مردها هم ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان است و آگاهی از این بیماری در درمان هر چه سریع‌تر آن موثر است و مهم است که زنان از نشانه‌های این بیماری آگاهی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت میلیون‌ها نفر به سرطان سینه مبتلا هستند و هزاران نفر به دلیل ابتلاء به این بیماری جان خود را از دست دادند؛ این نوع سرطان یکی از رایج‌ترین سرطان‌ها در دنیا است. اگر این بیماری در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود، شانس بالایی برای درمان وجود دارد؛ بنابراین بسیار مهم است که زنان آزمایش‌های لازم را به طور مرتب انجام دهند تا در صورت مشاهده کوچک‌ترین تغییر و احتمال ابتلاء به سرطان سینه، پیش از آنکه دیر شود به متخصصان این حوزه مراجعه و درمان را هر چه سریع‌تر آغاز کنند، ماه اکتبر، ماه آگاهی از سرطان سینه است و در خصوص علائم، تشخیص، درمان سرطان سینه در زنان با مریم طباطبائیان، متخصص سرطان سینه و عضو شورای سیاست‌گذاری و کنترل سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

کدام سرطان در زنان شایع‌تر است؟

ماه اکتبر به ماه اطلاع‌رسانی در مورد سرطان سینه اختصاص داده شده است، آنقدر این بیماری و تشخیص سریع آن اهمیت دارد که یک ماه را به این عنوان نام گذاری کردند. سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در بین زنان جهان است و شاید بیشترین آمار مرگ‌ومیر ناشی از سرطان را در بین کشورها در زنان میانسال به خود اختصاص داده است، به همین دلیل بسیار مهم است که زنان در سطح جهان اطلاعات لازم را در مورد این بیماری داشته باشند. از طرفی این بیماری قابل کنترل است؛ البته نه اینکه قابل ریشه‌کن شدن باشد، بلکه قابل کنترل کردن است و همین باعث می‌شود که محققان در جهان تلاش بیشتری در خصوص افزایش سطح آگاهی زنان در این زمینه انجام دهند. در کشور نیز سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در جامعه کلی زنان و مردان و اولین عامل مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در زنان میانسال است، در زنان میانسال بیماری‌های دیگر کمتر است خود سرطان می‌تواند منجر به مرگ مبتلایان شود و این باعث شده که سرطان سینه یکی از معضلات سلامت زنان محسوب شود.

آیا مردان نیز به سرطان سینه مبتلا می‌شوند؟

بله؛ سرطان سینه تنها و تنها مختص زنان نیست و یک درصد مبتلایان این بیماری هم مردان هستند؛ این هشدارها باید شامل علائم هشداردهنده به مردان هم باشد چرا که آنها نیز از ابتلاء به سرطان سینه مستثنی نیستند، اما پروژه‌های غربالگری و پیشگیری آنچنان شامل حال مردان نمی‌شود و آنها تنها بر اساس علائم هشداردهنده باید حساس باشند و در صورتی که کوچک‌ترین علائمی مشاهده کردند، باید به متخصص مراجعه کنند.

سن شایع ابتلاء به سرطان پستان از ۴۰ سال تا ۶۰ سال است یعنی در این برهه از زندگی بیشترین احتمال به سرطان در بین زنان وجود دارد.

آیا سن و جنس در ابتلاء به سرطان سینه مؤثر است؟

یکی از فاکتورهای ابتلاء به سرطان سینه سن و جنس بیمار است و بر اساس تحقیقات و شواهد علمی موجود زنان ۱۰۰ برابر مردان به سرطان سینه مبتلا می‌شوند و ابتلاء به این بیماری با افزایش سن بیشتر خواهد شد، البته این بیماری در زنان مجرد نیز دیده می‌شود.

این سرطان جز بیماری‌هایی است که از طریق ژن منتقل می‌شود و می‌تواند زمینه ارثی داشته باشد، سابقه خانوادگی در ابتلاء به این بیماری مؤثر است، اما در بیشتر مبتلایان سابقه خانوادگی قبلی وجود ندارد. سن اولین زایمان در احتمال ابتلاء به این بیماری تأثیر دارد و زایمان قبل از سن ۲۴ سالگی احتمال ابتلاء به این بیماری را کاهش می‌دهد.

آیا تمام توده‌هایی که در سینه رشد می‌کند، سرطانی است؟

زنان با لمس هر توده‌ای در سینه باید به پزشک مراجعه کنند، در اکثر موارد این توده‌ها سرطانی نیستند، اما غیر قرینگی در سینه‌ها که در عرض چند هفته ایجاد شده باشد، بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل، ایجاد زخم و اگزما در سینه‌ها و ترشحات خونی سینه‌ها از علائم ابتلاء به سرطان سینه است و باید در صورت مشاهده این نشانه‌ها بدون فوت وقت به پزشک مراجعه کرد.

درد سینه از علائم ابتلاء به سرطان نیست و توده‌های سرطانی اغلب بدون درد هستند، اما گاهی نیز درد سینه از نخستین علائم ابتلاء به سرطان سینه است و این مورد نیز باید جدی گرفته شود و در مورد آن با پزشک مشورت و بررسی‌های لازم انجام شود.

برای تشخیص سرطان سینه به کدام متخصص باید مراجعه کرد؟

یکی از اشتباهات رایجی که میان زنان مشاهده می‌شود مراجعه به متخصص زنان برای تشخیص سرطان سینه است، تشخیص سرطان سینه باید توسط جراح انجام شود و افرادی که مشکوک به این بیماری باید به جراح مربوطه مراجعه کنند. موارد بسیار زیادی دیده می‌شود که فرد به دلیل مراجعه به پزشک زنان و تشخیص دیر هنگام بیماری با علائم پیشرفته سرطان سینه به جراح متخصص مراجعه کرده است.

کدام عوامل محیطی زمینه‌ساز ابتلاء به سرطان سینه می‌شود؟

عوامل محیطی می‌تواند در ابتلاء به سرطان سینه مؤثر باشد، مصرف الکل، عدم تحرک فیزیکی، قاعدگی در سن پایین، یائسگی در سن بالا (بعد از ۵۰ سالگی) و چاقی یکی از مهم‌ترین علل سرطان سینه به ویژه در زنان یائسه است. هر یک از این عوامل به تنهایی به دلیل پرخطر بودن نیست، اما کنار هم قرار گرفتن آنها نگران کننده است؛ اشعه دستگاه‌های ماموگرافی می‌تواند بالقوه سرطان‌زا باشد. اگر طبق پروتکل درمانی از این تجهیزات استفاده شود و برای انجام غربالگری زیر ۳۵ سالگی ماموگرافی انجام نشود مگر در شرایط خاص و با تجویز جراح سینه و این روش تشخیصی پس از ۳۵ سالگی به صورت سالانه انجام شود هیچ خطری برای فرد ندارد.

آیا ممکن است پس از درمان سرطان سینه، این بیماری دوباره خود را نشان دهد؟

علی‌رغم شیوع سرطان سینه امکان درمان آن وجود دارد و مرگ‌ومیر این سرطان نیز نسبت به سرطان‌های دیگر کم است و درمان مناسب این سرطان بستگی به تشخیص زودهنگام و عمل به توصیه‌های پزشک از جمله شیمی درمانی، پرتو درمانی و جراحی دارد، سرطان جز بیماری‌هایی است که احتمال بروز مجدد دارد، اما استفاده از هر کدام از این درمان‌ها احتمال بروز مجدد را به حداقل می‌رساند. حفظ و زیبایی سینه در اهمیت دارد و زنان بهتر است قبل از جراحی از متخصص جراحی سینه مشاوره بگیرند چرا که ممکن است روش برداشتن سینه توسط جراح عمومی به نحوی باشد که امکان بازسازی مناسب سینه برای آن‌ها وجود نداشته باشد و یا خیلی کم شده باشد، پس متخصص جراح سینه با توجه به شرایط بیمار درمان‌های مؤثر را انجام می‌دهد.

کد خبر 527483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.