زمان بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها مشخص شد

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره زمان بازگشایی دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت حضوری توضیحاتی داد.

به گزارش ایمنا، علی خاکی صدیق زمان برگزاری کلاس‌های حضوری را بعد از تزریق دو دُز واکسن دانشجویان اعلام کرد و اظهار کرد: دانشگاه‌ها احتمالاً اواسط یا اواخر ترم جاری بازگشایی می‌شود.

وی درباره زمان بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: بازگشایی دانشگاه‌ها در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تابع سیاست کلی ستاد ملی مبارزه با کروناست و برای عملیاتی شدن آمورش حضوری، تابع این است که واکسیناسیون دو دُز دانشجویان، هیئت علمی و کارکنان به صورت کامل انجام شود.

خاکی صدیق تصریح کرد: در حال حاضر واکسیناسیون دو دُز اکثر قریب به اتفاق اعضای هیئت علمی و کارکنان انجام شده، زیرا دانشگاه‌ها واکسیناسیون را از مرداد شروع کرده‌اند، در حالی که واکسیناسیون دانشجویان هنوز تکمیل نشده و تا زمانی که دوز دوم واکسیناسیون تکمیل نشود بازگشایی کلاس‌ها به صورت حضوری فعلاً در دستور کار نیست و همان آموزش الکترونیکی را خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که شروع حضوری کلاس‌ها از آبان یا آذر چقدر محتمل است؟ گفت: این موضوع برای شرایط خاصی است، به عنوان مثال برخی دانشگاه‌ها یا مؤسسه‌های آموزش عالی عمدتاً از دانشجویان بومی تشکیل شده که هم کارگاه و آزمایشگاه دارند و هم نیازی به خدماتی مثل خوابگاه و سلف سرویس ندارند که بخواهد مشکل ایجاد شود، در این حالت می‌توانند با تصویب ستاد کرونا در آن منطقه، کلاس حضوری برگزار کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر قرار باشد همین رویه نیز محقق شود احتمالاً برای اواسط و اواخر ترم است و در کل قاعده کلی آموزش الکترونیکی است.

وی در واکنش به مدیریت دانشجویانی که قرار است با آموزش حضوری از شهرهای مختلف به تهران بیایند، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌هایی که بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد دانشجویانشان غیربومی هستند، مساله سکونت در خوابگاه‌ها و بحث خدمات رفاهی است.

خاکی صدیق اشاره کرد: طبیعتاً با توجه به شرایط شکننده‌ای که بیماری کرونا و شیوع آن در کشور دارد، اینکه بتوانیم به صورت صددرصد همه دانشجویان را به دانشگاه بیاوریم و به آن‌ها آموزش حضوری بدهیم فعلاً کمی بعید است، لذا این اقدام به صورت برنامه‌ریزی شده توسط دانشگاه‌ها انجام خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: دانشگاه‌ها شرایط متفاوتی دارند، زیرا امکانات خوابگاهی، امکانات غذاخوری و رفاهی آن‌ها با هم فرق می‌کند. در دانشگاه‌ها درصد دانشجویان بومی و غیربومی، ترکیب دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با هم متفاوت است، از این رو کلاس‌ها با جمعیت بیشتر و کمتر مواجه است، به همین خاطر نیازمند برنامه‌ریزی در داخل خود دانشگاه‌ها برای این موضوع هستیم.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی از جهت اینکه با چه کلاسی، آموزش حضوری شروع شود و چند درصد از دانشجویان را می‌توان برای آموزش حضوری پوشش داد، در هر دانشگاهی متفاوت است. نکته کلیدی این برنامه ریزی‌ها حفظ سلامت دانشجویان، کارکنان و استادان دانشگاه‌هاست.

خاکی صدیق در پاسخ به این سوال که حدود ۱۷ ماه از شیوع کرونا می‌گذرد، در این مدت دانشجویان کاردانی و کارشناسی ارشد که دو سال دوره آموزشی دارند، چه میزان آموزش مطلوب را کسب کردند؟ گفت: تا کنون که آموزش‌ها الکترونیکی بوده، ولی کلاس حضوری برای برخی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها به صورت محدود در برخی از دانشگاه‌ها برگزار شده است.

معاون وزیر علوم گفت: در تابستان ۱۳۹۹ دوره‌های حضوری برای کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها داشتیم و دانشجویان کاردانی اگر کارگاه یا آزمایشگاه داشته باشند، ممکن است این دوره‌ها را حضوری شرکت کرده باشند، اما برای درس‌های نظری کلاس حضوری نداشتیم و به صورت الکترونیکی آموزش دیدند. قطعاً این یک مشکل بوده و به این موضوع اذعان می‌کنیم، ولی نمی‌توانستیم بگوییم دانشجویان کاردانی با وجود شرایط کرونا در دانشگاه حضور یابند.

وی توضیح داد: طبق برنامه‌ریزی که هر دانشگاه دارد؛ دانشجویان کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۸ که دانشگاه‌ها را ندیدند و همین طور دانشجویان کاردانی در اولویت حضور خواهند بود. واقعاً راه دومی وجود نداشته مگر اینکه بگوییم علی رغم تمام مخاطرات حضور، دانشجویان کاردانی حتماً حضور پیدا می‌کردند که این سیاست وزارت علوم نبود.

خاکی صدیق در پاسخ به این سوال که آیا گزارش افت تحصیلی از دانشجویان کاردانی و کارشناسی ارشد ورودی ۹۸ دارید؟ گفت: وقتی آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری می‌شود، در حالی که زیرساخت‌ها به صورت کامل آماده نیست، باید انتظار افت را داشته باشید و قطعاً این افت تحصیلی وجود دارد.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: در کشور ما و سایر کشورهای دنیا حتی در بهترین دانشگاه‌های جهان به این خاطر افت آموزش وجود داشته است، کسی نمی‌تواند این را کتمان کند و یک امر بدیهی است که راه حلش اصلاً راه حل ساده‌ای نیست. وقتی سلامت دانشجویان و استادان از اولویت برخوردار است طبیعتاً این خط قرمز هم برای آموزش حضوری وجود خواهد داشت، لذا باید درصدی از افت در آموزش را بپذیریم.

خاکی صدیق گفت: کاری که در ستاد وزارت علوم انجام شده، این است که ما در سه نوبت ارزیابی و نظرسنجی راجع به آموزش الکترونیکی از دانشجویان و استادان را داشتیم. ارزیابی‌های کلان ما نشان می‌دهد وضعیت آموزش الکترونیکی در سطح کشور به صورت کلی رشد مثبت داشته است.

وی درباره آمار ارزیابی آموزش مجازی گفت: رضایتمندی از آموزش الکترونیکی در بهار ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۰ خیلی با هم متفاوت بود، به این دلیل که همه دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۰ زیرساخت‌های نسبتاً قابل قبولی داشتند. همچنین اعضای هیئت علمی با ابزارهای آموزشی آشنا شده و کارشناس‌های خوبی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تربیت شدند.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: طبیعتاً تا آموزش مطلوب خیلی فاصله داریم، ما زمان زیادی برای اینکه روی آموزش الکترونیکی کار کنیم نداشتیم، اما این نقیصه در سال‌های آینده برطرف خواهد شد. اگر آموزش الکترونیکی در کنار آموزش حضوری داشته باشیم و تقویتش کنیم، ترم به ترم بر کیفیت آموزش الکترونیکی افزوده می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کد خبر 526070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 81
  • نظرات در صف انتشار: 48
  • نظرات غیرقابل انتشار: 16
  • ناشناس IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    فعلا اکثریت خانواده های دانشجویان و دانش آموزان با کلاسهای غیر حضوری موافقند
    • مهران IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      بله دقیقا
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      آمار ازدواج اومده پایین همه مخصوصا دخترا ناراضی ان
    • ناشناس GB ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      باید بگم ۹۰ درصد مدارس و دانشگاه ها در کشور های مختلف باز شده و تحصیل بصورت حضوری هست . هیچ جای دنیا با ادامه تحصیل بصورت غیر حضوری موافق نیست چون عملا اعلام کردن که سواد و میزان علم دانشجو ها از وقتی غیر حضوری شده کاهش پیدا کرده . کسانی هم که درس نمیخونن از خداشونه تا فارغ التحصیلی غیر حضوری باشه
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      غیر حضوری بهتره جون مون رو از سر راه نیاوردیم که
  • ناشناس IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    70 26
    خواب دیدید خیر باشه.
  • Hamid IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    این چه مسخره بازیه هر روز یک خبر خوب میخواین مجازی یا حصوری باشه از اول ترم ازطلاع داده بشه تا ماهم برنامه مان را بدانیم.
  • پریسا مرادی IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    فقط بصورت مجازی نه حضوری خطرناکه من که نمیام دانشگاه
    • و IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      تو نیا ما میریم .حضوری حضور باید باشه
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    زر مفت نزنین حالا حالا ها باز نمیشه
  • یک داخلی IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    83 20
    اصلا بعید نیست حتی تا آخر سال هم دانشگاه شروع نشه، وگرنه اینکه انتظار داشته باشیم از وسط ترم جاری دانشگاه شروع بشه، واقعا خنده داره.
    • محدثه IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      21 27
      سلام من تازه اومدم دانشگاه دولتی امیدوارم غیر حضوری باشه تا منم بتونم ب بچه شوهرم برسم هم درسم بخونم کسی میدونه دانشگاه دولتی حضوریش از چ ساعتی تا چ ساعتی هست
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    51 8
    دانشجویان غیر بومی با کلاس انلاین تئوری پس کلاس عملی چی می شود در صورتیکه در این شرایط خواب گاه داده نمی شود...؟؟؟!!!
  • مرضیه IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    تو رو خدا نمیخوایم بچه هامون بیان کلاس حضوری جوون های ما رو ول کنید ب خدا جونشون عزیز تره گور بابا ی درس خیلی کار دارن فارغ التحصیل بشن این همه دانشگاه تو خارج کشور تو کانادا غیر حضوری دارن درس میخونن تازه دو دوز واکسن هم زدن ولی مثل ایران با جون جوون اشون بازی نمیکنن
    • زهرا IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      50 51
      دوست عزیز همه جای دنیا مدارس و دانشگاهاشونو باز کردن فقط تو ایرانه که مجازی مونده، اگه یکم تحقیق کنین میبینین که تو این چند وقته آموزش و سطح سواد تا چه اندازه افت کرده!!! الانم که دارن واکسن میزنن دیگه چه دلیلی داره بیشتر از این دانشگاها غیرحضوری باشه!
  • مهسا صداقت IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    چرا گیر دادید خب بزارید انلاین باشه دیکه دیوانه کردید ما رو
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    خواهشا در ارتباط با حضوری شدن مدارس و دانشگاه ها پافشاری نکنید. اون شخصی ک مقید به تحصیل علم و دانش باشه با همین شرایط هم بهترین خودش خواهد شد. کلاس های مجازی رو با ضبط کردن صحبتای استاد خیلی راحت و بهتر میشه مرور کرد و نتیجه گرفت. خیلی راحت با اساتید محترم میشه ارتباط داشت و مشکلات درسی رو حل کرد. شما چه جوری میخواهید خوابگاه ها رو از شر ویروس حفظ کنید؟ دانشجو و دانش آموز با وسایل نقلیه جابه جا میشن.. تازه از دست یه موج راحت شدیم.‌‌ لابد اینبار قراره قربانی این ویروس از بین قشر تحصیل کرده باشن
  • امیر حسین موشانی IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    44 50
    پس هنوز غیر حضوری ای بابا
    • Maralyam IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      49 32
      خواهشاکلاسها غیرحضوری باشند بهتره مجازی هم می‌توانیم بااساتید ارتباط موثری داشته باشیم هم کلاس هارو ضبط کنیم ومرورکنیم اما جون جواناازهرچیزی مهم تراست.
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    نه به واکسن اجباری
    • ۰۰ IR ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      17 10
      تو نزن تا بعدش بفهمی چی میشی
    • حسین IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      5 6
      یک کاسه زیر نیم کاسه هست داداش
  • علیرضا نیکرو IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    مدارس و دانشگاه‌ها از اول مهر 1400 باید حضوری برگزار میشد وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران کاهلی کردند
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    17 39
    زدن واکسن دو ماه کار داره.چرا اینکار نمی شه؟
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    77 38
    از تکنولوژی می شود استفاده کرد در زمینه آموزش. مکتب خانه که نیست که حتما حضوری باشد .
  • حمید IR ۰۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    57 15
    هنوز دوز دوم اساتید انجام نشده! فاصله بین دو دوز آسترازنکا سه ماهه! عجیبه این قدر بی‌اطلاعی!!!
  • بهنام IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    55 5
    بعد از تزریق دوز دوم واکسناسیون 21 روز دیگر لازم است تا بدن نسبت به ویروس کرونا مقاوم شود
  • Iran FR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    هیچی یاد نگرفتیم با این آموزش های مجازی.کل بخش های آزمایشگاهی و عملی رشتمون شد نوشته تو پی دی اف.واقعا آموزش مجازی برای یکسری رشته ها مسخرس
  • Ahmad IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    65 34
    مسخرشو در آوردن دیگه. مثل آدم این ترمو مجازی کنید تا واکسیناسون انجام شه از ترم دیگه حضوری کنید.شماهایی که میگید حضوری برگزار شه خوابگاه هارو اوکی کردید؟تدابیر پیشگیرانه رو انجام دادید؟؟ خوابگاه نمیدن
  • حسن IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    88 17
    با واکسنهای بی کیفیتتون میخواین حضوری ام کنید؟ طرف دو تا واکسن زده ریه هاش درگیری پیدا کرده، تا دم مرگ بعضی ها هم فوت کردن. چطور میخوایین حضوری کنید؟ باید هفتاد درصد جامعه دو دوز بزنن بعدا حضوری کنید. نه اینکه صرفا فقط یه عده دانشجو زدن بخوایین دانشگاه رو باز کنید! اگر بچه خودتون بود اینکارو میکردین؟ ریسک میکردین؟ فرض کنید بچه هاتون در اروپا و آمریکا که درس میخونن و فایزر زدن، بیان ایران سینوفارم بی کیفیت بزنن برن دانشگاه! خدایی وجدانتون قبول میکرد بچه هاتونو بفرستین لبه پرتگاه مرگ؟
    • و IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      5 31
      بله. عمر دست خداست
  • فرهاد IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    44 2
    بابا یه بار تصمیم بگیرید مارو دیوانه کردین اَه
  • فروزش IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    82 27
    من موافق آموزش مجازی هستم
  • علیپور IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    44 27
    واقعا سخته غیر حضوری همه جای کشور که از یک نت برخوردار نیستند متوجه باشند بعضیا.من که گوشیم خراب شده واقعا نمیتونم ادامه بدم ازمایشگاه هم داریم و داریم مجازی میگذرونیم واقعا میشه به نظرتون مجازی ازمایشگاه ها باشه؟؟؟؟؟
  • ایمان IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    76 2
    اگر قرار بود کلاس ها حضوری باشه باید از اول مهر اجرایی میشد ،وگرنه حالا که آنلاین برگزار میشه باید تا آخرش مجازی وحتی امتحانات مجازی برگزار بشه.این جور نباشه که تا آخرای ترم آنلاین باشه بعد موقع امتحانات حضوری بشه.من یکی تو کتم نمیره.در ضمن آنلاین یه مزیتی برا خودش داره وحضوری هم یه سری مزیت دیگه.برای شخص بنده که من حضوری راحت تر درس میخوندم تا الان که آنلاین هست.مزیت آنلاین اینه که کسایی که شاغل اند راحت تر هستن هم کار و هم درس.
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    25 45
    مجازی که هیچی نمیفهمیم خدا کنه حضوری بشه شاید یه چیزایی فهمیدیم
    • متین IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      5 2
      خخخ شاید به چیزی فهمیدیم یا رو استفاده محازیش درست نمیتونه درس بده بعد داری میگی شاید حضوری به چیزی فهمیدیم یارو میخواد درس بده دو دقیقه فک می نه نیم ساعت ساکت میمونه
    • ناشناس IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      13 4
      دوست عزیز کسی که طالب علم هست چه مجازی چه حضوری اون علم رو یاد میگیره .در ضمن جونمون باارزش تره .
  • دانشجو IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    36 6
    یه جا خوندم نوشته بود دانشجویان ارشد حضوری!!!یعنی کرونا تشخیص میده این دانشجو ارشده نباید بره تو بدنش؟!اخه چرا تصمیم خنده دار میگیرید حداقل وقتس میشه کلاسی مجازی باشه واقعا پافشاری نکنید به حضور
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    34 45
    اقا خواهشا حضوری کنید از نظر درسی داغون شدیم
  • علی IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    34 4
    گیرم واکسیناسون رو هم انجام دادین، مگه میشه یه خوابگاه با ۵ هزار دانشجو رو باز کرد، و در کنار اینها سلف هم باز بشه، میدونید چه مرگ و میری میشه؟ تازه اصلا شما پول دارید صبحانه نهار شام دانشجو رو بدید؟
    • ناشناس IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      24 22
      بالاخره که چی؟باید بعد از واکسیناسیون به حالت عادی بر گردیم تا کی هی از ترس بچپیم تو خونه.جالبه که فقط از حضوری شدن دانشگاه میترسین کرونا بگیرین اما در کنارش هر جا که بخواین میرین و هر کاری بخواین انجام میدیم اگر واقعا میترسین پس قرنطینه حقیقی کنید خودتونو نه فقط بگین دانشگاه و خوابگاه خطرناکه
    • علیرضا IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      22 26
      نابغه وقتی همه دانشجو ها کاملا واکسینه شده باشن که اگه حتی کرونا هم بگیرن خیلی سبک و خفیف میگیرن در حد یک سرماخوردگی کوچیک.
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      8 1
      علیرضا خیلی ها واکسن زدن بازم به بدترین شکل ممکن مردن
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    38 10
    دیگه همه مشکلات وول کردن چسبیدن به حضوری شدن مدارس ها از جون بچه‌ها مون سیر نشدیم اختیاری کنید اونایی که دوست دارن حضوری برن ما که نمیذاریم بیسواد موندنشون بهتر ازاین که جانشان به خطر بیفته یکی بخواد درس بخونه فرقی نمیکنه یا مجازی یا حضوری
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    28 8
    اصلا از نظر زیرساخت ها مطلوب نبوده مثلا مساله اینترنت در سراسر کشور مسولین بالا نشستن برای خودشون تصمیم می گیرن ولی نمیدونن دانشجویان با چه مشقتی درس می خوانند و بدتر اینکه از نظر تحصیلی افت کردن بله حرف زدن راحت هست از دل دانشجو خبر ندارن
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    12 2
    اگه واکسن نزده باشیم اونوقت دانشگاه راه نمیدن
  • یه دانشجو GB ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    22 20
    حضوری کنید بابا مجازی انقدر تمرین و تکلیف و امتحان و پروژه و صد تا کوفت زهر مار دیگه میدن که صبح تا شب پای سیستم و درسیم گروهی هم کار میکنیم اخرش به نصفشم نمیرسیم :| والا حضوری کی اینطوری بود یه جزوه میدادن یه امتحان تموم شد
    • گمنام IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      7 3
      خخخ اون دانشگاهی که اگه اشتباه میخونی دانشگاه سطح پایینه که فقط جزوه میدهند
  • ناهید IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    24 5
    ما ورودی سال 99 هستیم.بومی محل تحصیل نیستیم. نمیتونیم توی این شرایط توی رفت و امد باشیم. برنامه هامومو توی این دو سال با آموزش غیر حضوری تنظیم کزدیم. نمیشه که.
  • هان IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    35 11
    ول کنید دیگه چی حضوری حضوری؟ هر کس دلش تنگ شده پاشه بره تا بمیره. خیلی هم خوبه اولا رقیب های درسی کم میشن. دوما از رقیب های کاری کم میشن سوما مشکل مجردها در جامعه کم میشه و در نهایت هزینه های یک ایکبیری از جامعه کم میشه.
  • علیرضا IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    10 26
    من الان دو هفته هست حضوری میرم همگی واکسن زدیم
  • محمد رضا IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    22 12
    در این وضعیت کرونا غیر حضوری بهترین گذینه هستش. واقعا خطرناکه که سر کلاس بچه ها حضور پیدا کنن . ایشالا اگه وضع بهتر شد از ترم بعد یعنی بهمن حضوری بشه.
  • پ IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    13 38
    مدارس و دانشگاه ها را حضوری کنید
  • دانشجوی مملکت IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    26 12
    واقعا جون ما دانشجوهای خوابگاهی درخطر میفته اگه باز کنن دوسال مجازی خوندیم بقیشم میخونیم بهتره که تا کرونا بگیریم
  • ماندانا IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    25 10
    یعنی چی حضوری بشه الان خیلی ها میان میگن هیچی نمیفهمیم از آموزش مجازی اونا مشکل از خودشونه ما که می فهمیم نمره کم بگیرید بهتره تا اینکه بمیرید فکر میکنید دیگ واکسن که زدین بدنتون کاملا مقاوم میشه؟ من خیلی ها رو میشناسم با وجود دو دوز واکسن زدن بازم کرونا گرفتن و مردن کرونا جهش پیدا میکنه مثل ویروس های دیگ نیست ما باید به فکر جونمون باشیم به جای اینکه بگید دانشگاه ها باز شه بگید مجازی بمونه یه بارم شده متحد بمونید
  • علی IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    22 9
    اموزش مجازی امتیازات زیاد هم برا دانشجو وهم برای دولت وهم برای یادگیری مطالب و هم برا صرف هزینه و ........ دارد
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    17 6
    این شرط واکسن اجباری چیه که گذاشتین؟؟؟؟ واکسن اجباری هم از نظر قوانین بین المللی و هم از نظر قوانین داخلی، غیرقانونیه.
    • Z IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      9 10
      یه چیزی میگی واسه خودت!!! اقوام من تو آلمان زندگی میکنه میگه هرجا میخوان برن (مثل اداره ها و...) بهشون میگن اول کارت واکسنتو نشون بده وگرنه کارشونو پیش نمیبرن. اگرم واکسن نزده باشه بهش میگن برو تست بده.
  • Z IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    20 26
    ما هرروز شاهد استوری های گشت و گذار و تفریحات همین دانشجوهای عزیزی هستیم که بخاطر ترس از جونشون و کرونا مخالف حضوری شدن دانشگاها هستن!!!
    • Me IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      11 5
      همه هم اونجوری نیستن‌به خاطر... بودن چند نفر جون‌ ما باید به خطر بیفته؟؟ اون هایی که در گشت و گذار هستن اتفاقا بیش تر میخوان دانشگاه حضوری باشه که برن بگردن(اگه بگین واکسن واکسن اینو بدونید این واکسن های اشغالی که زده شده هیچ تاثیری ندارن و مثل اینن که هیچی نزدید ....یکی از اقوام با این که دو دوز واکسن زده بود دوباره کرونا گرفتن و فوت کردن)
    • مسعود IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      17 1
      گشت و گذار چی!!!! من خواهرم مریضه هیج جا از وقتی کرونا اومده نرفتیم خیلی از دوستان میشناسم که جایی نمیرن الکی حرف نزن
  • مسعود IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    18 2
    با سلام خب از ترم دیگه حضوری بشه ما روی این ترم مجازی حساب کردیم من الان چندتا وام گرفتم ، کار پیدا کردم اینارو باید ول کنم بیام دانشگاه اگه باز بشه مجبورم بخاطر یک ترم ترک تحصیل کنم
  • mehdii IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    5 23
    فقط حضوری.
  • US ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    13 5
    حالا ای ترم را هم غیر حضوری سپری کنیم ..انشالله تا بهمن ما اگه آمار ابتلا و فوتی .پایین اومد ..حضوری بشه .‌والا با آمار کنونی حضوری کردن دانشگاه ها اشتباه محض هسته
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    17 3
    من دانشجوم تا ترم بهمن با آموزش حضوری مخالفم چون که جامعه هنوز به ایمنی کامل نرسیده
  • محمدحسین US ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    7 6
    درود بر دوستان عزیز ، اول عرض کنم که برکسی پوشیده نیست که آموزش حضوری از مجازی بهتر هست و کیفیت بسیار بالا تری داره ، پس اگر بنا به حضوری کردن است باید واکسناسیون برای حداقل ۸۰ درصد دانشجویان به صورت دو دوز انجام بشه و همچنین تمام تدابیر در جهت ایجاد فضای ایمن در خوابگاه ها و سلف های غذاخوری و ... اندیشیده بشه ، این دیگه مدیریت جدی مسئولین و همچنین همکاری مردم در جهت رعایت پروتکل های بهداشتی و دریافت واکسن رو میطلبه ، اگر هم به دید دیگه ای به قضیه نگاه کنیم الان یه عده ای از مردم هر روز به مسافرت و تفریح و تجمعات بدون رعایت بهداشت هستند و متاسفانه رعایت نمیکنن ، اگه رعایت میکردن که الان کرونا تمام شده بود ، همچنین این که نمیشه تا ابد دانشگاه ها مجازی باشند پس باید مدیریت صحیحی در جهت قرنطینه عمومی و رعایت مردم انجام بشه تا اوضاع کرونایی در کل کشور نرمال بشه اون موقع دانشگاه ها رو هم بدون مشکل میتونن باز کنن با آرزوی موفقیت
  • عادل IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    26 4
    تو این اوضاع اقتضادی من نمی تونم برم دانشگاه اونم خارج استان همون غیر حضوری بهتره اینایی ک میگن حضوری خدایی فک کردید استادا چیزی حالیشونه به والله ک فقط مدرک گرفتند و گر ن مفت بلد نیستن هر کی موافقه زیر نظرم نظرشو بنویسه
    • مجید US ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      3 0
      درود به شما
  • نظری IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    30 5
    من با غیر حضوری موفق هستم. ازاول سال غیر حضوری باید می‌شد
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    3 16
    حضوری و مجازی باید با هم .مثلا درس هایی مثل تاریخ تحلیلی و اندیشه غیر حضوری باشه ولی درس های تخصصی حضوری باشه.
  • رها IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    11 0
    سرجدتون این ترمم مجازی کنیدبابابه چه زبونی بگیم شرایط طوری شده که چندین دانشجوکه خودم میشناسم نه خودشون واکسن زدن نه خانواده هاشون اگ چیزی بشه کی جواب میده؟باکدوم منطقه سفیدمیخواییددانشگاه بازکنیدپدرمون درآوردیداین ترم خودتونم که پیش پیش گفتیدپیک جدیدتوراه انقدرمجازی حضوری کردیدبه خداکلافه شدیم چی میخواییدازجان دانشجوهاآخه
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    9 0
    تو رو جون عزیزتان بگید دانشجو چه جوری تو اتوبوس کنار ۳۰ یا ۴۰ نفر اونم چندین ساعت بشینه و از یک شهر به شهر دیگه بره با این وضعیت کرونا. وزیر محترم بهداشت و علوم چند بار با اتوبوس و نه با هواپیمای شخصی این کار رو انجام بدن ببینن چه خطراتی داره.
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    5 0
    غیر حضوری ما رو بکنید. حضوری سخته.
  • nasi IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    4 2
    خواهشا از ترم بعد حضوری کنید تا ما بتونیم برنامه ریزی کنیم ما بخاطره غیرحضوری بودن هر ساعتی رو برداشتیم اگه حضوری بشه من به شخصه باید شبا داخل دانشگاه بخوابم
  • ایمنا IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    7 0
    جونمون خوبع یا کارمون و علممون وزیر علوم هیچ براش مهم نیست جون مردم رو
  • علی IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    11 0
    اصلا خودشون با خودشون نمی‌دونن چه کار می‌خوان بکنن،از وسط ترم دانشجو بره دنبال خوابگاه بیاد شهر دیگه،شروع کنه به تحصیل اصلا مگه میشه 7الی 8 نفر داخل یک خوابگاه،من یک درس دارم 60 نفر هستیم نمیدونم چجوری می‌خوایم جا بشیم داخل کلاس،بهترین مدل بازگشایی از ترم دیگست
  • آرش IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    4 15
    اکثر دانشجویانی که با حضوری شدن مشکل دارن پیش از اینم از کلاس و دانشگاه فراری بودن! اقلیتیم که مخالف حضوری هستن از ترس بیماریه که اونم واکسن بزنن حل میشه.. نمیشه اینجوری ادامه داد.. با حقیقت روبرو بشید عزیزان..
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    12 2
    اون کسی که دستور بازگشایی دانشگاهها رو به مردم داده یه طور واضح اسمش رو اعلام کنید تا اگر بچه های ما فردا رفتن دانشگاه و اتفاقی براشون افتاد ازش شکایت کنیم تا هم پستش رو ازش بگیریم و هم مدرک تحصیلی اش رو.
  • احمد IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    8 5
    غیر حضوری کنیییییییییییدددددددد غیر حضوری چرا می خوایید با بی تدبیری همرو به کشتن بدید اه
  • محمد IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    7 12
    فقط و فقط باید غیر حضوری کنید ... اوضاع مساعد نیست