«قبرستان متروکه دهخدا» و طرحی که همچنان زمین ماند

قبرستان متروکه «دهخدا» و تغییر کاربری این قبرستان موضوع تازه‌ای نیست؛ قبوری به قدمت بیش از یک قرن و قبرستانی که اکنون به محل تجمع معتادان و خرید و فروش مواد مخدر تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به گواه شاهدان شاید بیش از ۶۰ سال است که در قبرستان متروکه دهخدا تدفینی صورت نگرفته است. هر از گاهی تغییر کاربری «قبرستان متروکه دهخدا» نقل محافل می‌شود و پس از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود؛ حدود یک سال است که این زخم کهنه دوباره سر باز کرده است و اعضای شورای اسلامی شهر درصدد تغییر کاربری آن هستند. پروژه‌ای که تنها در سایه تعامل بیش از بیش ارگان‌هایی چون اداره راه و شهرسازی، شهرداری و اوقاف و امور خیریه ممکن خواهد شد.

تغییر کاربری قبرستان دهخدا در کمیسیون ماده پنج تصویب شد

محمد طالب، عضو شورای اسلامی شهر زنجان در این باره به خبرنگار ایمنا گفت: ساماندهی قبرستان مخروبه دهخدا یکی از برنامه‌های شاخص مدیریت شهری در راستای احیای بافت فرسوده شهر به شمار می‌رود البته در این زمینه مشکلاتی با اوقاف در این زمینه داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه اوقاف در گذشته به جای سهیم شدن در مسائل شهری بیشتر بنگاه‌داری می‌کرد، افزود: خوشبختانه توانستیم مصوبه تغییر کاربری قبرستان مخروبه دهخدا از کمیسیون ماده پنج را دریافت کنیم و بخشی از این قبرستان برای تبدیل به فضای سبز و مرکز آتش نشانی با شهرداری تهاتر شد.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه احداث درمانگاه، سرای محله و مباحث فرهنگی این مجموعه نیز توسط اوقاف به کمک خیران انجام خواهد شد، اضافه کرد: احداث پاسگاه نیز همت نیروی انتظامی را می‌طلبد که امنیت را در این منطقه تأمین کند.

طالب خاطرنشان کرد: توجه به مناطق کم برخوردار از اولویت‌های شورای ششم است که با کمک اوقاف مقرر شده تا اماکن مخروبه احیا شود.

شهرداری به املاک اوقاف تعرض کرده است

محمدتقی فاتحی‌نژاد، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان در این زمینه به خبرنگار ایمنا گفت: دبیر کمیسیون ماده پنج و اداره کل شهرسازی، بدون اذن اوقاف طرح مربوط به قبرستان دهخدا را تصویب کرده‌اند. اوقاف بعد از چندین جلسه به این موضوع پی برده است و به دنبال آن با الصاق سند این قبرستان و ارسال نامه‌ای در تاریخ ۱۵ شهریور به اداره کل راه و شهرسازی خواستار تعیین تکلیف این مهم شده است.

وی ادامه داد: اوقاف شهرستان در این نامه به صراحت اعلام کرده است که طبق قانون، مالکیت قبرستان‌های متروکه دهخدا، تحت تولیت اوقاف است و هر گونه تغییر کاربری ملزم به اخذ مجوز از نماینده ولی فقیه و سازمان اوقاف و امور خیریه کشور است. اوقاف در نامه دیگری تاکید کرده است که اگر شهرداری طی یک هفته اقدام به اخذ مجوز از اداره اوقاف و امور خیریه نکند به منزله لغو این طرح است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان گفت: طی جلسه‌ای که با شهرداری داشتیم با ارائه سند مالکیت این قبرستان مقرر شده بود که از بودجه سال ۹۹ حق اوقاف را بپردازند که تاکنون میسر نشده است.

فاتحی نژاد با تاکید بر اینکه اوقاف هیچ زمان سهم خواهی نکرده و نمی‌کند بلکه با ارائه سند به دنبال دفاع از حقوق موقوفه است افزود: شهرداری با چه مجوزی در مورد ملکی که متعلق به اوقاف و امور خیریه است تعرض می‌کند؟

وی با بیان اینکه طبق اسناد و مدارک موجود اوقاف و امور خیریه استان زنجان در سال ۸۸ در خصوص تعیین تکلیف قبرستان متروکه دهخدا مذاکراتی داشته‌اند اظهار کرد: این امر درست نیست که فردی موقوفه را با اطلاعات ناقص زیر سوال ببرد. شرایط موقوفات خیلی سخت‌تر از بیت‌المال است، در موقوفات رئیس دستگاه تنها تصمیم‌گیر نیست.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان خاطرنشان کرد: متأسفانه شهرداری بعد از ۱۲ سال تازه به فکر تغییر کاربری این قبرستان افتاده است و این امر تنها با تأیید نهاد رهبری و انعقاد قرار داد فی‌مابین و در گذر زمان اتفاق خواهد افتاد.

فاتحی نژاد با تاکید بر اینکه اوقاف به حقوق شهروندان حساسیت دارد ادامه داد: این اداره در خصوص ملک وقفی از لحاظ شرعی و قانونی وظیفه سنگینی بر عهده دارد و موقوفات اگر آباد شود به نفع مردم محروم است.

به اوقاف ارتباطی ندارد قبرستان دهخدا محل تردد معتادان است

وی با تاکید بر اینکه اوقاف آمادگی کاملی برای احیای قبرستان دهخدا را در صورت پرداخت حق موقوفه دارد یادآور شد: به اداره اوقاف ارتباطی ندارد که این قبرستان محل تردد معتادان شده است و ساکنان این محل مگر نمی‌دانستند که در کنار قبرستان خانه می‌خرند!

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان با اشاره به اینکه موقوفات زیادی توسط شهرداری زنجان تصرف شده است، خاطرنشان کرد: حدود چهار حلقه قنات، موقوفه حاج میرزایی واقع در خیابان توحید، برخی از مساجد از جمله مسجد فاطمه‌الزهرا (غریبیه بالا) مسجد داوود قلی و سرای کلبعلی و موقوفه میرزا مهدی از جمله موقوفات در تصرف شهرداری است. در صورت پرداخت نشدن حقوق اداره اوقاف با دستور قضائی از حقوق موقوفه دفاع خواهیم کرد.

صحبت‌های فاتحی نژاد در حالی مطرح می‌شود که شورای اسلامی شهر زنجان همچنان بر اجرای طرح تغییر کاربری این قبرستان تاکید دارند و اجرای این طرح را عام‌المنفعه می‌داند و بر این باورند که شهرداری هیچ چشم داشت اقتصادی به آن ندارد. 

کد خبر 527969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.