رقابت پایاپای چین و آمریکا در پیشرفت صنایع فضایی

عضو شورای علمی مرکز نجوم ادیب گفت: سال گذشته شاهد فرود مریخ‌نورد آمریکایی با نام نبوغ بر سطح مریخ بودیم؛ در این میان تنها کشوری که توانست هم‌پای آمریکا پیش برود و رقیب آمریکا در سطح مریخ شود چین بود.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه در سال ۲۰۲۰ اتفاقات مهمی در صنایع فضایی رخ داده است، اظهار کرد: در سال گذشته فضاپیماهای چینی تحول زیادی در صنایع فضایی داشته‌اند، فضانوردهایی که چین به ماه فرستاد توانست بعد از ۴۴ سال اولین نمونه‌هایی را از سنگ و خاک سطح ماه به زمین بیاورد.

وی با تاکید بر اینکه در زمان خیلی کوتاه‌تری نسبت به عمر صنایع فضایی آمریکا، چین توانسته به پای آمریکا برسد، ادامه داد: چین در زمینه علوم فضایی پابه‌پای آمریکا پیش می‌رود؛ سال گذشته شاهد فرود مریخ‌نورد آمریکایی با نام هلیکوپتر نبوغ بر سطح مریخ بودیم؛ در این میان تنها کشوری که توانست هم‌پای آمریکا پیش برود و رقیب آمریکا در سطح مریخ شود چین بود؛ زیرا این کشور نیز این اقدام را انجام داد و توانست مریخ‌نورد خود را بر روی سطح مریخ فرود بیاورد و عکس‌هایی را ارسال کند.

این مدرس و پژوهشگر نجوم و فناوری فضایی افزود: پرواز اولین هلی‌کوپتر بدون سرنشین نیز در سال گذشته اتفاق افتاد که توسط سازمان فضایی ناسا بر روی مریخ نشست، این اقدام بسیار مهم بود و نخستین بار بود که انسان‌ها توانستند بر سطح سیاره‌های دیگر جسمی را پرواز دهند، علاوه بر اینکه هلی‌کوپتر نبوغ، توانست عکس‌های مهمی را به زمین ارسال کند.

وی با تاکید بر اینکه جست‌وجو بر روی سطح مریخ به کندی انجام می‌شد، تصریح کرد: با وجود هلی‌کوپتر بدون سرنشین روند شناسایی بر روی سطح مریخ با سرعت بیشتری انجام می‌شود و سرعت گرفتن تحقیقات بر روی سیارات دیگر در تمام زمینه‌ها برای بشر حائز اهمیت است.

فرود فضاپیما بر روی یک دنباله‌دار توسط سازمان فضایی اِسا

مرادی با اشاره به سایر اقدامات مهمی که طی سال گذشته در صنایع فضایی رخ داده است، اضافه کرد: اسپیس‌ایکس در سال گذشته اهداف مهمی را مشخص کرده و امیدوار است که تا سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۶ اکتشافات مهمی را در مریخ آغاز کند و در این زمینه شاهد انجام آزمایش‌های مهمی توسط شرکت اسپیس ایکس هستیم؛ البته در سال گذشته برخی از آزمایش‌های اسپیس ایکس دچار مشکل و گاهی نیز انفجار شد.

وی با تاکید بر اینکه برخی از آزمایش‌های اسپیس ایکس به طور چشمگیری بسیار موفقیت‌آمیز بود، گفت: انجام این آزمایش‌ها نشان می‌دهد که آینده بسیار مهمی در زمینه فضایی پیش روی انسان قرار گرفته است.

این مدرس و پژوهشگر نجوم و فناوری فضایی با تاکید بر اینکه سازمان فضایی اِسا توانست فضاپیمای را بر روی یک دنباله‌دار فرود بیاورد، خاطرنشان کرد: بعد از آمریکا و چین، سال گذشته اتحادیه اروپا فعالیت‌های مهمی را آغاز کرده و در سال‌های قبل‌تر نیز سازمان اِسا توانست در اقدامی شگفت‌انگیز تحت پروژه‌ای بنام روزتا فضاپیمای خود را بر روی هسته یک دنباله‌دار فرود بیاورد؛ با این اقدام برای اولین بار انسان توانست فضاپیمای خود را بر روی یک دنباله‌دار پیاده و از آن نمونه‌برداری کند.

کد خبر 526825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.