محدودیت ظرفیت ۶۰ درصدی پروازها توسط برخی رعایت نمی‌شود

مدیر شرکت هواپیمایی مادر اهواز گفت: بر اساس دستورالعمل ستاد ملی کرونا هنوز محدودیت ظرفیت ۶۰ درصدی در پروازها وجود دارد اما این ظرفیت توسط برخی شرکت‌ها رعایت نمی‌شود.

عبدالامیر خوانساری نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: افزایش نرخ بلیط‌ها، مستند به ابلاغیه‌های سازمان کشوری هواپیمایی نیست. در واقع شرکت‌های هواپیمایی توجهی به ابلاغیه‌ها برای تعیین قیمت ندارند. چون قانون دقیقی در کشور برای این موارد وجود ندارد، شرکت‌ها نیز می‌گویند وقتی پرواز با ۶۰ درصد ظرفیت انجام می‌شود، ما به تفاوت هزینه پرواز را چگونه باید پوشش دهیم؟.

وی افزود: دولت نمی‌تواند تنها دستورالعمل صادر کند، بلکه باید دست حمایتی هم داشته باشد. در برخی کشورها در دوران کرونا به شرکت‌های هواپیمایی کمک مالی شد اما در ایران چنین کاری انجام نگرفت. در دوران کرونا برخی از مشاغل آسیب دیدند. اما باید پرسید کسی از شرکت‌های هواپیمایی حمایت کرد؟ آیا از هتل داران حمایت شد؟ آیا بیمه تأمین اجتماعی برای بیمه کارکنان همکاری کرد و برخی بخشودگی‌ها را لحاظ کرد؟

این مسئول تصریح کرد: در این دو سال از گردشگری حمایتی نشد، تنها یک وام با نام کرونا بود که برخی توانستند بگیرند و اکنون بخش گردشگری زیر بار اقساط آن مانده است.

خوانساری نژاد تاکید کرد: بار مالی بخش نامه‌های صادره توسط دولت برای شرکت‌های هواپیمایی را چه کسی می‌پذیرد؟ در زمان‌های حساس مانند تورم و رکود اقتصادی به جای دستورالعمل، نیازمند حمایت هستیم. دولت باید از بخش گردشگری و شرکت‌های هواپیمایی حمایت کند. این حمایت می‌تواند در قالب بخشودگی مالیاتی و بیمه تأمین اجتماعی باشد.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل ستاد ملی کرونا هنوز محدودیت ظرفیت ۶۰ درصدی در پروازها وجود دارد اما این ظرفیت توسط برخی شرکت‌ها رعایت نمی‌شود. هزینه بلیط‌ها به تناسب ایام کاری و پیک رفت و آمد است، نه ظرفیتی که تکمیل می‌شود.

مدیر شرکت هواپیمایی مادر اهواز گفت: از آنجایی که درآمد ریالی شرکت‌های هواپیمایی پاسخگوی هزینه‌های دلاری شرکت‌ها نیست، مردم ما شبه تفاوت هزینه‌های ۱۰۰ درصد و ۶۰ درصد ظرفیت را پرداخت می‌کنند و گاهی شرکت‌ها برای پوشش هزینه‌ها مجبور به تکمیل ۱۰۰ درصدی ظرفیت می‌شوند.

خوانساری نژاد تاکید کرد: در حال حاضر نرخ بلیط‌ها بر اساس ظرفیت ۶۰ درصد تعیین می‌شود حتی اگر ظرفیت پرواز تکمیل شود برای این کار باید دستورالعمل جدید ابلاغ شود تا بتوان نرخ بلیط را کنترل کرد.

وی در پایان گفت: در شرایط عادی نرخ‌ها باید بر اساس عرضه و تقاضا به صورت شناور باشد، وقتی نرخ‌ها به صورت دستورالعملی باشد ممکن است کف قیمت پایین باشد اما در نهایت مردم متضرر می‌شوند.

کد خبر 528220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.