یارانه‌های حمایتی معاونت فرهنگی از صنعت نشر هدفمند می‌شود

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان گفت: مدل اختصاص یارانه به صنعت نشر باید از اساس تغییر کند، چراکه هدفمند نیست.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دومین جلسه از سلسله نشست‌های معاون امور فرهنگی با تشکل‌ها و انجمن‌های حوزه نشر روز دوشنبه (۱۲ مهر ۱۴۰۰) با هیأت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این نشست عبدالعظیم فریدون، فتح‌اله فروغی، محمدحسین محمدی، محسن طایب و محمدتقی حق‌بین حضور داشتند و با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری انجمن ناشران کودک و نوجوان فعالیت‌های این انجمن را در حوزه ترویج، آموزش و برگزاری نشست‌های کودک و نوجوان تشریح کردند.

اعضای هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در این جلسه درباره لزوم ایجاد وحدت رویه در صدور مجوزهای کتاب، نظام‌مند شدن خرید کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حل مشکل توزیع کاغذ و حضور در نمایشگاه‌های خارجی نظراتشان را بیان کردند.

بازبینی در روش‌های حمایتی معاونت امور فرهنگی

یاسر احمدوند با تاکید بر ضرورت هدفمند شدن یارانه‌های حوزه نشر، گفت: مدل اختصاص یارانه باید از اساس تغییر کند، چراکه هدفمند نیست. در حوزه خرید کتاب نیز ضعف‌هایی وجود دارد زیرا فلسفه تشکیل «هیئت انتخاب و خرید کتاب» حمایت از کتاب خوب برای مخاطب متناسب با آن است.

وی ادامه داد: این حمایت‌ها باید تغییر کند و بازبینی شود. کتابی باید مورد حمایت قرار گیرد که ارزشمند باشد و مخاطب هم مشتاق خواندن آن باشد. در حال بررسی برای ایجاد مدلی برای این منظور هستیم.

ضرورت آموزش به ناشران

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: ما وظیفه داریم محتوای پیام را درجه‌بندی کنیم. در اداره کتاب باید به سمت کیفیت‌سنجی اثر حرکت کنیم و بر اساس کیفیت اثر به ناشر رتبه دهیم. در صورتی که رتبه‌بندی ناشران انجام شود، می‌توانیم حمایت‌های خود را ساماندهی کنیم و هدفمند سازیم. اگر حمایتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اثری صورت می‌گیرد باید بر اساس اصول باشد.

احمدوند با اشاره به ضرورت آموزش ناشران و کمبود آثار منتشر شده در این حوزه، گفت: تعداد منابع آموزشی در حوزه نشر انگشت‌شمار است. آموزش به ناشر ضرورت دارد، اما باید بدانیم از چه راهی این آموزش را به ناشر بدهیم زیرا غالب ناشران ما احساس نیاز برای آموزش نمی‌کنند. بهترین محیط برای آموزش ناشران انجمن‌ها هستند.

روش‌های کتابخوان کردن کودکان را بلد نیستیم

وی با اشاره به فعالیت‌های ترویجی برای کتابخوانی گفت: برگزاری جشنواره و معرفی و ترویج کتاب‌های برتر از کارهایی است که انجمن‌ها می‌توانند در آن فعال باشند. همه ما انتقاد می‌‎کنیم که سرانه مطالعه پایین است در صورتی که مهارت‌های کتابخوان کردن دیگران را فرا نمی‌گیریم و آموزش نمی‌دهیم. در این حوزه اگر طرح‌هایی مطرح شوند می‌توانیم پیگیری و حمایت کنیم و باید تلاش شود این فعالیت‌ها در مجموعه انجمن‌ها و نهادهای غیردولتی صورت گیرد زیرا تجربه نشان داده است دولتی کردن این کارها کارگشا نیست.

مذاکره برای تأمین کاغذ نشر از طریق کارخانه‌های داخلی

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشکلات توزیع کاغذ، گفت: یکی از دلایلی که حرف‌های متفاوتی از عملکرد اختصاص کاغذ به ناشران به گوش می‌رسد این دلیل که شفاف‌سازی در این حوزه صورت نگرفته است. برای این منظور هر اقدامی باید زیر نظر شورای تشکل‌های نشر و با حضور نمایندگان این تشکل‌ها انجام و با حضور اعضای شورا درباره نظام توزیع کاغذ تصمیم گیری شود.

احمدی با اشاره به مذاکره با کارخانه‌های تولید کاغذ برای تأمین بخشی از نیازهای داخلی تصریح کرد: در حال مذاکره با این کارخانه‌ها برای تولید کاغذ هستیم تا بخشی از نیازهای داخلی را تأمین کنند.

نباید در نمایشگاه‌های خارجی توریست باشیم

وی همچنین درباره نحوه حضور در نمایشگاه‌های خارج از کشور اظهار کرد: برای حضور در عرصه‌های بین المللی باید با برنامه وارد شویم و از این نمایشگاه‌ها آورده داشته باشیم. ما نباید در نمایشگاه‌های کتاب خارجی توریست باشیم. تجربه خوبی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد و با مشارکت ناشران فعال در این عرصه می‌توانیم مؤثرتر عمل کنیم.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تناسب کار فرهنگی با انجمن‌های فرهنگی حوزه نشر، گفت: انجمن‌های فرهنگی عضوی از خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و این وزارتخانه خانه آنهاست. انجمن‌ها با مشارکت با این وزارتخانه فعالیت‌های حوزه نشر را پیش می‌برند و حمایت از انجمن‌ها یکی از رویکردهای این معاونت خواهد بود.

کد خبر 527007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.