لزوم اجرای توافقنامه راهبردی ایران و چین برای توسعه مراودات بندری

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: به عنوان ناوگان ملی تقاضا داریم در قالب توافقنامه‌های راهبردی بین دو دولت ایران و چین برخی محدودیت‌های تردد به بنادر چین برداشته و این روابط توسعه یابد.

به گزارش ایمنا، محمدرضا مدرس‌خیابانی عصر امروز _سه‌شنبه ۲۰ مهرماه_ در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی با بیان اینکه در سال مانع‌زدایی تولید و پشتیبانی‌ها در جهت اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب تمام تلاش خود را در مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای حفظ پشتیبانی از تولید به کار برده‌ایم، اظهار کرد: ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تقاضا دارد که با توجه به توانمندی‌های این ناوگان بحث پشتیبانی لجستیکی از تولید کشور در اختیار دستان توانای ایرانی قرار گیرد.

وی با یادآوری اعزام نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا در سال گذشته، افزود: در سال ۹۹؛ پنج فروند نفتکش ذیل فشار تحریمی و تهدیدهای دشمنان به ونزوئلا اعزام شدند که ۲ فروند از آنها متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود که پیام پر مهر رهبر معظم انقلاب را در پی داشت و به برگ زرینی در تاریخ حوزه دریایی کشور بدل شد.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون ۱۶۷ هزار جعبه کانتینر به ظرفیت ۲۴۵ هزار TEU در اختیار دارد، افزود: این دارایی‌ها همزمان با استفاده در دریا در بخش حمل و نقل ترکیبی نیز مورد استفاده هستند و در کنار ۱۳۱ واگن مخزن‌دار و ۴۰۸ واگن لبه‌کوتاه در حال خدمت رسانی به صاحبان کالا هستند.

وی امسال را سالی موفق برای مجموعه تحت مدیریت خود ارزیابی کرد و گفت: در پنج ماهه نخست سال جاری ۴۳ درصد رشد عملیات حمل و نقل دریایی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کردیم که حاصل آن درآمد ۴۲۱ میلیون دلاری برای شرکت بود.

مدرس خیابانی سهم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حمل و نقل و لجستیک کشور ۲۱ درصد اعلام کرد و ادامه داد: تمام این دستاوردها در زمانی اتفاق افتاده که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه قرار داشته است.

وی با بیان اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۸ تحت تحریم قرار دارد که در سال ۲۰۱۸ تشدید شده‌اند، تصریح کرد: از ۲۰۱۸ به این طرف، توأم با تحریم، حملات تروریستی و سایبری را نیز تجربه کردیم که در نوع خود کم‌نظیر است؛ همین حالا نیز شناوری که سال قبل مورد حمله تروریستی قرار گرفت به تازگی تعمیرات خود را به اتمام رسانده و بزودی به ناوگان ملحق خواهد شد.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در این مدت تأمین قطعات نیز به دشواری انجام شده است، به موضوع محدودیت‌های بانکی ناشی از تحریم اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی از بانک‌های داخلی نیز بعضاً دسترسی به منابع ما را محدود می‌کنند که با توجه به مأموریت ملی کشتیرانی انتظار داریم با حمایت مسؤولان مربوطه به ویژه در سازمان بنادر و دریانوردی این مشکلات رفع شوند.

وی به محدودیت‌های تحریمی و موانعی در خصوص ورود به برخی از بنادر چین اشاره کرد و افزود: ناوگان ملی از مسؤولان محترم تقاضا دارد در قالب توافقنامه‌های راهبردی بین دو دولت ایران و چین برخی محدودیت‌های تردد به بنادر آن کشور برداشته شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 528450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.