تولید خاک ارگانیک از کاه و کلش

محققان دانشگاه مازندران در ابتکاری جالب موفق به تولید خاک ارگانیک از کاه و کلش شالیزار شدند.

به گزارش ایمنا، محققان دانشگاه مازندران موفق به تولید خاک ارگانیک از کاه و کلش شالیزار شد تا ضمن جلوگیری از آثار مخرب زیست‌محیطی سوزاندن بقایای محصول برنج در زمین‌های کشاورزی، از این سرمایه گرانبها که به آسانی توسط کشاورزان سوزانده می‌شد، خاک ارگانیک با حاصلخیزی بالا تولید کنند.

محمودی اطاقوری در خصوص فرآیند تولید این خاک ارگانیک با بیان اینکه سوزاندن کاه و کلش شالیزارها پس از برداشت برنج آثار مخرب محیط زیستی داشت، بالا رفتن سطح آلاینده‌ها، فرسایش و کاهش حاصلخیزی خاک را از جمله این آثار مخرب اعلام کرد و اظهار کرد: در فرآیند تولید خاک از کاه و کلش، مقدار ازت موجود در کاه و کلش با استفاده از بستر درختان جنگلی افزایش می‌یابد و در نتیجه نسبت کربن به ازت، از حدود ۷۰ به زیر ۱۰ کاهش یافته که پارامتر تعیین‌کننده در کیفیت نوع خاک تولید شده است.

وی افزود: این خاک با استفاده از بستر درختان جنگلی مازندران و فعل و انفعالات بیوشیمیایی حاصل شده است.

دانشیار گروه علوم گیاهی دانشگاه مازندران ادامه داد: خاک ارگانیک تولیدی، دارای اسیدیته و شوری بسیار مناسب و میکرو المنت‌ها و ماکرو المنت‌های مفید و مغذی است که مقادیر متنابهی از عناصر شیمیایی نظیر نیتروژن، فسفر، پتاسیم، آهن، منگنز، روی، بر و مس را نیز دارد.

مریم قلی‌زاده که این تحقیق و پژوهش را در قالب واحد پروژه، به انجام رسانده است نیز گفت: کاه و کُلش مزارع برنج را بدون در نظر گرفتن ارقام برنج به‌صورت کاملاً تصادفی، جمع‌آوری کرده و در بازه زمانی یک ماهه تمامی آزمایش‌ها و آنالیزهای مختلف روی همه نمونه‌های انجام شد.

وی افزود: خاک ارگانیک تولیدشده، بر اساس آنالیز خاک‌شناسی، قابلیت استفاده در پرورش، تولید و تکثیر انواع گیاهان زراعی، محصولات باغی، مزارع سبزی و صیفی، گل‌ها، گیاهان زینتی و آپارتمانی و باغات میوه را دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کد خبر 526708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.