واکنش شهرهای یادگیرنده در مقابل کرونا

شهرهای یادگیرنده به نقاطی از جهان اشاره دارد که در آن مدیران تلاش می‌کنند زمینه را برای آموزش مادام‌العمر تمام افراد جامعه با هر سن و توانایی فراهم آورند؛ این شهرها در پاندمی کرونا با بهره‌گیری از ایده‌های یکدیگر اقدامات اثربخشی اعمال کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده مجموعه‌ای سیاست محور از شهرهای دنیا محسوب می‌شود که بهترین رویکردها و انگیزه‌ها را برای ساکنان فراهم می‌آورد. شهرهای یادگیرنده در تمام جنبه‌های زندگی شهری به اشتراک ایده‌های خود برای حل مسئله خاصی که ممکن است اخیراً شکل گرفته باشد، می‌پردازند و از این طریق، می‌توانند به یک تصمیم یا نوآوری نهایی دست یابند که بیشترین اثربخشی را در پی داشته باشد. در این راستا، یونسکو نیز از طریق ترویج برقراری جلسات گفت‌وگو و اشتراک ایده‌ها بین شهرهای عضو و همچنین تقویت همکاری میان آن‌ها به بهبود رویکرد یادگیری مادام‌العمر در سراسر جهان کمک می‌کند. یادگیری مادام‌العمر اساس خود را بر توسعه اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی پایدار بنا می‌کند و جالب اینکه ریشه در تمام فرهنگ‌ها دارد. با این حال در عصر حاضر به طور فزاینده‌ای با تحولات سریع جهان در ارتباط است چرا که هنجارهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به طور پیوسته تغییر پیدا می‌کند.

از مهم‌ترین شهرهای یادگیرنده جهان می‌توان به کاشان در ایران، اوسان در کره جنوبی و گلاسگو در ایرلند شمالی اشاره کرد که در واکنش به کرونا بسیار خلاقانه عمل کرده و ایده‌هایی ارائه دادند که بعد از مدت زمان کوتاهی در سایر نقاط دنیا نیز رواج یافت.

واکنش شهرهای یادگیرنده در مقابل کرونا

طرح آموزشی کاشان برای افزایش آگاهی تمام مردم از طریق برنامه‌های تلویزیونی

درست پس از شیوع موج اول کرونا، دولت‌ها در سراسر جهان به سرعت مراکز آموزشی را تعطیل کردند به این امید که شیوع بیماری کووید -۱۹ را به حداقل برسانند. در این بحبوحه، مدیران هر شهر در تلاش بودند راه چاره‌ای برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان بیایند و هر یک به ایده‌پردازی در این زمینه مشغول شدند.

برنامه‌ریزان کاشان نیز در ارائه راه‌حل برای تداوم آموزش از دیگر شهرهای یادگیرنده جهان عقب نمانده و یکی از بهترین ایده‌ها را در این زمینه مطرح کردند. طرح آموزش تلویزیونی برای افزایش آگاهی تمام مردم در زمینه‌های مختلف سلامت و همچنین نمایش برنامه‌هایی برای ایجاد حس اتحاد و همدلی میان ساکنان کاشان با استقبال زیادی از سوی سایر شهرهای جهان نیز مواجه شد.

واکنش شهرهای یادگیرنده در مقابل کرونا

آموزش رایگان دوره‌های هنر در گلاسگو

گلاسگو از موفق‌ترین شهرهای یادگیرنده جهان، واقع در بریتانیا به هنگام مواجهه با کرونا و به منظور حفظ یادگیری مادام‌العمر ایده‌های بسیاری مطرح کرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آموزش رایگان دوره‌های هنری به تمام مردم اشاره کرد. در واقع، مدیران شهر در واکنش به اقدام دولت مبنی بر تعطیلی تمام مراکز آموزشی و فرهنگی به همکاری با مدیران دانشگاه گلاسگو پرداختند و از اساتید آنجا درخواست کردند دوره‌های کوتاهی برای آموزش هنر به تمام افراد برگزار کنند. این دوره‌ها با موفقیت برگزار شد و افرادی را از تمام گروه‌های سنی و با هر سطح سوادی به خود جذب کرد که رفاه اجتماعی را طی دوران استرس‌زای کرونا در پی داشت.

واکنش شهرهای یادگیرنده در مقابل کرونا

پروژه اشتراک ماسک TTASUM در اوسان

مدیران اوسان در راستای ادامه تدابیر آموزش مادام‌العمر خود طی کرونا گام را فراتر از کاشان و گلاسگو نهاده و علاوه بر زمینه‌سازی برای آموزش‌های مجازی تلاش کردند اقداماتی آموزشی نیز برای مهار کرونا در اختیار آنان قرار دهند. پروژه اشتراک ماسک TTASUM مهم‌ترین و کارآمدترین ایده برنامه‌ریزان این شهر بود که در آن به تمام افراد نحوه دوخت ماسک و توزیع آن میان سایر افراد آموزش داده می‌شد. هدف اصلی این پروژه ایجاد فرهنگ همکاری میان مردم از طریق افزایش آگاهی آن‌ها از تلاش‌های جمعی بود که پیامدهای مثبت زیادی نیز در بر داشت.

واکنش شهرهای یادگیرنده در مقابل کرونا

علیرغم اینکه اقدامات ضدکرونایی با شدت زیادی در سراسر جهان اعمال شد با این حال، نگرانی کمبود ماسک نیز کمتر از شیوع کووید -۱۹ نبود. اقدام جالب مدیران گلاسگو برای تولید و توزیع ماسک میان مردم با استقبال زیادی از سوی سایر مدیران جهان روبه‌رو شد و آنان را نیز به اعمال اقدامات مشابهی سوق داد.

کد خبر 526481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.