شهریه دانشگاه آزاد افزایش چندانی نداشته است

«شهریه متغیر تا حدودی افزایش داشته که در کل عدد بالایی نیست و حدود ۱۰ درصد است»

به گزارش خبرنگار ایمنا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) که در شرق کلانشهر اصفهان واقع شده است روز سوم آبان ماه ۱۳۶۶ به تصویب هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی رسید. این واحد دانشگاهی از دوم بهمن ماه همان سال با پذیرش ۵۱۰ دانشجو در چهار رشته تحصیلی آغاز به کار کرد و در حال حاضر به عنوان یکی از واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی با حدود ۱۹ هزار نفر دانشجو در مقاطع دکتری تخصصی، دکتری حرفه‌ای، کارشناسی ارشد و کارشناسی فعالیت علمی پژوهشی خود را زیر نظر بیش از ۳۸۶ نفر عضو هیئت علمی تمام وقت و ۳۰ عضو نیمه وقت و ۷۰۰ نفر عضو حق‌التدریس در ۱۹۶ رشته و گرایش آموزشی ادامه می‌دهد و تاکنون بیش از ۷۵ هزار دانش‌آموخته از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند.

شعار این دانشگاه " آرمان ایرانی برای جهانی شدن" است که در راستای تحقق آن در دوران کرونا خدماتی از جمله راه‌اندازی مرکز واکسیناسیون و آموزش مجازی دانشجویان را ارائه داده است، هرچند با چالش‌هایی نیز دست و پنجه نرم می‌کند. با پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در خصوص واکسیناسیون چه میزان رضایت‌بخش بوده است؟

اولین دانشگاهی بودیم که واکسیناسیون را آغاز کردیم و از اوایل مرداد اولین مرکز واکسیناسیون با همکاری سپاه، راه‌اندازی شد، بلافاصله ضمن اینکه به عموم مردم خدمات‌رسانی می‌کردیم، اساتید را واکسینه کردیم. از تمام دانشگاه‌های غیرانتفاعی، دولتی، علمی کاربردی و پیام نور به مرکز ثابت واکسیناسیون مراجعه می‌کردند و روزانه حدود یک تا دو هزار دُز واکسیناسیون انجام می‌شد؛ بعد از اساتید، کارکنان واکسینه شدند و قبل از آن نیز دانشجویان پزشکی، کارکنان علوم پزشکی و اعضای هیئت مدیره دانشگاه واکسینه شده بودند.

دانشجویان در طرح واکسیناسیون از هیچ کمکی دریغ نکردند همچنین دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تمام تلاش خود را برای کمک در دوران کرونا انجام خواهد داد و تا انتها در کنار مردم خواهیم بود.

چه چالش‌های در مرکز واکسیناسیون کرونا در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت؟

در مقطعی واکسیناسیون دچار مشکلاتی از قبیل کمبود واکسن شد که همین موضوع باعث شد تا یکی از مراکز حدود پنج روز تعطیل شود؛ البته بحث بر سر تنوع واکسن بود؛ زیرا برخی افراد خواستار نوع خاصی از واکسن مانند برکت بودند و این نوع وجود نداشت. گاهی برخی علاقه‌مند بودند، واکسنی غیر از واکسن سینوفارم بزنند، اما در مقطعی فقط سینوفارم موجود بود و دچار چالش می‌شدیم، اما به جز آن چند روز تعطیلی، مرکز واکسیناسیون دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان همه روزه فعالیت کرده است و حتی به افراد زیر ۱۸ سال نیز واکسن تزریق کردیم.

در بسیاری از شهرستان‌ها از جمله شهرضا داران و نجف‌آباد مراکز واکسیناسیون دانشگاه آزاد راه‌اندازی شده است و خانواده کارمندان واجد شرایط نیز واکسینه می‌شوند و لازم به ذکر است تعداد تزریق واکسن در این دانشگاه نسبت به مراکز علمی دیگر حتی دانشگاه‌های دولتی بسیار بیشتر بوده است.

۲۵۰ نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه در مرکز واکسیناسیون دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و سایر مراکز سطح استان برای انجام سریع‌تر واکسیناسیون کمک کردند. این افراد در همکاری با بسیج دانشجویی، فداکارانه و با عشق و انگیزه فعالیت کردند؛ گاهی حتی از تعطیلی مرکز گله داشتند چون مشتاق کمک‌رسانی بودند.

یکی دیگر از چالش‌ها ابتلای کارکنان دانشگاه حتی با وجود واکسینه شدن بود، اما آنها بعد از بهبودی دوباره وارد چرخه خدمت‌رسانی شدند و در مرکز واکسیناسیون فعالیت کردند.

آیا کلاس‌های درس حضوری برگزار می‌شود؟

تا زمانی که درصد بالایی واکسینه نشوند و از ایمنی جمعی اطمینان حاصل نشود نمی‌توان کلاس‌ها را حضوری برگزار کرد و تاکنون اجازه برگزاری کلاس حضوری داده نشده است، امیدواریم کلاس‌های درس از اواخر آبان و یا آذر ماه به صورت حضوری برگزار شود؛ البته بر اساس تدریس مجازی نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و در حال حاضر برنامه‌ریزی کلاس‌ها بر پایه آموزش مجازی است؛ بنابراین نمی‌توان گفت یک‌مرتبه این روش به حضوری تبدیل شود.

کلاس‌هایی از جمله دروس عملی با آموزش حضوری بسیار کیفیت بالاتری دارد و از زمانی که جامعه آماده و مجوزها صادر شود برخی از رشته‌ها مانند تربیت بدنی، رشته‌های فنی و دروس مفهومی مانند ریاضی که نیازمند برگزاری حضوری کلاس‌ها است حتماً به صورت حضوری خواهد بود، اما پایه تدریس همچنان بر اساس آموزش مجازی قرار می‌گیرد.

برگزاری امتحانات پایان‌ترم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان حضوری خواهد بود یا مجازی؟

احتمال برگزاری امتحان حضوری وجود دارد، حتی اگر کلاس‌های درس مجازی برگزار شود، اما به طور کلی باید منتظر شرایط کرونا باشیم تا مشخص شود که آیا می‌توان وارد شرایط معمولی شد یا خیر؟ تمام تلاش دانشگاه در جهت برگزاری امتحانات حضوری است و همچنین در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری جلسات رفع اشکال دروس به ویژه دروس مفهومی و عملی به صورت حضوری هستیم.

آیا شهریه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان افزایش داشته است؟

افزایش شهریه چندانی نداشتیم و شهریه ثابت تغییری نخواهد کرد حتی در برخی از واحدهای دانشگاهی شهریه ثابت نسبت به سال گذشته کاهش هم داشته است، مگر دانشجویان خودگردان که قانون خاص خود را دارد. شهریه متغیر تا حدودی افزایش داشته که در کل عدد بالایی نیست و حدود ۱۰ درصد است، البته لازم به ذکر است مبلغ شهریه بستگی به تعداد واحدهای عملی نیز دارد و با افزایش تعداد آنها مبلغ شهریه افزایش می‌یابد و به طور کلی شهریه افزایش چندانی نداشته است.

شهریه جدیدالورودها جدا است و به آنها اعلام می‌شود، اما برای دانشجویان قدیمی و البته وابسته به نوع واحد درسی حدوداً و میانگین ۱۰ درصد افزایش داشته است.

آیا بودجه دانشگاه برای انجام امور مربوطه کفایت می‌کند؟

بودجه دانشگاه آزاد توسط هیئت امنا تعیین می‌شود، طی جلسه‌ای تعدادی از اساتید دولتی و اساتید خودمان جمع می‌شوند و رئیس دانشگاه آزاد کشور مسائل را بررسی و بودجه را مشخص می‌کند؛ البته کل بودجه تمام استان‌ها به رئیس دانشگاه آزاد کشور ارسال می‌شود و توسط هیئت امنای مرکزی بودجه مشخص خواهد شد، هر سال عملکرد بودجه را بررسی و کسری بودجه را اعلام می‌کنیم.

شهریه‌ای که پرداخت می‌شود، حتی برابر با هزینه‌هایی که دانشگاه پرداخت می‌کند نیست و دانشگاه کسری بودجه را پرداخت خواهد کرد. در واقع ما کسری بودجه را از راه‌های دیگر و یا کمک خیران تأمین می‌کنیم، تراز ما مثبت نیست، زیرا خدمات عمومی که ارائه می‌دهیم. با وجود استهلاک سیستم، ساختمان و… شهریه برای آنها کافی نیست و با کمک‌های مردمی و روش‌های دیگر می‌توانیم مشکلات دانشگاه مانند خرید تجهیزات را رفع کنیم.

آیا ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان کافی است؟

ظرفیت کافی در خوابگاه‌ها نداریم؛ البته در مورد خوابگاه‌های خودگردان برنامه‌ریزی می‌کنیم تا ظرفیت‌ها را افزایش دهیم. در خصوص ظرفیت خوابگاه‌ها در شهرستان‌ها مشکلی نداریم و دانشگاه آزاد دهاقان، مبارکه و مجلسی دارای ظرفیت خوابگاه کامل است و اگر درخواستی برای خوابگاه متأهلین وجود داشته باشد این امکان در مراکز مذکور فراهم است.

وضعیت اشتغال در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان چگونه است؟

طرح پویش از استان اصفهان آغاز شده است که حاصل جلسات مشترکی با اتاق بازرگانی اصفهان بود. هیئت مدیره مشترکی در این زمینه داریم که طراحی را بر عهده داشت. در اصفهان یک سال به طور آزمایشی اجرا شد و امسال به صورت خیلی جدی این طرح را دنبال خواهیم کرد.

در حال حاضر در رشته مهندسی معدن بدون شهریه دانشجو می‌پذیریم؛ دانشجویان در این رشته تحصیل می‌کنند و شهریه هم نمی‌دهند؛ البته این طرح در رشته‌های دیگر هم آغازه شده به طور مثال متقاضی روانشناسی بیشتر شد و تعدادی نیز مشغول به کار شدند. این طرح در رشته‌هایی مانند کامپیوتر و صنایع نیز گسترش یافته که بعد از مصاحبه پذیرفته می‌شوند، این طرح شرایط مناسبی را برای دانشجویان ایجاد کرده است؛ دانشجو تحصیل می‌کند، شهریه نمی‌دهد و علاوه‌بر آن کارش نیز تضمین شده است.

کد خبر 526949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • سعید IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    0 0
    شما که هزینه اب وبرق وگاز وسخت افزاریتون به حداقل رسیده افزایش چه معنی داره
  • مرضیه IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    0 0
    خیلی غلط کردین 25 درصد تا 30 درصد اضاف شده علوم و تحقیقات چه غلطا چه پررو
  • behzad IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 0
    چرا وام رو بعد از ثبت نام اعلام میکنید ،اکثر دانشجویان برای هزینه ثبت نام مشکل دارند و وقتی که ثبت نام تموم میشه از تخصیص وام شهریه صحبت میکنید .این باید قبل از ثبت نام باشه نه بعدش