چه کسانی باید واکسن آنفلوانزا را در پاندمی کرونا تزریق کنند؟

تلاقی ویروس کرونا و آنفلونزا در پاییز و زمستان سال جاری منجر به عوارض می‌شود و احتمال مرگ و میر هم وجود دارد، اگرچه تأثیر واکسن آنفلوانزا از یک سال به سال دیگر متغیر است، اما می‌تواند میزان مرگ و میر بر اثر آنفلوانزا را به طور چشمگیری کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، موارد ابتلاء به آنفلوانزا در طول همه‌گیری کرونا به پایین سطح کاهش یافته است، ایالات متحده و اروپا زمستان گذشته موارد اندک ابتلاء به این بیماری را گزارش کرده‌اند و در نیمکره جنوبی که فصل شیوع آنفلوانزا را به تازگی پشت سر گذاشته‌اند مانند نیمکره جنوبی موارد اندک ابتلاء ثبت شده است، اما با بازگشایی مدارس و مشاغل و از سرگیری سفرهای بین‌المللی، آنفلوانزا می‌تواند شیوع پیدا کند. بنابراین سیستم بهداشت و درمان هر کشوری باید با فراهم نمودن این واکسن برای پیشگیری از کرونا و آنفلوانزا آماده شود، واکسن آنفلوانزا می‌تواند درس‌های با ارزشی برای پیشگیری از کرونا و واکسن کرونا ارائه دهد، تزریق واکسن آنفلوانزا پیش از شروع فصل سرما آغاز می‌شود.

وضعیت واکسن آنفلوانزا در ایران

سید علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در خبرها اعلام کرده بود که واکسنی که در داروخانه‌ها توزیع می‌شود، واکسن سه ظرفیتی است، واکسن سه ظرفیتی توزیع شده بیشتر برای گروه سنی بالای ۶۵ سال مناسب است و واکسن چهار ظرفیتی که کارایی به مراتب بیشتری دارد هنوز بین داروخانه‌ها توزیع نشده است، تاکنون هم تمام واکسن‌های توزیع شده، وارداتی بوده است.

ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو نیز در خبرها گفته بود امسال یک شرکت بخش خصوصی، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن از کمپانی "ابوت" خریداری کرده و به کشور وارد کرده است که این روال در سال‌های قبل نیز وجود داشت. از این تعداد حدود ۸۰۰ هزار دوز در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد که برای افراد و بیماران پر ریسک استفاده شود و مابقی نیز مانند گذشته به فروش خواهد رسید.

وی یک شرکت دیگر نیز حدود ۴۰۰ هزار دوز واکسن از فرانسه خریداری کرده که این واکسن‌ها نیز طبق برنامه و بر اساس نیاز و تقاضا در کشور مصرف خواهند شد، پیش‌بینی می‌شود که این تعداد واکسن، برای تقاضای موجود در کشور کافی باشد اما اگر تقاضای بیشتری وجود داشت این شرکت‌ها امکان آن را دارند که با ثبت سفارش جدید از اواسط پاییز هر یک ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دوز واکسن دیگر نیز به کشور وارد کنند.

تأمین دو میلیون دُز واکسن آنفلوانزا برای امسال

۳۰ شهریورماه امسال بود که رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مقرر شده دو میلیون دُز واکسن آنفلوانزا در اختیار معاونت بهداشتی وزارت بهداشت قرار گیرد، گفته بود تاکنون ۸۰۰ هزار دز واکسن آنفلوانزا تحویل معاونت بهداشتی وزارت بهداشت شده است. البته امسال بخش مهمی از نیاز کشور در از طریق واکسن آنفلوآنزای تولید داخلی رفع می‌شود که برای اولین بار این اقدام اتفاق می‌افتد.

محمدرضا شانه‌ساز درباره وضعیت تأمین واکسن آنفلوانزا برای سال جاری، تاکید کرده بود طبق روال سنوات گذشته، علی‌رغم تحریم‌هایی که در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی وجود دارد، ما از ماه‌ها قبل در زمینه تأمین واکسن آنفلوانزا اقدام کرده بودیم.

وی افزود: تاکنون ۸۰۰ هزار دز واکسن آنفلوانزا تحویل معاونت بهداشتی وزارت بهداشت شده است. اتفاق جدیدی که امسال می‌افتد، این است که بخش مهمی از نیاز کشور در از طریق واکسن آنفلوآنزای تولید داخلی رفع می‌شود که برای اولین بار این اقدام می‌افتد، باید توجه کرد که واکسن آنفلوآنزای تولید داخلی نتیجه سال‌ها کار علمی و تولیدی کشور بوده است.

شانه‌ساز ادامه داد: مقرر شده که دو میلیون دز واکسن آنفلوانزا در اختیار معاونت بهداشتی وزارت بهداشت قرار گیرد تا برای گروه‌های هدف و آسیب‌پذیر مانند زنان باردار، کادر درمان تزریق شود. بعد از تأمین این میزان واکسن برای معاونت بهداشتی، سایر واکسن‌های آنفلوانزا در داروخانه‌های سطح کشور توزیع می‌شود و مردم می‌توانند این واکسن را از داروخانه‌ها تهیه کنند.

چه کسانی باید واکسن آنفلوانزا را در پاندمی کرونا تزریق کنند؟

پیش‌بینی آنفلوانزای زمستانی

پیش‌بینی آنفلوانزا بسیار دشوار است، مدیر مرکز آنفلوآنزای سازمان جهانی بهداشت، اعلام کرده است آنفلوانزا در پاییز امسال کمی بیشتر از گذشته در گردش است، از جمله در چین این بیماری افزایش داشته است، ممکن است مردم کمی آسیب‌پذیرتر باشند چراکه قبل از همه‌گیری ۱۵ تا ۳۰ درصد از مردم هر ساله در معرض آنفلوانزا قرار می‌گرفتند، اگر آنفلوانزا شیوع پیدا کند، فرصت بیشتری برای گسترش در این فصل خواهد داشت.

کدام افراد باید واکسن آنفلوانزا را بزنند؟

- کودکان شش ماه تا شش سال، همه افراد بالای ۶۵ سال

- افرادی که با بیماران مبتلابه آنفلوانزا سروکار دارند مانند پرستاران خانه‌های سالمندان و کادر درمان

- افرادی که بیماری‌های مزمن قلبی ریوی دارند مانند کسانی که آسم دارند جراحی قلب کرده‌اند.

- افراد مبتلابه دیابت، کسانی که اختلال عملکرد کلیه دارند.

- کسانی که دیالیز یا رادیوتراپی می‌شوند یا سرطان دارند.

- کسانی که در مرغداری‌ها کار می‌کنند.

- اطفال و خانم‌های باردار که البته بهتر است اطفال و خانم‌های باردار تحت نظر پزشک واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

تأثیر واکسیناسیون همگانی آنفلوانزا

توصیه می‌شود به جز افرادی که منع مصرف واکسن آنفلوانزا دارند، بقیه افراد جامعه از سن شش ماه به بالا، واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند، اگرچه هنوز تأثیر واکسن آنفولانزا کم است. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ اثربخشی واکسن آنفلوانزا ۵/۴۵% تخمین زده شد.

واکسن آنفلوانزا از حدود ۴/۴ میلیون مورد آنفولانزا، از ۵۸ هزار مورد بستری در بیمارستان و سه هزار و ۵۰۰ مورد مرگ، جلوگیری کرد، واکسیناسیون همگانی آنفلوانزا میزان مرگ و میر مرتبط به آنفولانزا را کاهش داده، عملکرد سیستم بهداشت در هنگام شیوع آنفولانزا را حفظ کرده و بیماری حاد تنفسی ناشی از ویروس کرونا را کاهش می‌دهد.

اثر واکسن آنفلوانزا بر حسب سن، وضعیت سلامتی و فصل متفاوت است. واکسیناسیون، خطر ابتلاء به آنفلوانزا را در حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد. واکسن آنفلوانزا علاوه بر جلوگیری از عفونت آنفلوانزا، میزان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و مدت زمان بستری را نیز کاهش می‌دهد.

بسیاری از مردم به دلیل باورهای غلط و یا از آنجایی که از مکانیسم اثر و فواید این واکسن اطلاع ندارند، از تزریق واکسن آنفلوانزا سر باز می‌زنند و آن را با نگرانی‌های متعددی همراه می‌دانند. اما در واقع هرچند که اثربخشی واکسن آنفلوانزا در مقایسه با سایر واکسن‌ها کم است، ایمن سازی این واکسن بسیار بی خطر بوده و باعث ابتلای فرد به آنفلوانزا نمی‌شود. انجام ندادن واکسیناسیون یک فرصت از دست رفته برای کاهش خطر ابتلاء به آنفلوانزا، به خصوص در سال جاری است.

مهمترین تفاوت بین واکسن آنفلوانزا و واکسن کرونا

واکسن آنفلوانزا هر سال در اختیار افراد جامعه قرار می‌گیرد، در حالی که ساخت واکسن کرونا برای پیشگیری از کرونا، حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه طول می‌کشد. واکسن آنفلوانزا یک واکسن ضد ویروسی است در حالی که تا کنون هیچ راه درمانی برای کرونا شناسایی نشده است.

دوره کمون (مدت زمان شروع عفونت تا ظهور علائم) آنفلوانزا یک تا دو روز است، اما دوره کمون ویروس کرونا یک تا ۱۴ روز می‌باشد. به نظر می‌رسد که احتمالاً ویروس کرونا بیماری شدیدتری از آنفلوانزا ایجاد می‌کند. اگرچه بیشتر افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند در خانه درمان می‌شوند، اما حدود ۱۵ درصد (۱ یا ۲ نفر از هر ۱۰ فرد آلوده) علائم شدید و ۵ درصد (۱ نفر از ۲۰ نفر فرد مبتلا به ویروس کرونا) نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند.

واکسن آنفلوانزا سلاحی ارزشمند برای مبارزه با کووید- ۱۹

آنفلوانزا یک عفونت ویروسی، مسری و شایع است، این بیماری، به خصوص برای کادر درمان که در تماس مستقیم با بیماران هستند، سالمندان، کودکان خردسال و مبتلایان به بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای می‌تواند خطرناک باشد. متخصصان عفونی به همزمانی آنفلوانزا و کرونا در پاییز و زمستان ۱۴۰۰ هشدار دادند، در مقایسه‌ای از وضعیت رعایت پروتکل‌ها در سالی گذشت با پاییز و زمستان پیش رو گواه این مهم است که احتمال شیوع آنفلوانزا امسال بیشتر است، پیش از رسیدن فصل سرما و بیماری‌های به خصوص آن باید آماده باشیم، تأمین واکسن آنفلوانزا خصوصاً برای کادر درمان و گروه‌های پرخطر ضرورت دارد.

متخصصان تاکید دارند برای پیشگیری از ابتلای همزمان به بیماری‌های آنفلوانزا و کووید -۱۹، باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود، مردم باید ماسک بزنند و از حضور در اجتماعات و مکان‌های شلوغ پرهیز کنند، استفاده صحیح از ماسک، علاوه بر اینکه مانع بروز بیماری کرونا می‌شود برای پیشگیری از آنفلوانزا نیز مؤثر است.

در سال گذشته آمار مبتلایان به بیماری آنفلوانزا به دلیل دریافت واکسن این بیماری و رعایت اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با بیماری کرونا، کاهش قابل توجهی داشت ولی در سال جاری با کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نگرانی شیوع گسترده آنفلوانزای فصلی دور از تصور نیست.

مطالعات جدید نشان می‌دهد که واکسن آنفلوانزا می‌تواند از افراد در برابر برخی عوارض شدید ناشی از ابتلاء به کووید -۱۹ محافظت کند، به نظر می‌رسد واکسن آنفلوانزا می‌تواند سلاحی ارزشمند برای مبارزه با همه‌گیری کووید -۱۹ باشد.

همزمانی واکسن آنفلوانزا با واکسیناسیون کرونا

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده اعلام کرده است تقریباً همه نیاز به واکسیناسیون سالانه آنفلوانزا دارند یعنی واکسیناسیون آنفلوانزا از نوزادان شش ماهه آغاز می‌شود. بیماری آنفلوانزا برای بزرگسالان بالای ۶۵ سال، کودکان خردسال، زنان باردار و افرادی که مبتلا به بیماری‌های خاص از جمله بیماری‌های قلبی و ریوی هستند خطرناک است و نیاز به واکسیناسیون در این گروه‌ها بیشتر احساس می‌شود.

چه کسانی باید واکسن آنفلوانزا را در پاندمی کرونا تزریق کنند؟

علت نیاز به واکسیناسیون آنفلوانزا در طول همه گیری تهدیدکننده

مقام‌های بهداشتی کشورها معمولاً مردم را تشویق می‌کنند که واکسن خود را تا پایان اکتبر (تا یک ماه آینده) دریافت کنند. محدودیت‌های کووید -۱۹ مانند ماسک زدن و ماندن در خانه به ویژه برای کودکان که بزرگترین عامل انتشار آنفلوانزا هستند به وضوح باعث کاهش شیوع این بیماری شد. اما به محض اینکه ماسک‌ها برداشته شد، ایالات متحده با موجی غیرمعمول از کودکان مبتلا به ویروس دیگری با نام سین‌سیشیال تنفسی در تابستان روبرو شد که در بیمارستان بستری شدند، این بیماری معمولاً در زمستان بیشتر دیده می‌شود. بنابراین این شرایط ممکن است برای آنفلوانزا نیز پیش آید.

هر دو واکسن را بزنید

واکسن‌های کووید -۱۹ از ابتلاء به ویروس کرونا جلوگیری می‌کنند و واکسن‌های آنفلوانزا از آنفلوانزا جلوگیری می‌کنند. این دو همپوشانی ندارند اما می‌توانید در یک زمان هم مبتلا به کووید شوید و هم آنفلوانزا یا پس از ابتلاء به یکی از این بیماری‌ها به بیماری دیگر مبتلا شوید، کالج پزشکان اورژانس آمریکا توصیه می‌کند که از بیماری مضاعف دوری کنید و هر دو واکسن را بزنید.

در حال حاضر واکسن کووید -۱۹ برای افراد بالای ۱۲ سال در دسترس است، واکسن‌های آنفلوانزا به اندازه واکسن‌های دیگر بیماری‌ها قدرتمند نیستند اما اگر افراد به هر حال به آنفلوانزا مبتلا شوند احتمالاً بیماری بسیار خفیفی را تجربه می‌کنند، آنفلوانزا به طور مرتب در حال تکامل است و واکسن سالیانه برای مبارزه با این بیماری تولید می‌شود. مقام‌های بهداشتی آمریکا می‌گویند که خوب است که واکسن آنفلوانزا را همزمان با تزریق اولین دُز واکسن کووید -۱۹ یا دُز تقویتی آن دریافت کنید.

کد خبر 527101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.