رودخانه کشکان لرستان سنددار شد

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان لرستان گفت:

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، علی اکبر باقری اظهار کرد: رودخانه کشکان که در شهرستان پلدختر واقع گردیده است تحت پلاک ۹۲ اصلی سند دار شد.

وی تصریح کرد: سند شش دانگ عرصه رودخانه کشکان تحت پلاک ۹۲ اصلی به مساحت قریب شش میلیون و ۸۶۲ هزار متر مربع به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی وزارت نیرو صادر گردید.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان لرستان گفت: رودخانه کشکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است این رودخانه در سال‌های طولانی منبع اصلی تأمین کننده‌ی آب زمین‌های کشاورزی بوده است. آنچه حائز اهمیت است پرآب بودن این رودخانه در طول سال‌ها است که هرگز خشکسالی را به خود ندیده است به همین دلیل زیستگاه اصلی برای آبزیان است، رودخانه کشکان که شاهرگ حیاتی پل دختر است که مورد توجه فراوان دوستداران محیط زیست و اهالی مناطق اطراف است و هم اکنون بستر این رودخانه مملو از آب است.

به گزارش ایمنا رودخانه کرخه که سومین رود بلند ایران دارای سرشاخه‌های متعددی است و یکی از این سرشاخه‌ها رودخانه کشکان است که در استان لرستان واقع شده است. رودخانه کشکان با طول ۳۰۰ کیلومتر یکی از سیل‌خیزترین رودخانه‌ها و یکی از سه رودخانه بزرگ لرستان به شمار می‌رود. قسمتی از این رودخانه که در شهرستان پل دختر قرار دارد در سال ۱۳۸۴ طی سیل بزرگی منجر به خسارت‌های میلیاردی به این شهرستان شد، همچنین عظیم‌ترین سیل در سراسر کشور در سال ۱۳۹۸ در این شهرستان توسط رودخانه کشکان رخ داد که طی این اتفاق دبی این رودخانه از چهار هزار و ۶۰۰ مترمکعب در ثانیه عبور کرد، رودخانه کشکان یک سوم استان لرستان را دربر دارد و در مسیر شهرستان‌های خرم آباد، کوهدشت، الشتر و پل دختر است.

سرچشمه اصلی تأمین کننده این رودخانه کوه مرتفع و مملو از برف گرین و میش‌ پرور است، از این کوه‌ها دو رود به نام‌های " هرو" و "دو آب "جاری می‌شود در طول مسیر شاخه‌های فرعی اعم از چم زکریا، خرم رود، چولهول و مادیان رود به آن‌ها می‌پیوندد و رودخانه کشکان را به وجود می‌آورند، این رود پس از طی ۳۰۰ کیلومتر در محل گاومیشان به رودخانه سیمره می‌پیوندد و رودخانه کرخه را تشکیل می‌دهند.

کد خبر 526128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.