آیا خرید بیمه شخص ثالث خودرو و موتور اجباری است؟
بیمه شخص ثالث ماشین و موتور

وسایل نقلیه موتوری می‌توانند ۲ نوع بیمه دریافت کنند که شامل بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه است.

در این میان تنها بیمه شخص ثالث خودرو و بیمه شخص ثالث موتور به یک نوع بیمه اجباری تبدیل شده است. بنابراین پلیس راهنمایی و رانندگی در صورت مشاهده خودرو یا موتورسیکلتی که فاقد بیمه شخص ثالث است، برای جریمه نقدی، نمره منفی و انتقال وسیله نقلیه به پارکینگ اقدام خواهد کرد. در مقابل، دریافت بیمه بدنه به‌عنوان یک نوع بیمه اختیاری بوده و مالکان وسایل نقلیه موتوری در صورت تمایل می‌توانند نسبت به دریافت آن اقدام کنند. اما آیا می‌دانید بیمه شخص ثالث خودرو و بیمه شخص ثالث موتور کدام دسته از خسارات وارده در حادثه رانندگی را پوشش خواهد داد؟

تعریف شخص ثالث در بیمه شخص ثالث موتور و خودرو

در بیمه شخص ثالث خودرو یا موتور، بیمه‌گزار یا مالک خودروی مقصر در حادثه رانندگی، شخص اول، شرکت بیمه‌گر، شخص ثانی و فردی که در اثر حادثه رانندگی دچار زیان مالی و جانی شده به‌عنوان شخص ثالث شناخته می‌شود. بنابراین طبق قانون، تمامی اشخاصی که در یک حادثه رانندگی زیان مالی و جانی دیده‌اند تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار خواهند گرفت. اما نوع پوشش بیمه شخص ثالث خودرو با نوع پوشش بیمه شخص ثالث موتور متفاوت خواهد بود که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث خودرو

بیمه شخص ثالث دو نوع خسارات مالی و جانی یا همان خسارات بدنی شخص ثالث را پوشش می‌دهد و بیمه‌گر متعهد به پرداخت حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث اتومبیل برای جبران خسارت‌های جانی و مالی مطابق حداکثر تعهدات توافقی در بیمه‌نامه شخص ثالث است.

خسارت مالی: خسارت‌هایی که به اموال اشخاص ثالث وارد می‌شود مانند تصادف و خسارت به خودروی ثالث. چنین خسارت‌هایی، زیان مادی شخص ثالث دارنده وسیله نقلیه موضوع بیمه را شامل می‌گردد.

آیا خرید بیمه شخص ثالث خودرو و موتور اجباری است؟

خسارت خودرو یا موتور شخص ثالث با پوشش مالی بیمه شخص ثالث جبران می‌شود.

خسارت بدنی: خسارت‌های جانی اشخاص ثالث که شامل فوت، نقص عضو و هزینه‌های پزشکی ناشی از حادثه با موضوع بیمه باشد. خسارت بدنی پرداختی یا همان دیه یا ارش (دیه‌ای که مقدار آن در شرع مقدس مشخص نشده است) به نوع صدمه بدنی مانند شکستگی، نقص عضو و از کار افتادگی جزئی یا کلی موقت یا دائم دیه فوت و هزینه معالجه اشخاص ثالث در اثر حوادث تحت پوشش بیمه شخص ثالث بستگی دارد.

با بررسی تنوع و دامنه پوشش‌های بیمه شخص ثالث و از طرف دیگر اجباری بودن این بیمه، پیشنهاد می‌کنیم برای تمدید یا خرید بیمه شخص ثالث خودرو هر چه زودتر از سامانه‌های معتبر فروش بیمه اقدام نمائید.

بیمه شخص ثالث موتور چیست؟

ماهیت بیمه شخص ثالث موتور مشابه بیمه شخص ثالث خودرو بوده اما با توجه به اینکه ریسک تصادف یا بروز حادثه با موتورسیکلت بیشتر است، نوع پوشش‌ها و مدت اعتبار بیمه‌نامه شخص ثالث موتور متفاوت با خودرو خواهد بود.

بیمه شخص ثالث موتور سیکلت موارد زیر را پوشش خواهد داد:

  • جبران خسارت مالی وارده به شخص ثالث در حادثه: شرکت بیمه‌گر با توجه به میزان پوشش بیمه شخص ثالث دریافت شده توسط شخص بیمه‌گزار، موظف به پرداخت خسارات مالی وارده به شخص ثالث در حادثه موتورسیکلت خواهد بود.
  • جبران خسارات جانی وارده به شخص ثالث در حادثه: شرکت بیمه‌گر با توجه به نوع خسارت جانی وارده شامل نقص عضو، از کار افتادگی یا فوت، موظف به پرداخت خسارات جانی مطابق با بیمه‌نامه شخص ثالث موتور دریافت شده توسط شخص بیمه‌گزار است.
  • خسارات جانی وارده به راکب موتورسیکلت مقصر در حادثه: با توجه به اینکه ریسک خسارات جانی وارده به راکب موتور مقصر در حادثه زیاد است، شرکت‌های بیمه‌گر موظف به پرداخت خسارات جانی وارد به راننده مقصر در حادثه رانندگی موتورسیکلت طبق بیمه‌نامه شخص ثالث منعقد شده با بیمه‌گزار خواهند بود.

عوامل مؤثر در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث خودرو و موتور

با توجه به ماهیت و همچنین میزان ریسک بروز تصادف، عوامل مختلفی روی تعیین نرخ بیمه شخص ثالث خودرو و بیمه شخص ثالث موتور تأثیر می‌گذارند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

عوامل مؤثر در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث خودرو

  • دیه کامل یک انسان در ماه حرام: مهم‌ترین عامل و مبنای محاسبه حداقل حق بیمه شخص ثالث خودرو، دیه کامل یک انسان در ماه حرام است. دیه کامل هر ساله توسط قوه قضائیه تعیین می‌شود که مبلغ آن در سال ۱۴۰۰، ۶۴۰ میلیون تومان است. بنابراین بیمه مرکزی با فرمولی، حداقل و حداکثر حق بیمه شخص ثالث را مشخص خواهد کرد که معادل یک چهلم یا ۲.۵% از دیه کامل در ماه حرام و ۱۶ میلیون تومان خواهد بود.
  • نوع کاربری خودرو: نوع کاربری خودرو نشان‌دهنده میزان ریسک بروز حادثه در حین رانندگی خواهد بود. به‌عنوان مثال خودروهایی مانند تاکسی که مدت زمان بیشتری در خیابان‌ها حضور دارند با ریسک بیشتری برای تصادف روبرو خواهند بود. در نتیجه حق بیمه شخص ثالثی که باید پرداخت کنند در مقایسه با خودروهای شخصی بیشتر می‌شود. کاربری خودرو در بیمه شخص ثالث به آمبولانس، آتش‌نشانی، تاکسی درون‌شهری و برون‌شهری، خودروهای بارکش و صنعتی تقسیم می‌شود.
  • میزان پوشش مالی بیمه شخص ثالث: همان‌طور که اشاره کردیم، حداقل میزان پوشش بیمه شخص ثالث برای خودرو، ۱۶ میلیون تومان است. اما شخص بیمه‌گزار بنا به صلاحدید می‌تواند پوشش‌های بیشتری دریافت کند. حداکثر پوشش مالی برای بیمه شخص ثالث خودرو، ۳۲۰ میلیون تومان است.
  • تخفیفات بیمه شخص ثالث: تخفیفات بیمه شخص ثالث که در اصل شامل تخفیف عدم خسارت خودرو خواهد بود، سالانه محاسبه شده و در زمان تمدید بیمه شخص ثالث توسط شرکت بیمه‌گر لحاظ می‌شود. برای هر سال تخفیف عدم خسارت، شرکت‌های بیمه‌گر ۵% تخفیف در نظر گرفته‌اند. اگر به مدت یک سال خسارت بیمه شخص ثالث خودرو دریافت نکنید، مشمول ۵% تخفیف خواهید شد. سال‌های تخفیف در حال حاضر ۱۵ سال بوده و اگر به مدت ۱۵ سال از پوشش بیمه شخص ثالث استفاده نکنید مشمول ۷۰% تخفیف عدم خسارت خواهید شد.

عوامل مؤثر در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث موتور

الف) نوع موتورسیکلت: موتورسیکلت‌ها به سه دسته برقی، سه چرخ و دو چرخ تقسیم می‌شوند که نرخ بیمه شخص ثالث برای هر کدام از آن‌ها متفاوت است.

ب) سال تولید موتورسیکلت: مهم‌ترین عامل در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث موتورسیکلت، سال تولید آن است. هرچه موتور سیکلت جدیدتر باشد، ریسک آن کمتر خواهد بود و نرخ بیمه موتورسیکلت نیز پایین می‌آید.

ج) تعداد سیلندر موتورسیکلت: موتورسیکلت‌های از نظر تعداد سیلندر در دسته‌های یک سیلندر، دو سیلندر، سه سیلندر و بیشتر جای می‌گیرند.با بالاتر رفتن تعداد سیلندر موتورسیکلت، قدرت آن نیز بالاتر رفته و میزان ریسک و نرخ بیمه شخص ثالث نیز افزایش خواهد یافت.

آیا خرید بیمه شخص ثالث خودرو و موتور اجباری است؟

هرچه موتورسیکلت پرقدرت‌تر باشد، حق بیمه شخص ثالث آن بالاتر خواهد بود.

د) نوع و ساختار موتور: موتورسیکلت‌های برقی و دنده‌ای نرخ بیمه‌های متفاوتی دارند. با بالاتر رفتن قدرت موتورسیکلت و بزرگ‌تر شدن سایز آن، هزینه بیمه شخص ثالث آن نیز افزایش خواهد یافت. دو عامل یاد شده تعیین کننده مبلغ حق بیمه پایه موتورسیکلت هستند.

راکبان موتور می‌توانند برای تمدید یا خرید بیمه موتور به لینک زیر مراجعه نمایند:

https://bimeh.com/thirdpartyMotor

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث خودرو و موتور

حالا که با اهمیت و ضرورت دریافت بیمه شخص ثالث خودرو و بیمه شخص ثالث موتور آشنا شدید، راهکاری را به شما معرفی خواهیم کرد که بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای استعلام قیمت و خرید بیمه اقدام کنید.

آیا خرید بیمه شخص ثالث خودرو و موتور اجباری است؟

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث خودرو و موتور

کارگزاری آنلاین بیمه دات کام یکی از مجموعه‌هایی است که با شرکت‌های معتبر بیمه‌گر در سراسر ایران همکاری دارد. سامانه استعلام، تمدید و خرید آنلاین bimeh.com امکان استعلام قیمت، مقایسه میان خدمات شرکت‌های بیمه‌گر و خرید آنلاین انواع بیمه را فراهم کرده است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به منظور جلوگیری از جریمه و توقیف خودرو یا موتورسیکلت خود و از آن هم مهم‌تر، جهت جلوگیری از تحمیل هزینه‌های هنگفت در اثر حادثه، برای خرید آنلاین بیمه از بیمه دات کام اقدام کنید.

اطلاعات تماس: تهران، سعادت آباد، میدان تهرانی مقدم (کاج)، خیابان سرو شرقی، جنب بیمارستان پارسیان، پلاک ۱۷ طبقه ۶، واحد ۶
کد پستی ۱۹۹۸۶۵۳۷۴۰

شماره تلفن: ۰۲۱-۴۳۷۲

پست الکترونیکی: info@bimeh.com

کد خبر 528420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید. DE ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    0 0
    بیمه شخص ثالث واجب وضرروی است .ولی باتوجه به نگه داشتن سابقه تخفیف برای مالک درصورت فروش اتومبیل دونکته غیر منطقی است وباید اصلاح شود‌اول اینکنه چرانباید سابقه تخفیف بافروش منتقل به خریدار شود.سابقه ای که با تصادف از طرف راننده جدید نم نم از بین میرود.دوم حالا چرا نباید بشه به هرشخص دیگری به غیر از افراد درجه یک که حتی خواهر وبرادرهم جزآن نیست انتقال نشود.شایدافرادی باشند که کسی رو نداشته باشند..اینجا بیمه باید حق ده سال رعایت یک راننده منظبط رو پایمال وکنه...این خودش یک جرمه وباید اصلاح بشه.باتشکر
  • GB ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    0 0
    موتور که دو میلیون قیمت کردند بعد 3میلیون بیمه بدی خیلی اونوقت دیگه چیز تشریف دارند