کشورهای جهان از کدام کسب و کار بیشتر استقبال می کنند؟

بررسی ها نشان می دهد که در دو دهه اخیر تحولات بسیاری در بازارهای جهانی رخ داده و ماهیت کسب و کارها تغییر کرده است. بیشتر کشورها به دلیل هزینه های پایین، پایداری بیشتر، نوآوری، سودآوری و درآمدزایی به سمت گسترش مشاغل خُرد و کوچک رفته و اقتصادهای توسعه یافته و نوظهور در سایه کسب و کارهای خرد و کوچک به بهره وری و رشد و پویایی دست یافته اند.

به گزارش ایمنا، توسعه کسب وکارهای کوچک و متوسط، رمز توسعه اقتصادی دهه آینده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که کسب وکارهای خرد و کوچک و متوسط از طریق چهار کانال کارآفرینی، نوآوری و پویایی صنعت، ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش درآمد بر اقتصاد جهانی تأثیرگذار بوده است.

در دو دهه اخیر تغییر و تحولات بسیار زیادی در بازارهای جهانی رخ داده و ماهیت کسب و کارها تغییر کرده است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی معتقد است هر چقدر بتوانیم مشاغل خُرد را توسعه بدهیم اشتغال هم افزایش می‌یابد.

عبدالملکی با اشاره به ضریب پایین اشتغال در پروژه‌های بزرگ صنعتی می‌گوید: در همه استان‌ها درخواست مگاپروژه داده می‌شود در حالی که اصل اشتغال در کارگاه‌های خرد و متوسط است لذا باید سرمایه‌گذارانی با روش تأمین مالی مبتنی بر قرارداد جذب شوند.

به گفته وی در صورتی که مراکز فنی و حرفه‌ای بتوانند با آموزش‌های مهارتی به نیروهای محلی، کسب و کارهای خُرد راه‌اندازی کنند با پرداخت تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

در حال حاضر در اکثر کشورها کسب وکارهای کوچک و متوسط به عنوان عنصری مهم در پیشرفت‌های اقتصادی و اجتماعی شناخته شده اند. این کسب وکارها به ویژه در ایجاد فرصت‌های شغلی با سرمایه گذاری‌های پایین، توسعه منطقه‌ای، توسعه متکی به اصول تکنولوژی، نوآوری محصولات و ایجاد روش‌های نوین، اهمیت بسیاری یافته اند.

اما بنگاه‌های خرد و کوچک چه ویژگی‌ها و مزیت‌هایی دارند که اقتصاد کشورهای توسعه یافته به سمت آنها حرکت کرده است؟

نظام اقتصادی و اجتماعی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه جهان نشان می‌دهد که ایجاد و حمایت از کسب وکارهای کوچک و متوسط یکی از اولویت‌های اساسی در برنامه‌های توسعه اقتصادی در این کشورها به شمار می‌رود. این بنگاهها با وجود نیاز به سرمایه گذاری کم، بازدهی و بهره وری بیشتری دارند و در ایجاد اشتغال و بستر مناسب برای نوآوری و افزایش صادرات نقش مهمی ایفا می‌کنند.

بنگاههای خرد و کوچک به دلیل انعطاف پذیری و ویژگی‌های منحصر به فرد خود از جاذبه‌های فراوانی برای بخش خصوصی نیز برخوردارند و در اکثر کشورها، تأمین کنندگان اصلی فرصت‌های شغلی جدید به شمار می‌روند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که سیاست مشاغل خُرد باید در مناطقی اجرا شود که امکان استقرار صنایع بزرگ وجود نداشته باشد.
به طور حتم، ایجاد کسب و کارهای کوچک و احیای مشاغل سنتی گامی مؤثر در بهبود وضع معیشت روستاییان است به شرط آنکه امکانات و زیرساخت‌های آن فراهم شود تا پایداری لازم را داشته باشد.

علی حیدری کارشناس حوزه اشتغال در گفت وگو با ایسنا، مشاغل خرد و کوچک را بهترین و زودبازده‌ترین نوع کسب و کارها عنوان کرده و می‌گوید: صاحبان کسب و کارهای خرد و کوچک سریع‌تر جذب بازار شده و به درآمدزایی می‌رسند.

وی با اشاره به بالا بودن هزینه ایجاد شغل می‌افزاید: مشاغل خرد و کوچک عمدتاً زودبازده بوده و با فراهم کردن بسترهای لازم از طریق آنها می‌توان به سرعت اشتغالزایی کرد.

حیدری می‌گوید: کسب و کارهای خرد بیشتر در بخشهای کشاورزی و گردشگری تعریف می‌شوند و توسعه آنها موجب اشتغال پایدار و مولّد به ویژه در روستاها می‌شود.

به اعتقاد وی در شرایطی که با محدودیت‌های مالی و مشکل جذب سرمایه‌ها مواجه هستیم و عملاً امکان ایجاد مشاغل بزرگ وجود ندارد و بخشهای تولید و صادرات با چالشهای اساسی روبه رو هستند، بهتر است راه اندازی کسب و کارهای کوچک با سرمایه‌های خرد مردمی در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، در حالی که سهم بنگاه‌های بزرگ در اقتصاد نیم درصد و سهم بنگاه‌های متوسط کمتر از نیم درصد است، بنگاه‌های خرد و کوچک از سهم ۹۶ درصدی در اقتصاد برخوردارند.
به گفته کارشناسان و فعالان اقتصادی، شرایط تحریم بهترین فرصت برای توسعه و رونق کسب و کارهای خرد محلی و منطقه‌ای به شمار می‌رود چرا که کسب و کارهای خرد و کوچک از رشد و بازدهی بیشتر و انحراف کمتری برخوردار بوده و سهم بیشتری از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

منبع: ایسنا

کد خبر 526195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.