آیا نرخ ارز و تورم مهار خواهد شد؟

علی صالح آبادی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت به عنوان رئیس کل بانک مرکزی انتخاب شد، وی توسعه تعاملات بانکی با کشورهای دوست و همکار، تقویت صادرات غیر نفتی و تعامل با بخش خصوصی را جزو برنامه‌های جدی این بانک اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه روز چهارشنبه هیئت وزیران به ریاست سید ابراهیم رئیسی برگزار شد و در این جلسه علی صالح‌آبادی که از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی معرفی شده بود، از دولت رأی اعتماد گرفت.

سید ابراهیم رئیسی پس از انتخاب رئیس کل جدید بانک مرکزی با تأکید بر اینکه نقش بانک مرکزی در حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم بسیار اساسی است، گفت: بانک مرکزی باید به صورت جدی بر عملکرد بانک‌ها نظارت دقیق و نه نظارت توصیه‌ای داشته باشد.

وی رمز موفقیت در عرصه اقتصاد را سلامت در نظام اقتصادی دانست و گفت: امکانات و پول زیادی در اختیار بانک مرکزی قرار دارد که اگر بر آن نظارت نباشد، قطعاً مشکل‌آفرین خواهد بود. اینکه در هر فسادی اقتصادی ردی از بانک و شبکه بانکی به چشم می‌خورد، گواه آن است که در نظام بانکی کشور اشکالاتی وجود دارد.

رئیس جمهور از رئیس کل بانک مرکزی خواست با نظارت جدی و دقیق بر نظام بانکی کشور، حفظ منافع ملت را اساس کار خود قرار دهد و به خاطر هیچ منفعتی در مقابل منفعت ملت، کشور، ارزش پول ملی و منافع اساسی کوتاه نیایید.

رئیسی با اشاره به اینکه یکی از وعده‌های دولت هماهنگی تیم اقتصادی بوده است، گفت: الحمدلله هماهنگی خوبی بین تیم اقتصادی دولت ایجاد شده است و شاید فلسفه اینکه رئیس کل بانک مرکزی را وزیر اقتصاد معرفی می‌کند، همین لزوم هماهنگی تیم اقتصادی دولت است.

وی با بیان اینکه قبلاً هم اعلام کردم و در این جلسه نیز تأکید می‌کنم که مسئولیت ایجاد هماهنگی در تیم اقتصادی دولت بر عهده معاون اول قرار دارد، گفت: مجموعه تیم اقتصادی دولت باید برای برون‌رفت از مشکلات کنونی اقتصادی، با معاون اول هماهنگ باشند.

رئیس جمهور گفت: همواره تأکید کرده‌ام که لازم است با استفاده از نظرات همه کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی فارغ از نگاه سیاسی آنها، و با هماهنگی همه‌جانبه ان‌شاء‌الله تصمیمات محکم و مؤثری برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور گرفته شود.

سوابق علی صالح آبادی رئیس جدید بانک مرکزی

نگاهی به سوابق رئیس کل بانک مرکزی نشان می‌دهد که علی صالح آبادی متولد سال ۱۳۵۷ در سبزوار بوده و دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق و دکترای مدیریت مالی از دانشگاه تهران و همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) است.

وی، مدیرعامل فعلی بانک توسعه صادرات ایران و نخستین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور بوده است.

علی صالح‌آبادی در اول آذر سال ۱۳۸۴، همزمان با تصویب قانون بازار اوراق بهادار به سمت دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران منصوب شد.

در خرداد سال بعد و پس از تأسیس سازمان بورس و اوراق بهادار، از سوی شورای عالی بورس به عنوان رئیس سازمان انتخاب شد و حدود یک دهه، هدایت بازار سرمایه کشور را برعهده داشت و آذر ماه ۱۳۹۳ از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ایران استعفا کرد.

در سوابق اجرایی صالح‌آبادی مسئولیت‌هایی همچون مدیر تالار منطقه‌ای بورس کرج و مسئول بررسی‌های سرمایه‌گذاری در شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، سازمان تأمین اجتماعی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) دیده می‌شود.

وی عضویت در کمیته فنی هیئت خدمات مالی اسلامیIFSB مالزی را نیز در کارنامه دارد.

اولویت‌های رئیس جدید بانک مرکزی

علی صالح‌آبادی پس از انتصاب به ریاست کل بانک مرکزی، اظهار کرد: کنترل پایه پولی، نظارت بر اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی، اتخاذ ساز و کار مناسب برای تأمین کسری بودجه دولت با حداقل اثر افزایشی بر پایه پولی، هدایت منابع بانکی به بخش‌های مولد به ویژه در زمینه شرکت‌های دانش بنیان و بخش تولید مسکن، توسعه صادرات غیرنفتی، کمک به تولید داخل از طریق کنترل واردات، اخذ تعهد ارزی از صادر کنندگان، تعامل با کشورهای دوست در حوزه مبادلات ارزی و آزاد سازی منابع مسدود شده در خارج از کشور و ورود آن به چرخه اقتصاد از طریق واردات از دیگر اولویت‌های مهم بانک مرکزی در دوره جدید فعالیت این بانک است.

رئیس کل بانک مرکزی در ارتباط زنده با رسانه ملی همچنین گفت: تعامل با بخش خصوصی از اولویت‌های جدی بانک مرکزی در دوره جدید فعالیت این نهاد مالی خواهد بود.

برنامه‌های رئیس جدید بانک مرکزی برای تورم و ارزش پول

علی صالح آبادی با حضور در یک برنامه تلوزیونی ضمن تشکر و قدردانی از اعتماد رئیس جمهور، هیئت وزیران و وزیر امور اقتصادی و دارایی در اعطای مسئولیت بانک مرکزی به وی درباره راهکارهای ارتقا و حفظ ارزش پول ملی گفت: یکی از موضوعات مؤثر در جهت تقویت پول ملی، نظارت مؤثر بانک مرکزی بر شبکه بانکی است.

وی ادامه داد: بانک‌ها باید از بخش تولید، بخش‌های مولد اقتصادی و مسکن حمایت کنند و تسهیلات هم به این سمت حرکت کند و از فعالیت سرمایه‌ها در بخش‌های غیر مولد اقتصادی اجتناب شود.

رئیس بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی باید نظارت مؤثر بر مصرف تسهیلات بانکی داشته باشد و این نظارت قطعاً بر تورم اثر گذار است. اگر سرمایه‌ها به بخش‌های غیر مولد برود و نظارت بر مصرف تسهیلات وجود نداشته باشد موجب تورم می‌شود؛ در حالی که حمایت از تولید و کمک به بخش تولید در جامعه می‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند و همچنین از تورم جلوگیری کند.

اصلاح ناترازی‌های بانکی

صالح آبادی تصریح کرد: موضوع کنترل اضافه برداشت‌ها هم در تورم بسیار مهم است و اینکه بانک‌ها از بانک مرکزی اضافه برداشت داشته باشند موجب افزایش پایه پولی و نقدینگی و تورم در جامعه می‌شود.

وی گفت: یکی از برنامه‌های جدی بانک مرکزی این است که با کمک و همکاری سیستم بانکی، ناترازی‌هایی که امروز در شبکه بانکی، دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی و همچنین ناترازی در درآمد و هزینه سیستم بانکی وجود دارد، با همکاری سیستم بانکی و بانک‌ها مرتفع کنیم؛ به گونه‌ای که اضافه برداشت‌های بانک‌ها از بانک مرکزی کنترل شود که این موضوع بر تورم اثر گذار است.

رئیس بانک مرکزی ادامه داد: موضوع دیگر، کسری بودجه دولت و نیاز دولت به نقدینگی است که اضافه برداشت دولت از بانک مرکزی و کسری بودجه از طریق منابع بانک مرکزی یکی از ریشه‌های تورم است. البته با هماهنگی وزارت امور اقتصاد و دارایی و سایر دستگاه‌های دولتی تلاش می‌کنیم از روش‌های غیر تورم زا منابع درآمدی دولت تأمین شود؛ کما اینکه از استقرار دولت جدید در ۴۰ روز گذشته، اضافه برداشت‌ها از بانک مرکزی کنترل شده و از روش‌های دیگر تأمین مالی دولت در حال انجام است.

فروش اموال مازاد شبکه بانکی

صالح آبادی افزود: فروش اموال مازاد شبکه بانکی یکی از موضوعات است که دنبال خواهد شد. کمک بانک مرکزی به بانک‌ها در کاهش معوقات بانکی هم می‌تواند در سیستم بانکی اثر گذار باشد و اضافه برداشت‌ها را از بانک مرکزی کنترل می‌کند.

برنامه‌های ارزی رئیس کل

وی درباره نوسانات نرخ ارز هم گفت: ثبات در بازار ارز توسط بانک مرکزی و سایر اعضای دولت دنبال خواهد شد. بازار ارز باید برای فعالان اقتصادی پیش بینی پذیر شود، بنابراین در این راستا هم سیاست‌های لازم را اتخاذ خواهیم کرد. البته سیاست‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد. مثلاً تقویت تعاملات بانکی ما با کشورهای دوست و همکار که جز برنامه‌های جدی است و همچنین تقویت صادرات غیر نفتی کشور و تعامل با بخش خصوصی هم بسیار مهم است که ارز حاصل از صادرات غیر نفتی و عرضه آن در بازار و سامانه نیما می‌تواند به تعادل در بازار کمک کند.

رئیس بانک مرکزی خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم در بازار ارز تعادل در عرضه و تقاضا را ایجاد کنیم تا یک آرامشی را در بازار ارز ایجاد کند.

صالح آبادی افزود: ما سیاست‌های جانب عرضه ارز را تقویت خواهیم کرد و در جانب تقاضای ارز هم اولویت‌های کشور مدنظر قرار می‌گیرد و نگاه به تولید داخل برای توسعه هم باید داشته باشیم.

سهولت دسترسی مردم به تسهیلات

وی ادامه داد: سیستم بانکی کشور باید در خدمت آحاد مردم باشد؛ ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که دسترسی آحاد مردم به نظام بانکی و تسهیلات بانکی تسهیل شود و یکی از کارهایی که در این زمینه جز اولویت‌ها می‌باشد این است که در سیستم بانکی به جای اینکه نگاه بانک‌ها صرفاً به موضوع وثیقه برای تسهیلات باشد، اعتبارسنجی و رتبه مناسب مشتری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: باید نظام رتبه بندی را در کشور توسعه دهیم تا مردم بتوانند با رتبه مناسب و خوش حسابی و با وضعیت مطلوب خود شخص تسهیلات را دریافت کنند.

کد خبر 527299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.