بازداشت‌ مهندس‌ نیروی‌ دریایی‌ آمریکا به‌ اتهام‌ افشای‌ اسرار

رسانه‌های آمریکایی به نقل از اداره فدرال آمریکا (اف بی‌آی) اعلام کردند یک مهندس اتمی نیروی دریایی آمریکا به همراه همسرش به اتهام چندین بار تلاش برای ارسال اسرار محرمانه زیردریایی‌های اتمی آمریکا به یک کشور خارجی بازداشت شده‌اند.

به گزارش ایمنا، مقامات آمریکایی می‌گویند جاناتان توبی که دسترسی سطح بالا به اطلاعات محرمانه دارد، داده‌های ممنوعه را که در قانون انرژی اتمی آمریکا مشخص شده است، به یک کشور خارجی منتقل کرده و این کار را تکرار کرده است. این فرد با کمک همسرش دیانا توبی، اقدام به ارسال اطلاعات سری زیردریایی‌های اتمی آمریکا کرده است.

بر اساس این گزارش، اسناد دادگاهی نشان می‌دهند اف‌بی‌آی در سال ۲۰۲۰ بسته‌ای دریافت کرده است که در آن اسناد نیروی دریایی آمریکا، یک نامه و دستورالعمل برای ارتباط رمزگذاری شده وجود داشته است.

سپس اف‌بی‌آی در نقش جاسوسان این کشور خارجی به با این فرد ارتباط برقرار کرده است. این ارتباط به صورت ارسال ایمیل بوده و در طول مکالمات جاناتان توبی از مأموران اف‌بی‌آی خواسته اطلاعات سری را به مقامات نظامی کشور خارجی منتقل کنند.

این ارتباط حدود یک سال به طول انجامیده است و در این مدت جاناتان توبی حدود ۱۰۰ هزار دلار از اف‌بی‌آی به صورت رمز ارز دریافت کرده و اطلاعات محرمانه در اختیار آن‌ها قرار داده است.

اکنون جاناتان توبی و همسرش به اتهام جاسوسی در بازداشت هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد بر اساس اسناد دادگاه در دسامبر ۲۰۲۰، یکی از مقامات پلیس فدرال آمریکا بسته‌ای خطاب به یک کشور خارجی که حاوی اسناد نیروی دریایی آمریکا، نامه و دستورالعمل‌هایی برای نحوه برقراری ارتباطات رمزگذاری شده دریافت کرد.

در این نامه آمده بود: لطفاً این نامه را به سازمان اطلاعات نظامی خود ارسال کنید. من معتقدم که این اطلاعات برای ملت شما بسیار ارزشمند خواهد بود.

پلیس فدرال آمریکا مدعی شده که این مهندس آمریکایی قصد انتقال کارت حاوی جزئیات طراحی، عملیات و عملکرد زیردریایی اتمی کلاس ویرجینیای آمریکا را داشته است.

جاناتان توبی و همسرش روز شنبه در ویرجینیای غربی دستگیر شدند و قرار است روز سه شنبه برای نخستین بار در دادگاه حاضر شوند.

زیردریایی ویرجینیا یک کلاس از زیردریایی آمریکا است. طول این زیر دریایی ۳۷۷ فوت (۱۱۵ متر) است. زیردریایی رزمی اتمی کلاس ویرجینیا به عنوان زیردریایی اصلی در حال خدمت در ناوگان نیروی دریایی آمریکا به تعداد ۱۱ فروند در خدمت است.

منبع: ایرنا

کد خبر 527983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.