پاسخ علیرضا تابش به مسئله این روزهای جشنواره فیلم کودک

مدیر بنیاد سینمایی فارابی و دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به سوال مهم این دوره از جشنواره که چرا فیلم‌هایی که درباره کودکان است، اما مخاطبان آن کودک نیستند به جشنواره راه یافته است، پاسخ داد.

به گزارش ایمنا، به طور روشن و مشخص در هر روز از جشنواره فیلم کودک و نوجوان مهم‌ترین مسأله و پرسش اصحاب رسانه و منتقدان از جشنواره و فیلمسازان این است که فیلم نمایش داده شده درباره کودکان است یا برای کودکان؟ آیا فیلم‌ها مخاطبین خود را دارند و یا به بهانه کودکان درباره آنان حرف می‌زنند، اما مخاطبین بزرگسال خود را دارند. البته این سوالی است که ما در سال گذشته نیز با آن روبرو بودیم و دو فیلمساز مهم سینمای کودک یعنی ابوالفضل جلیلی و سید جواد هاشمی درباره آن صحبت کرده بودند. البته جلیلی خود اذعان داشت که سینمای او درباره کودکان و نوجوانان است و مخاطبان آن این گروه سنی نیستند. هاشمی دقیقاً نسبت آن و همچنین حضور فیلم‌هایی از این دست در جشنواره انتقاد داشت.

حالا در جشنواره‌ای که رو به اتمام است و این روزها مدام این سوال از فیلمسازان پرسیده می‌شود، تابش دبیر جشنواره به سوال پاسخ داد تا روشن کند چرا در این جشنواره که صاحبان اصلی آن کودکان و نوجوانان هستند، فیلم‌های “درباره کودکان” حضور دارند و حتی در ادوار پیشین جشنواره جوایزی نیز گرفتند. او در پاسخ بیان کرده است که تلاش شده تا فیلم‌هایی با این رویکرد در جشنواره پذیرفته نشود. البته حضور چند فیلم البته شریف، اما بدون مخاطبان کودک و نوجوان نشان می‌دهد که این تلاش چندان مثمر ثمر نبوده است. هرچند که شعار جشنواره به خیال‌پردازی اشاره داشته تا بدین ترتیب بتواند فیلم‌های کودک و نوجوان‌پسند را به جشنواره راه بدهد.

متن کتبی پاسخ علیرضا تابش

“طی سه دوره‌ای که من افتخار دبیری جشنواره را عهده‌دار دارم، تلاش شده تا به ذائقه مخاطبان این جشنواره توجه داشته باشیم و هر اثری به صرف اینکه بازیگر کودک دارد در جشنواره پذیرفته نشود، چون من معتقدم حضور و نمایش برخی فیلم‌های ساخته شده درباره کودک در این جشنواره، مخاطب را از سینما ناامید می‌کند. البته توجه دارید که جشنواره صفت «آینه‌گی» دارد و خود، «سفارش‌دهنده تولیدات سینمایی» نیست بلکه محصولات تصویری ویژه گروه سنی کودک و نوجوان در یک سال برای دبیرخانه جشنواره ارسال می‌شود و در چارچوب اهداف جشنواره، انتخاب فیلم‌ها برای بخش مسابقه صورت می‌گیرد.

باید میان فیلم‌های برای کودکان و فیلم‌های در مورد کودکان تفکیک قائل شد. همان طور که اشاره کردم الزاماً فیلم‌های «با موضوع و محوریت کودک»، مناسب کودکان نیست و مخاطب این دسته از آثار بزرگسالان هستند. در طی چند دوره قبل تلاش شده است این نگاه که جشنواره برای کودک و نوجوان است و آثار باید به مقتضای احوال و متناسب با شرایط این گروه انتخاب شوند تبیین شود. اگر به شعار جشنواره امسال (سینما سرزمین خیال) دقت کنید، وجه خیال و خیال پردازی بر پیشانی جشنواره ثبت شده است تا دقیقاً بر این امر اساسی و مهم تأکید مؤکد شود. هدف‌گذاری جشنواره امسال ترغیب سینماگران به تولید آثار خیال انگیز، قصه‌گو و امید بخش برای مخاطبان جشنواره است.

وقتی در سینما اثری با یک داستان کسل‌کننده درباره کودک تولید می‌شود، مخاطب کودک دچار دل‌زدگی می‌شود، اما وقتی فیلم‌ها دارای فضای خیال‌انگیز و فانتزی و برخوردار از جذابیت‌های بصری به لحاظ فرم و روایت باشند، طبعاً این رویکرد سبب می‌شود تا اثر برای مخاطبان کودک و نوجوان جذاب شود و آنها هم از این سینما راضی‌تر خواهند بود. ”

منبع: تسنیم

کد خبر 528407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.