احیای جهاد سازندگی

تدوین سازوکار و ساختارهای احیای مأموریت‌های جهاد سازندگی و تحولات شمال غرب ایران از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه ۱۴ مهرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «احیای جهاد سازندگی» به بررسی تدوین سازوکار و ساختارهای احیای مأموریت‌های جهاد سازندگی پرداخت و نوشت: خبر مأموریت رئیس جمهوری برای معاون اولش دوشنبه شب از سوی آیت‌الله رئیسی اعلام شد. طبق این دستور، کار تدوین سازوکار و ساختارهای احیای مأموریت‌های جهاد سازندگی با محوریت مردم، در قالب کارگروهی با حضور پیشکسوتان جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی در کشور انجام خواهد شد. رئیس جمهوری بعد از اعلام این خبر در جلسه ویژه با فعالان و پیشکسوتان محرومیت‌زدایی و گروه‌های جهادی درباره احیای مأموریت‌های جهاد سازندگی، با اشاره به تاریخچه تأسیس جهاد سازندگی با دستور امام راحل و نیز برکات فراوان این نهاد انقلابی گفت: حرکت جهادی در کشور با وجود ادغام این نهاد در وزارت کشاورزی، به‌دلیل وجود روحیه انقلابی در میان جوانان و حمایت‌ها و تشویق‌های رهبر معظم انقلاب تعطیل نشد و همواره در شکل‌های مردمی، بسیجی و خودجوش ادامه داشته است. رئیس جمهوری گفت: امروز باید با استفاده از تجربیات گذشته و در بستر گام دوم انقلاب، در مسیر احیای مأموریت‌های جهاد سازندگی برای رفع ریشه‌ای مشکلات روستاها و مناطق محروم و احیای اقتصاد روستا حرکت کنیم. رئیسی با تأکید بر اینکه برخورداری از روحیه جهادی در میان مجموعه مدیران و کارکنان دستگاه‌های دولتی یک امر ضروری است، افزود: داشتن روحیه جهادی و انقلابی در بین همه مسئولان و مدیران دولتی، اصلی مهم و تأثیرگذار است و همواره باید با جدیت حفظ و تقویت شود. رئیس جمهوری در ادامه، ضعف اقتصاد روستا را از عوامل مهم مهاجرت روستاییان و ایجاد حاشیه‌نشینی در اطراف شهرها دانست و گفت: امروز آباد کردن روستاها به معنای فعال کردن اقتصاد روستا و نیز توجه جدی به اقتصاد مناطق محروم از جمله حاشیه شهرها است و این کار به یک اقدام جهادی نیاز دارد. رئیسی با بیان اینکه فعالیت‌های جهادی باید مردم‌محور و بر پایه فعالیت‌های مردمی باشد، حمایت جدی از گروه‌های جهادی را ضروری دانست و گفت: وظیفه دولت در این عرصه صرفاً باید تسهیلگری، نظارت و پیگیری برای تحقق امور باشد و از فعالیت جهادگران حمایت کند و موانع موجود را از پیش پای آنها بردارد. رئیس‌جمهوری گفت: ضرورت دارد جریانی با روحیه جهادی برای ایجاد سازندگی و آبادانی در روستاها با هدف فعال کردن اقتصاد روستا ایجاد شود تا با دغدغه‌مندی به حل و فصل بنیادین مشکلات محرومان و روستاییان اقدام کند.

اما سوال این است که ابراهیم رئیسی تا چه اندازه برای این کار با همراهی دیگران مواجه خواهد شد؟ تا اینجا نشانه‌ها از یک تمایل جمعی در حاکمیت برای احیای جهاد کشاورزی حکایت دارد. از جمله در مجلس هم نمایندگانی هستند که این موضوع را دنبال می‌کرده‌اند. محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس ۲۷ شهریور از عزم مشابه مجلس برای این کار سخن گفته و تأکید کرده بود: در مجلس به‌دنبال این هستیم که جهاد سازندگی را مانند اوایل انقلاب، از منظر و هدف برگرداندن زندگی به روستاها احیا کنیم. ۳۱ شهریورماه هم مالک شریعتی، نماینده تهران در مجلس ضمن انتشار متن نامه خود به سرپرست مرکزی سازمان تعاونی روستایی کشور در «توئیتر» نوشت: ‏ «احیای ‎جهاد سازندگی در راه است ان‌شاءالله. قبل از آن در ۱۵ مردادماه.»

احیای جهاد سازندگی

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سایه روشن تحولات اطراف ایران» به بررسی تحولات شمال غرب ایران پرداخت و نوشت: سخنگوی وزارت‌خارجه کشورمان با اشاره به سفر وزیر خارجه ارمنستان به تهران گفت: در این سفر، مقامات دو کشور در مورد مسائل دوجانبه و گسترش روابط فی‌مابین در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و ابعاد دیگر رایزنی و گفت‌وگو می‌کنند. اهم اظهارات سعید خطیب‌زاده در ادامه آمده است: سفر وزیر خارجه ارمنستان به تهران از پیش تعیین شده بود. تهران روابط خوبی با باکو و ایروان دارد و روابط ایران با هیچ کشوری در برابر هیچ کشور دیگری نیست. هر چه روابط گسترده‌تری با کشورهای منطقه داشته باشیم صلح و ثبات بیشتری را در منطقه خواهیم داشت. (استقرار تعدادی از عناصر گروهک‌های تروریستی و صهیونیستی در کنار مرزهای ایران و آذربایجان بعد از تحولات اخیر در منطقه قره‌باغ): در ابتدای وقوع جنگ در آن منطقه گزارش‌هایی را در این ارتباط دریافت کردیم و به اطلاع دوستان‌مان در باکو رساندیم و نظرمان را در این ارتباط اعلام کردیم.

در نشست‌های مختلف دوستان ما در باکو اعلام کردند که هیچ تهدیدی متوجه کشورهای دیگر نیست. این‌گونه گزارش‌ها همچنان واصل می‌شود و اجازه بدهید که در مورد این مسائل از مسیر خودش با دوستان خودمان در آذربایجان صحبت کنیم. روابط دو کشور روابط رو به رشدی داشته است.

ایران سیاست اصولی خود را در مورد تحولات در این منطقه همواره پیگیری کرده است و از هیچ تلاشی برای کمک به برادران خود در آذربایجان دریغ نکرده است. رفتار صورت گرفته با رانندگان ایرانی را دوستانه و در چارچوب حسن‌همجواری بین دو کشور نمی‌بینیم.

جزئیات و گزارشات منتشر شده از نحوه برخورد با این رانندگان جای تأمل زیادی دارد و فکر می‌کنیم که مقامات باکو باید دقت بیشتری در نحوه برخورد مرزبانان‌شان با اتباع ایرانی داشته باشند. در روابط ایران و آذربایجان ملاحظاتی وجود دارد که مهم‌ترین آن اقدامات و اظهارات خصمانه رژیم صهیونیستی از داخل آذربایجان علیه ایران است. اما آنچه که روشن است این است که آذربایجان نباید اجازه دهد که مرزها و سرزمینش مورد سوءاستفاده طرف‌های سوم جهت اقدام علیه ملت ایران شود.

ایران به خوبی بلد است که از ثبات و منافع خود حمایت کند و باکو باید به وظایف حاکمیتی خود در این زمینه عمل کند. آنچه که آقای امیرعبداللهیان درباره پول‌های بلوکه شده ایران در آمریکا گفتند پیغامی برای آمریکایی‌ها نبود بلکه یک واقعیت بود که ایشان بیان کردند. واقعیت این است که رفتار و روش کنونی دولت آمریکا با دولت قبل آمریکا تغییر نکرده است. آنها می‌خواهند همچنان میراث شکست خورده ترامپ علیه برجام را حفظ کنند و در عین حال می‌خواهند در مذاکرات وین به نتیجه‌ای که دلشان می‌خواهد دست پیدا کنند. این در حالی است که ما تأکید داریم که آمریکا باید نشان دهد که در روش و اقدام تغییر کرده است.

نمی‌شود که تحریم‌ها بماند و پول‌های ایران در بانک‌های بین‌المللی همچنان توقیف بماند و بعد آمریکا به عنوان طرف خواهان ادعاهایی را مطرح کند. آقای امیرعبداللهیان تأکید کردند که آمریکا به روش‌های گوناگون می‌تواند حسن‌نیت خود را نشان دهد از جمله اینکه این زمینه را فراهم کند که پول‌های بلوکه شده ایران آزاد شود.

احیای جهاد سازندگی

روزنامه آفتاب یزد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دیکته‌ی پر غلط دیپلماسی از روی دست محسن رضایی‌» به بررسی پیام ایران به آمریکا پرداخت و نوشت: «در حالی که طالبان خواستار آزادسازیِ تمامی منابع مسدود شده‌ی افغانستان از سوی آمریکا -حدود ۹ میلیارد دلار- شده، وزیر امور خارجه‌ی ایران تنها ۱۰ درصد دارایی‌های مسدود شده را خواستار شد!» این تنها یکی از صدها واکنش به صحبت‌های «امیرعبداللهیان» وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران با برنامه تلویزیونی «نگاه یک» است. در همین رابطه «سیدحسین موسویان»، دیپلمات و عضو سابق تیم مذاکرات هسته‌ای در «توئیتر» شخصی خود می‌نویسد: «وزیر خارجه ایران گفته آمریکا ۱۰ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران را به عنوان پالس مثبتی برای آغاز مذاکرات، آزاد کند. (پس از خروج آمریکا از برجام تاکنون) تحریم‌ها علیه ایران تاکنون حداقل ۱۰۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد ایران خسارت زده، معادل ۳۰ سال صادرات ایران. میزان تحریم‌ها علیه ایران با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست.»
براساس نموداری که بسیاری از رسانه‌ها منتشر کرده‌اند، آماری که مربوط به اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی است؛ جمهوری اسلامی ایران، کشوری دارای «بالاترین میزان تحریم در طول تاریخ» با تریلیون‌ها دلار خسارت معرفی شده است. در نمودار مورد اشاره و در مقام مقایسه، تحریم‌های ایران با کشورهای دیگر جهان نشان می‌دهد ایران با ۱۷۳۳ تحریم بالاتر از کشورهایی چون: سوریه با ۶۷۶، اوکراین با ۴۱۹، کره‌شمالی با ۴۱۴، روسیه با ۳۳۴، ونزوئلا با ۳۳۳، چین با ۲۴۶، کوبا با ۸۲، بلاروس با ۳۸ و هنگ‌کنگ با ۸ تحریم قرار دارد. در این نمودار مشخص می‌شود تحریم‌های ایران به این شرح است؛ ارگان‌ها و نهادها: ۹۳۹ تحریم، بانک‌ها و زیرمجموعه‌های آن: ۱۴۰ تحریم، اشخاص: ۳۹۴ تحریم، هواپیمایی: ۱۹۵ تحریم و کشتی‌رانی: ۲۰۵ تحریم.

احیای جهاد سازندگی

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اقتدار همراه با عقلانیت‌» به بررسی اظهارات مقام معظم رهبری پرداخت و نوشت: حضرت آیت الله خامنه‌ای، فرمانده معظم کل قوا دیروز در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح در دانشگاه افسری امام حسین (ع)، این نیروهای پرافتخار را «قلعه مستحکم امنیت ملت سربلند ایران و میهن مقتدر و عزیز» خواندند و تأکید کردند: دخالت بیگانگان در منطقه مایه اختلاف و خسارت است و همه مسائل و حوادث باید بدون دخالت بیگانه و با الگوپذیری کشورهای منطقه از اقتدار و عقلانیت ایران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی حل شود.

رهبر انقلاب اسلامی با ابراز امیدواری برای توفیق دانش آموختگان و ارتقای جوانان نیروهای مسلح در مکتب و دانشگاه حسینی، به ملت ایران به خاطر داشتن جوانان مؤمن، صالح، شجاع و دارای عزم و بصیرت تبریک گفتند و افزودند: فرماندهان عزیزی که جوانان میهن را اینگونه تربیت می‌کنند، شایسته افتخار و تقدیرند.

احیای جهاد سازندگی

کد خبر 526959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.