خزعلی: به دنبال عدالتی فراتر از "عدالت جنسیتی" هستیم

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، گفت: بعضی وقت‌ها برخی چیزها بزرگ می‌شود، تبلیغات دشمن بر روی خانم‌ها است که کوچک‌ترین مطلبی را بزرگنمایی کنند، حتی در برخی مناطق آمار خودکشی پسران بیشتر از دختران و یا در برخی سال‌ها بیشتر از دختران بوده است.

به گزارش ایمنا، انسیه خزعلی در نخستین نشست خود با دانشجویان که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا و در همین دانشگاه برگزار شد، آسیب‌های پیرامون زنان سرپرست خانوار را از آسیب‌های جدی دانست و اظهار کرد: به دنبال رفع این آسیب‌ها هستیم. به تعبیر رهبری این زنان عائله حکومت هستند و ما در برابر آنها مسئولیت داریم. گاهی علت افزایش زنان سرپرست خانوار به افزایش سن ازدواج و تجرد قطعی باز می‌گردد و البته موارد متعددی در این امر دخیل است.

وی ادامه داد: برنامه برای این زنان باید عزت مندانه باشد. پیگیر هستیم که اگر بودجه دولت اجازه دهد این زنان را بیمه کنیم حتی اگر نتوانیم همه آنها را بیمه کنیم، زنان سرپرست خانوار دارای چند فرزند در اولویت بیمه قرار گیرند و حتی زنان خانه‌دار هم از ین بیمه استفاده کنند. بیش از یک و نیم میلیون زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و اگر اینها را بیمه کنیم کار بزرگی کرده‌ایم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری درباره مطالبی که پیرامون کم بودن حقوق زنان نسبت به مردان در مشاغل مطرح می‌شود، اظهار کرد: اگر کم بودن حقوق زن نسبت به مرد مگر در حق اولاد و نفقه که هزینه منزل بر عهده مرد است را جایی دیدید، به من منتقل کنید.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره لزوم حضور زنان ایرانی در عرصه‌های بین‌الملل با بیان اینکه خیلی حرف برای جهان داریم، تصریح کرد: متأسفانه در سطح بین‌الملل همیشه مورد تهاجم بوده و حالت تدافعی گرفته‌ایم و این در حالی است که ما مطالبه گر و طلب کار از غرب هستیم چراکه خیلی از حقوق زنان و کودکان در جهان پایمال می‌شود اما در مورد ما سعی کرده‌اند شبهه‌هایی در مورد زن مسلمان وارد کنند، در این راستا نیازمند کارهای خیلی خوب هنری به زبان روز هستیم.

طرح پیشنهاد تبدیل معاونت زنان به وزارتخانه

خزعلی در خصوص پیشنهاداتی که برای تبدیل معاونت امور زنان و خانواده به وزارت خانه بیان می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم آنچه بهتر است رخ دهد. وزارتخانه شدن به گونه‌ای محدود شدن هم هست. با وزارت خانه شدن، بودجه خاص برای مسائل زنان پرداخت می‌شود در حالی که مسائل زنان در خیلی از وزارتخانه‌ها اعم از وزارت کار، آموزش و پرورش، ارشاد و… وجود دارد و این محدود شدن ممکن است نتواند آن حرکت را انجام دهد؛ مهم‌تر آنکه معاونت زنان و خانواده باید بازوهای اجرایی قوی پیدا و نظارت قوی و برنامه‌ریزی برای پیگیری اجرا داشته باشد و دائماً از تمام وزارت خانه‌ها به منظور اجرا برنامه دریافت و رصد کند. پیشنهاد وزارتخانه شدن این معاونت هست و باید بررسی شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در پاسخ به دانشجویانی که مطرح کردند بعضاً به فعالان حوزه زنان و خانواده انگ فمینیستی می‌زنند، اظهار کرد: چارچوب ما مشخص و از سوی دیگر برداشت‌ها متفاوت است. ما نظرات امامین انقلاب را برای برنامه‌های خود مد نظر قرار می‌دهیم. این در حالی است که بعضاً سلیقه‌های ما است که رنگ اسلامی به کارها می‌دهد و باید از آن پرهیز کرد.

وی در ادامه با اشاره به سخنان پیشین خود درباره شرط وکالت در طلاق هنگام ازدواج و سخنانش درباره کودک همسری و لزوم بلوغ برای ازدواج و از سوی دیگر برداشت‌های متفاوتی که از این سخن شده بود، گفت: هدف من این بود که بحث جامعی درباره دختران باید در نظر داشته باشیم و آن "بلوغ" است تا فرد بتواند عهده‌دار خانواده باشد. در مورد حق طلاق نیز، یادم هست این مطلب را در مدرسه فیضیه از امام شنیدم که دوست داشتم حرف امام را برای خود اجرا کنم.

خزعلی بحث‌های حقوقی زنان را بسیار مهم دانست و افزود: رئیس قوه قضائیه، اژه‌ای نگاه مثبتی در این باره دارند ما هم پیگیری می‌کنیم. مقام معظم رهبری بر موضوع "عدالت" خیلی تاکید دارند و گفتند پیوست عدالت برای تمام قوانین باید باشد. عدالت در اسلام اصل است و قوانینی را که به گونه‌ای ظلم به زن و کودک باشد باید اصلاح کرد. ما "عدالت فراگیر" یعنی چیزی فراتر از عدالت جنسیتی را مد نظر داریم که تمام اعضای خانواده را فرا گیرد و ما حتی وظیفه داریم در برابر ظلم به مرد هم بایستیم و هیچ فرقی بین زن و مرد در این راستا نیست. کارگروه حقوقی ما پیگیری این مطالب است.

معاونت زنان، تشریفاتی و قدرت اجرا ندارد

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به اهداف کلی در معاونت امور زنان و خانواده، تصریح کرد: سیاست زدگی به شدت در این معاونت حاکم بوده است و یکی از اشکالات جدی معاونت، تشریفاتی بودن و نداشتن قدرت اجراست. نمی‌گویم این معاونت باید اجرا کند اما می‌تواند از نظر نظارت بر اجرا و پیگیری اجرا خیلی قوی‌تر باشد و بازوهایی در اجرا داشته که از این طریق تأثیر سیاست‌های خود را ببینید و پیگیری کند. تلاشمان این است که ترمیم در مباحث زنان داشته باشیم. آسیب‌های زنان و خانواده کم نیست و حداقل باید آنها را کنترل و در مرحله بعد ترمیم کرد. اینکه بگوییم کاملاً این آسیب‌ها از بین برود شاید شعار و آرمانی باشد. در مرحله باید بعد ارتقا در سطح زن و خانواده با شاخص‌هایی که تعریف خواهیم کرد، داشته و با نگاه الگوی سومی که برای زن تعریف شده و سبک زندگی ایران اسلامی که برای خانواده تعریف شده است و خیلی از آنها کمرنگ شده، پیش رویم و سپس برای رسیدن به جایگاه آرمانی و تعالی گام برداریم.

۱۶ سال گذشت؛ قانون تسهیل ازدواج اجرا نمی‌شود

خزعلی در ادامه به لزوم توجه به زنان ورزشکار نیز تاکید کرد و گفت: به زنان ورزشکار ما باید بسیار بیش از این‌ها بها داده شود. در دیداری که سر زده به خدمت خانم هاشمیه داشتم متأثر شدم که چرا زن ورزشکار ما نباید در شرایط مناسبی زندگی کند؟، متأسفانه ستاد ملی زن و خانواده فعال نبوده و این از مطالبات رهبری است. قوانین کمی در این زمینه نداریم اما اجرا نمی‌شود. برای نمونه قانون تسهیل برای ازدواج و صندوق ازدواج جوانان ۱۶ سال پیش تصویب و اجرا نشده؛ اگر بتوانیم همان قوانین موجود را اجرا کنیم خیلی جلو هستیم. شاید اینکه رئیس جمهوری احساس وظیفه برای ورود به مرحله اجرا کردند وجود همین عدم فعل‌ها در زمینه اجرا بود که قوانین به مرحله اجرا آورده نمی‌شد و امیدواریم برخی موارد را اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه رئیس جمهوری تاکید کردند برنامه جامعی برای کاهش آسیب‌های زنان و خانواده داشته باشیم، با اشاره به دیدارهای اخیر خود در استان‌ها، ادامه داد: متأثر شدم چرا برخی زنان و جوانان و کودکان در وضعیت مناسبی نباشند؟، این دردها به شدت متأثر می‌کند اما اگر همگان به میدان آیند تا حدود زیادی می‌توان اینها را رفع کرد. خواهش دارم همه با هم به میدان آیند چراکه دشمن از راه اقتصاد و ناامید کردن و… در صدد است جامعه را از درون خالی کند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: دولت سیزدهم را دولتی مردمی دانست و این را هم گفت که دولت مردمی باید به واسطه مردم در اجرا حاضر شود و مردم باید مجری، منتقد و هم راه دولت باشند.

بسیاری از عدم ازدواج‌ها به دلیل مسائل فرهنگی رخ می‌دهد

خزعلی با تاکید بر اینکه الگوی ارائه شده برای زن مسلمان ایرانی باید در دسترس و قابل وصول باشد تصریح کرد: نباید دختران را تنها برای قالب خانواده تعریف کنیم. ممکن است برای برخی شرایط ازدواج پیش نیاید، دنبال راهکار هستیم اما فکر می‌کنیم راهکار آن مادی نیست. اینکه وام جهیزیه و مسکن و … پرداخت کنیم راه حل نیست، خیلی از عدم ازدواج‌ها به دلیل مسائل فرهنگی است. همچنین بخش عمده‌ای مربوط به مردان است و در این راستا باید کار جدی فرهنگی برای مردان انجام شود. تعداد مردان دهه ۶۰ کم نیست اما ازدواج در سنین بالا از آسیب‌هایمان است که در جمعیت نیز اثرگذار است.

منبع: ایسنا

کد خبر 526697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.