خیال کودکان به پرواز درآمد/ چراغ جشنواره سی و چهارم روشن شد

آئین افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با شعار «سینما، سرزمین خیال» کار خود را آغاز کرد. این دوره از جشنواره قرار است به صورت مجازی و فیزیکی از امروز، شانزدهم مهرماه تا بیست و یکم این ماه برگزار شود.

محمد سلوکی، هنرمند اصفهانی اجرای این مراسم را به عهده دارد. افتتاحیه این دوره از جشنواره که با همکاری مشترک بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان برگزار می‌شود به صورت زنده از شبکه اصفهان و سایت‌های تیوا و آپارات پخش می‌شود.

در ابتدای مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم، پخش سرود ملی و تیز سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودک و نوجوانان مهدی سلوکی، مجری برنامه افتتاحیه با لباس نمادین فضانوردی در میان آتش بازی به روی سن آمد.

سپس گروهی از کودکان به اجرا نمایشی با الهام از المان‌ها و نماد جشنواره پرداختند. پس از آن گروهی از کودکان نمایشی آهنگین با مضمون شعار جشنواره امسال و محتوای شاد و مناسب اجرا کردند.

پخش کلیپ معرفی آثار مختلف حاضر در بخش‌های مختلف جشنواره، برنامه بعدی آئین افتتاحیه بود.

جشنواره را به نام علی لندی افتتاح می‌کنیم

علیرضا تابش سخنران نخست مراسم افتتاحیه بود. وی با اشاره به شرایط همه گیری ویروس کرونا و تأثیرات آن روی نسل جدید، برای حاضران در سالن صحبت کرد. دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بیانیه این دوره از جشنواره را به شرح زیر قرائت کرد:

«این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان و المپیاد فیلم سازی نوجوانان را در روزهایی آغاز می‌کنیم که بهترین نام برای آن، دوران آغازها و پایان هاست، جشنواره امسال به یک روایت آخرین جشنواره قرن و به روایت دیگر، اولین جشنواره قرن جدید محسوب می‌شود. قرنی که در آن ایستاده ایم، سرشار از فرصت‌ها، تهدیدها و واقعیت‌های نوین برای کودکانی است که قرن پیش رو را برای کشور ما خواهد ساخت.

نسل آینده باید کشور را در دنیایی نو تعریف کند و از قدرت، فرهنگ، غرور و هویت ایران اسلامی پاسداری کند. این دوره از جشنواره را می‌توان عرضه محصولات سینمایی برای نسل آینده دانست. کشور ما و جهان این قرن نو را با بیماری همه گیر و سوگواری آغاز کرده اند.

بحران کرونا نخستین خاطره نسلی است که مخاطبان اصلی جشنواره هستند؛ اگرچه دوران پاندمی، دوران سختی بود اما دست کم این تصمیم را برای ما دارد که نسل آینده توانایی برخورد با مشکلات و ارزش کار گروهی را آموخته است. این نسل، نسلی متفاوت خواهد بود که به محصولات هنری جدید و متفاوتی را نیز نیاز خواهد داشت.

امید بر آنست که هنرمندان منطبق بر نیازهای نسل نو، آثار خود را طراحی و تولید کرده باشند. آنچه برعهده ما بود، طراحی نسل جدیدی از جشنواره بود که با توجه به امکانات فضای مجازی به جشنواره هویتی جدید ببخشیم تا در تمامی کشور دسترس پذیرتر باشد.

امید بر آنست که این جشنواره با قدرت در دوره‌های بعد ادامه داشته باشد و نام اصفهان بر تارک این جشنواره بدرخشد. در سال‌هایی که به عنوان دبیر در خدمت کودکان و نوجوانان بودم، جز پویایی، امید و توان دریافت دیگری از این نسل نداشتم و می دانم که آینده خلق شده توسط این نسل، جذاب و دوست داشتنی خواهد بود.

امیدوارم زحمات خالصانه همکاران من در این جشنواره به مذاق کودکان و نوجوانان خوش آید. سی و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در شرایطی برگزار می‌شود که ۵۱ هزار کودک ایرانی در غم از دست دادن عزیزانشان بر اثر کرونا سوگوارند و بی سرپرست شده اند. جامعه هنری ایران در برابر آینده این کودکان خود را مسئول می دانم و جشنواره امسال را با یاد کودک قهرمان، علی لندی افتتاح خواهیم کرد.»

پس از اتمام سخنان دبیر جشنواره، کودکان جلسه به یاد علی لندی، نوجوان ایذه ای که چند روز پیش پس از فداکاری در یک حادثه آتش سوزی به شهادت رسید، صورتک‌هایی که با تصویر وی در اختیار داشتند را بالا آوردند و با شعار "پروانه‌ها ترسی از آتش ندارند"، یاد این نوجوان را گرامی داشتند.

آیتم بعدی مراسم نیز معرفی آثار دو بخش «پویانمایی» و» کرونا روایت» سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بود. مجری برنامه در ادامه قصه‌ای خیال انگیز را با گریزی به داستان جشنواره کودک و نوجوان تعریف کرد.

جشنواره فیلم کودک به رخدادی مستمر تبدیل شود

سخنران بعدی مراسم افتتاحیه، علی قاسم زاده، شهردار اصفهان بود که با عده‌ای از کودکان و نوجوانان و خردسالی که دست او را گرفته بود، برای آغاز سخنرانی خود به روی سن آمد. وی سخنرانی خود را با محور تغییر رویکرد ارتباطی کودکان و نوجوانان با جشنواره از هفتگی به سالانه انجام داد و اظهار کرد: بسیار خرسندم که در نخستین مواجهه‌ای که با عموم مردم اصفهان دارم، از رهگذر جشنواره فیلم کودک و نوجوان می‌توانم به آن‌ها عرض ادب و احترام کنم.

وی اصفهان را امانتی دانست که باید نسل به نسل و دست به دست به آیندگان سپرده شود، افزود: اصفهان همیشه شهر زندگی بوده و امیدوارم بتوانیم در آینده نیز آن را برای زندگی بهتر آماده کنیم.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه این جشنواره باید از یک رخداد هفتگی به یک جریان مستمر تبدیل شود، تصریح کرد: جشنواره‌ای که ۳۴ سال استمرار و امتداد داشته و جریان یافته است، استعداد برای جریان مستمر فعالیت‌هایش در طول سال را دارد.

قاسم‌زاده تاکید کرد: دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را در شهر اصفهان مستقر خواهیم کرد تا حیات جشنواره در طول سال فعال باشد و نتیجه آن را در یک هفته برگزاری جشنواره ببینیم.

وی که با تعدادی از کودکان و نوجوانان اصفهان به جایگاه سخنرانی آمده بود، به حضور آن‌ها اشاره و تصریح کرد: تمایل دارم این زمان را بین خودم و این کودکان و نوجوانان به عنوان نسل آینده‌ای که چه بسا شهرداران آینده اصفهان هستند، تقسیم کرده و صحبت آن‌ها را باهم بشنویم.

شهردار اصفهان سخنرانی خود را کوتاه کرد و فرصت را به کودکان و نوجوانانی که او را همراهی می‌کردند، سپرد تا به عنوان نمادی از شهرداران آینده کلان شهر اصفهان، دقایقی را از اهداف شأن برای اصفهان بگویند. آنها نیز از لزوم جاری بودن آب در بستر زاینده‌رود، جلوگیری از نابودی آثار تاریخی و طبیعت و آلودگی‌های زیست محیطی، رفع تبعیض و برقراری آرامش در زندگی شهری و حفظ زیبایی، پاکیزه و افزایش فضای بازی سخن گفتند.

گرامیداشت علی سلیمانی

پس از پایان سخنرانی شهردار و همراهان وی، ویدئویی به یاد ۵۱ هزار کودکی که پدر و مادر خود را بر اثر بیماری کوید -۱۹ از دست دادند پخش شد. در ادامه نیز پس از صحبت‌های محمد سلوکی در این خصوص، وی به همراه حاضران به پاس تقدیر از کادر درمان و تلاش‌های آنها برای مقابله با ویروس کرونا، دست زدند.

سپس کلیپ معرفی داوران بخش‌های مختلف جشنواره پخش شد و پس از اجرا نمایش توسط جناب خان، آثار بخش مسابقه سینمایی با پخش کلیپی معرفی شد. در ادامه مجری برنامه داستانی به زبان کودکانه و مرتبط با ماجرا علی لندی، خواند و سپس با پخش کلیپی از مرحوم علی سلیمانی، یاد این بازیگر تازه درگذشته گرامی داشته شد.

همچنین پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت آغاز سی چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به وسیله رمضانعلی معتمدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان قرائت شد. در ادامه آثار بلند داستانی و بخش بین‌الملل معرفی شدند.

سپس گروهی از نوازندگان به اجرا آهنگ‌های نوستالژیک و خاطره انگیز کارتون‌های کودکانه پرداختند و دو کودک بیانیه جشنواره سی و چهارم را به دو زبان فارسی و انگلیسی خواندند. در پایان مراسم نیز مهدی سلوکی آغاز سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را رسماً اعلام کرد و درون سالن با آتش بازی و کاغد های رنگی جشن گرفته شد.

کد خبر 527417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.