عزم هلسینکی برای رفع آلودگی نوری

استفاده نامناسب و بیش از حد از نور مصنوعی به محیط زیست آسیب می‌رساند و موجب هدر رفت انرژی می‌شود؛ شهرداری هلسینکی با شناسایی نقاطی با آلودگی نور بیشتر سعی در رفع این مشکل دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه بسیاری از مردم از تأثیر مخرب نور مصنوعی بر اکوسیستم‌ها و موجودات زنده و البته اتلاف انرژی بی اطلاع هستند. در واقع، افراد متوجه نیستند که نور نوعی آلاینده است که می‌تواند پیامدهای منفی بر محیط زیست داشته باشد و به همین علت اغلب سیستم‌های روشنایی نامناسب و ناکارآمد را در منازل یا محیط اطراف خود نصب می‌کنند.

شهر فنلاندی هلسینکی مطالعه‌ای را برای یافتن راه‌های کاهش آلودگی نوری در محیط شهری ترتیب داده است که بر اساس آن از ساکنان شهر خواسته شده تا در نظرسنجی شرکت و به نقشه برداری از مناطق دارای نور نامناسب کمک کنند. درمجموع یک هزار و ۵۰۰ نفر به این نظرسنجی پاسخ دادند و چهار هزار مکان با روشنایی ناکارآمد را معرفی کردند.

بر اساس این نظرسنجی و همچنین مطالعات پیشین، شهر هلسینکی توانست رایج‌ترین منابع آلودگی نوری را مشخص کند. بعضی از این موارد شامل بیلبوردهای تبلیغاتی، روشنایی حیاط منازل و نقاطی بود که در آن‌ها ساخت و ساز انجام می‌شد. هلسینکی در نظر دارد با شناسایی این نقاط، به شهری با کمترین آلودگی نوری تبدیل شود.

در یک بیانیه مطبوعاتی، شهرداری هلسینکی اعلام کرد که گزارشی شامل دستورالعمل‌هایی برای طراحی روشنایی سازگار با محیط زیست منتشر می‌شود که در آن اطلاعات مرتبط با استفاده نامناسب و بیش از حد از نور و تأثیرات مخرب آن بر ایمنی محیط زیست توضیح داده شده است.

یکی از مهم‌ترین تأثیرات مخرب آلودگی نور، آسیب به درختان و کاهش شش الی ۱۰ سال از عمر آن‌ها است. حتی زندگی حشرات و پرندگان ساکن در این درختان نیز تحت تأثیر منفی قرار می‌گیرد و این چرخه آسیب محیط زیستی می‌تواند نهایتاً به فاجعه تبدیل شود.

مسئولان اعلام کرده‌اند که تنها مطالعه نمی‌تواند مشکل آلودگی نوری را حل کند بلکه یک تلاش بین سازمانی چاره حل این مشکل خواهد بود که در صورت انجام، شهرداری در رأس آن قرار خواهد داشت.

عزم هلسینکی برای رفع مشکل آلودگی نوری

کد خبر 526679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.