهواز درباره نقشه راه و آنچه برای شورا دارای اهمیت است، اظهار کرد: مشکلات زیرساختی اهواز در حوزه آب و فاضلاب سالیان زیادی است که وجود دارند و این شهر در زمینه حاشیه نشینی دومین شهر ایران است. این مشکلات حل شدنی نیستند مگر با یک نگاه و اعتبار ملی و همدلی و همراهی مدیران استانی و استفاده از ظرفیت‌های ملی که برای استان خوزستان ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه شعار شورای ششم شفافیت، صداقت و کار بوده و تا پایان مسیر این شعار دنبال می‌شود، افزود: یکی از محورهای اساسی شورای اسلامی شهر اهواز در دوره جدید ثبات مدیریتی خواهد بود؛ چرا که اهواز و شهرداری اهواز از بی‌ثباتی مدیریتی رنج برده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز تصریح کرد: تعامل بین بخشی جز اولویت‌های شورا است و مشکلات و مسائل در سطوح مختلف پیگیری می‌شود، انضباط مالی و فسادستیزی نیز که در میثاق نامه وزرا امضا شده است جز محورهای مهم شورای شهر اهواز قرار گرفته است..

وی تاکید کرد: مسائل و مشکلات زیادی در مناطق کم برخوردار و حوزه‌های فرهنگی اجتماعی وجود دارد و در این رابطه خواسته شورای اسلامی شهر اهواز از شهردار به‌کارگیری جوانان و نخبگان انقلابی و استفاده از آنها در مدیریت شهری برای رفع مشکلات است.

محمودی توضیح داد: همه ما می‌دانیم که شهرداری اهواز با بودجه کنونی انتظارات را برآورده نمی‌کند و تحولی نیز نخواهیم دید لذا مطالبه گر ارزش افزوده صنایع هستیم تا حق شهرداری و شهروندان گرفته شود و با جذب سرمایه گذاری و مانع زدایی سر راه آنها به سمت داشتن یک شهر مطلوب حرکت کنیم.

فاضلاب و آب‌های سطحی

حجت‌اله زارع زاده، نایب رئیس شواری اسلامی شهر اهواز با تاکید بر اینکه اولویت شهردار اهواز باید فسادزدایی و انضباط اداری و مالی باشد، گفت: اولین مسئله شهر اهواز که ممکن است مهمترین مسئله نباشد اما یکی از مشکلات اساسی است که نارضایتی شهروندان اهواز را به دنبال داشته دفع آب‌های سطحی است که باید رفع شود تا به مسائل اصلی شهر اهواز برسیم.

وی افزود: مشکل دفع آب‌های سطحی مسئله فرعی بود که امروز به یک مشکل بزرگ برای مردم تبدیل شده است. این مسئله باید رفع شود. آنچه تاکنون به وسیله مجریان امر انجام شده رضایت ما را جلب نکرده و انتظار می‌رود همه مسئولان پای کار بیایند و تنها حضور در جلسات ملاک کار نباشد.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اهواز گفت: آنچه در جلسه مطرح می‌شود باید در عمل هم اجرا شود، وقتی که استاندار سابق تقسیم کار و مسئولیت هرکدام از دستگاه‌ها را انجام داد و مشخص شد که هرکسی چه وظیفه‌ای در دفع آب‌های سطحی دارد اما بسیاری از مسئولان به وظایف خود عمل نکردند.

وی تاکید کرد: رضایت شورای اسلامی شهر از انجام وظایف محول به سازمان‌هایی که وظایف خود را در زمینه دفع روان آب‌ها و فاضلاب شهر اهواز انجام نداده‌اند را همیشه و از هر طریقی اعلام کردیم که امیدواریم در دوره جدید مدیریت استان این مسئله رفع و هرکسی وظایف خود را انجام دهد.

آسفالت معابر و بهسازی وضعیت خیابان‌ها

محمد مهدی مطیعی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اولویت‌هایی که گفته می‌شود برای حال حاضر است و در آینده امکان تغییر آن وجود دارد، در حال حاضر با توجه به اینکه در فصل پاییز هستیم و به زودی بارندگی‌ها شروع می‌شوند اولویت اول شهردار اهواز باید برنامه‌ریزی برای دفع آب‌های سطحی و فاضلاب باشد.

وی افزود: معابر و خیابان‌های اهواز به ویژه در مناطق حاشیه‌ای مناسب و در شأن شهروندان نیست لذا دومین انتظار از شهردار اهواز می‌تواند آسفالت معابر و بهسازی وضعیت خیابان‌ها باشد.

مطیعی گفت: مسائل درون سازمانی همانند مسائل شهری و شهروندی و خدمت رسانی به مردم اهمیت دارند؛ چرا که مسائل درون سازمانی بر بخش‌های دیگر تأثیر می‌گذارند و باید مسائلی مانند انضباط مالی و منابع انسانی شهرداری اهواز، مورد توجه شهردار جدید باشد.

اصلاح ساختار سازمانی و بودجه‌ریزی

سید محمد علی پورموسوی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اهواز نیز اظهار کرد: این کلانشهر مشکلات مختلف و زیادی دارد با این حال برای اولویت‌بندی مشکلات سه سطح تعیین کرده‌ایم؛ سطوح اول و دوم مربوط به اولویت‌های اصلی اول و دوم هستند و سطح سوم مسائل و مشکلاتی هستند که در طولانی‌مدت برای شهر و شهروندان مشکلات حادی ایجاد نمی‌کنند.

پورموسوی افزود: سطح اول مشکلات و اولویت بندی شورای اسلامی شهر با توجه به اینکه در آینده نزدیک بارندگی‌ها شروع می‌شود موضوع آب‌های سطحی است و این موضوع یکی از اولویت‌های شهرداری و شورای شهر است که در حال پیگیری حل آن هستیم تا در ایام بارندگی مشکل حادی ایجاد نشود.

وی توضیح داد: دومین اولویت شورا و شهرداری که در حال پیگیری هستیم موضوع پایان و به سامان رساندن پروژه‌های ناتمام شهر اهواز مانند پروژه تقاطع دانشگاه و شهید کجباف (چهارشیر) است که سبب ایجاد مشکلاتی برای مردم به خصوص در سال تحصیلی شده و نیاز است که در این خصوص در شرایط بهتری نسبت به گذشته قرار بگیریم.

عضو کمسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اهواز گفت: سومین مسئله‌ای که جز اولویت‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر اهواز است، اصلاح ساختار سازمانی و بودجه‌ریزی است که بسیار مفصل و زمان‌بر بوده و ممکن است تا پایان کار شورای ششم ادامه داشته باشد در حال حاضر به شدت پیگیر این موضوع هستیم تا به بهترین شکل با فساد اداری مقابله شود.

کد خبر 528526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.