بازی خطرناک آذربایجان با آتش

مذاکرات عربستان و ایران، اقدامات اخیر زاکانی در شهرداری تهران، تنش‌های اخیر ایران و باکو، تحولات اخیر در حزب کارگزاران سازندگی و عملیات خیبر ارتش جمهوری اسلامی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه ۱۰ مهرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ایران و عربستان یک گام تا آشتی» به بررسی مذاکرات عربستان و ایران پرداخت و نوشت: گفت‌وگوها میان ایران و عربستان امیدوارکننده توصیف می‌شود. عراق تبدیل به محلی برای نشست برخی مقامات دو کشور شده تا راه‌های قابل قبولی برای بهبود روابط پیدا کنند.

ایران و عربستان این بار عزم خود را جزم کرده‌اند تا به اختلافات میان خود سر و سامان دهند. در حالی که یک ماه دیگر در عراق انتخابات بر پا خواهد شد، به نظر می‌رسد که تهران و ریاض تلاش دارند تا از فرصت باقی مانده تا زمان حضور الکاظمی در قدرت استفاده کنند.

تا کنون به صورت رسمی چهار دوره از گفت‌وگوها بین ریاض و تهران تأیید شده است. این گفت‌وگوها در بغداد و با ابتکار دولت عراق شکل گرفته است. اما حالا دو مقام عراقی گفته‌اند که دور جدید مذاکرات بین نمایندگان ایران و عربستان سعودی در بغداد برگزار شده است. این اولین مورد از مذاکرات تهران و ریاض پس از آغاز دوران ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی است. یکی از این مقامات به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته: «در ملاقاتی که هفته گذشته برگزار شد مذاکرات در مورد طرحی که دو کشور قبلاً در مورد آن توافق کرده بودند از جمله گشایش نمایندگی‌های دیپلماتیک دو طرف ادامه یافت.»

کار میان ایران و عربستان هنوز به گفت‌وگو در سطح وزیران نرسیده است. از ماه آوریل تا امروز دو کشور تلاش کرده‌اند تا بحران‌های موجود را حل کنند. در پنج سال گذشته روابط دو کشور تاریک‌ترین روزهای خود را گذرانده و ریاض از زمان ولیعهدی بن سلمان که شمشیر را از رو بسته است، از هیچ تلاشی برای محدود کردن توان سیاسی ایران در منطقه و جهان فروگذار نکرده است.

سیگنال‌های دو کشور در مورد گفت‌وگوها مثبت است با این حال شیطنت‌ها بر جای خود باقی است. ماه گذشته حضور امیرعبداللهیان همزمان با حضور وزیر خارجه عربستان در نشست بغداد که با حضور همتای سعودی‌اش همراه بود، حواشی داشت که به صورت ویژه از سوی پررنگ جلوه داده شد. از جمله آنکه وزیر خارجه ایران که جایگاهش در کنار وزیر خارجه عربستان پیش بینی شده بود جای خود را عوض کرد تا در کنار حاکم دبی قرار بگیرد. از آن سو ریاض اخیراً بر روی فعالیت‌های هسته‌ای ایران مانور ویژه‌ای را آغاز کرده و می‌گوید در صورت ادامه این وضعیت خواهان داشتن تکنولوژی هسته‌ای است. امری که نشان می‌دهد برای سعودی‌ها رقابت با تهران کماکان پابرجا و پررنگ باقی مانده است.

بازی خطرناک آذربایجان با آتش

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زلزله در بهشت» به بررسی اقدامات اخیر زاکانی در شهرداری تهران پرداخت و نوشت: همان‌طور که پیش بینی می‌شد تغییرات گسترده با آغاز به کار زاکانی در شهرداری تهران رقم خورد. شهرداری در ۴ سال گذشته از سوی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون اداره می‌شد اما بسیاری از نیروهای اصولگرای باقی مانده از کادر اداری دوره چهارم شورای شهر و شهرداری اصولگرایان هم به کار خود ادامه دادند. به عبارتی این معاونان سابق جای خود را به نیروهای نزدیک به شهردار جدید تهران دادند، عجیب نیست.

هرچند که در دوره پنجم مدیریت شهری تهران یک معاون و تعداد بسیاری از مدیران میانی سابق ابقاء شدند و برخی از مدیران برکنار شده هم به سمت مشاور شهردار رسیدند. چرا که می‌دانستند تغییر ناگهانی افراد و گماردن افراد تازه کار تنها به عملکرد شهرداری و شورای شهر ضربه وارد می‌کند. مشی زاکانی با نیروهای دوره پنجم همخوانی ندارد و به همین دلیل بود که پس از قطعی شدن جلوس زاکانی بر کرسی شهردار تهران، برخی مدیران این سازمان استعفا دادند تا حکم برکناری برایشان صادر نشود. در ادامه روند انتصابات در شهرداری تهران با حکم علیرضا زاکانی سید مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک، لطف‌ا… فروزنده، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی و عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی و جلال بهرامی به عنوان معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران منصوب شدند.

همچنین با حکم شهردار تهران سید مناف هاشمی به عنوان مشاور در امور ارتقا و کیفیت شاخص‌های زیست محیطی و دستیابی به هوای پاک شد. سید مناف هاشمی، پیش از این معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران بوده است. همچنین با حکم شهردار تهران، صفا صبوری دیلمی، معاون سابق فنی و عمرانی مشاور در امور متناسب‌سازی ابنیه و محیط‌های شهری شد.

همچنین با حکم علیرضا زاکانی شهردار تهران، عبدالمطهر محمدخانی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران شد. محمدخانی از سال ۹۳ به مدت چهار سال رئیس فرهنگسرای انقلاب اسلامی و سال‌ها پیش از آن از کارشناسان فرهنگی فرهنگسرای فناوری اطلاعات سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران بوده است. وی در سال‌های اخیر سردبیری خبرگزاری فارس، مدیریت اتاق خبر و رئیس مرکز توسعه رسانه این خبرگزاری را بر عهده داشت. حضور در تحریریه خبرگزاری مهر، باشگاه خبرنگاران جوان و همکاری با مطبوعات، نشریات و پایگاه‌های خبری تحلیلی مختلف و همچنین نویسندگی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی صداوسیما از جمله سوابق محمدخانی در عرصه رسانه و ارتباطات است. محمدخانی دانش‌آموخته اندیشه سیاسی در مقطع کارشناسی ارشد و دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی است.

بازی خطرناک آذربایجان با آتش

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازی خطرناک آذربایجان با آتش» به بررسی تنش‌های اخیر ایران و باکو پرداخت و نوشت: آذربایجان و ارمنستان مدت‌های طولانی است که بر سر مالکیت منطقه ناگورنو قره‌باغ مناقشه داشته‌اند. این مناقشه طولانی مدت در طول سی سال گذشته دو بار این دو کشور را در قالب جنگ تمام عیار در مقابل هم قرار داده است. آخرین بار دو کشور در سال ۲۰۲۰ با یکدیگر جنگیدند و بعد از اینکه آذربایجان در این جنگ به پیروزی رسید، باکو حتی ادعاهای سرزمینی خود را به بخش‌هایی از جمهوری ارمنستان نیز گسترش داد. این اقدام خطرناک آذربایجان در حالی علیه ارمنستان صورت گرفت که نیروهای آذربایجانی از سه جهت وارد خاک ارمنستان شدند. درنهایت جنگ ۴۴ روزه سال ۲۰۲۰ بین دو کشور در تاریخ دهم نوامبر با پیروزی قاطع آذربایجان خاتمه یافت. پس از این جنگ باکو تسلط سه چهارم زمین‌هایی که تا پیش از آن در اختیار ارمنستان بود را در دست گرفت. به این ترتیب ارمنستان عقب نشسته و پیروزی سال ۱۹۹۴ این کشور در آرتساخ و دستاوردهایش به کلی فراموش شد. اما در ماه‌های اخیر این درگیری‌های چنددهه‌ای میان دو کشور وارد فاز جدید و خطرناکی شده است. آذربایجان همچنان با توسل به نیروی نظامی به ادعاهای سرزمینی خود ادامه می‌دهد و استراتژی‌اش این است که ارمنستان را وادار کند به یک توافق جامعه سیاسی بر اساس منافع آذربایجان تن در دهد.

در حال حاضر همه نشانه‌ها حاکی از آن است که آذربایجان به اقدامات نظامی خود در خاک ارمنستان ادامه خواهد داد. همان‌طور که لورنس بروئر، کارشناس مسائل قفقاز تشریح کرده، به احتمال زیاد هدف الهام علی‌اف این است که سرنخ ماجرای قره‌باغ را دست گرفته و این داستان را ادامه دهد. آذربایجان در ادامه پیشنهاد خواهد کرد که ادعای مالکیت خود را بر خاک ارمنستان -خصوصا زنگه زور غربی- پس خواهد گرفت و در عوض ایروان باید تمامیت ارضی آذربایجان را به رسمیت شناخته و به کلی دست از قره‌باغ بشوید. باکو به موازات اقدام نظامی علیه ارمنستان، امید دارد که این فشار بتواند ارمنستان را وادار کند بدون هیچ شرط و شروطی تسلیم شود. در غیر این صورت همان‌طور که علی‌اف اعلام کرده، اقدامات آذربایجان ادامه خواهد یافت. در حالی که آذربایجان تلاش می‌کند با اقدامات نظامی ارمنستان را وادار کند به کلی دست از قره‌باغ بشوید، اما چنین اقدامات فیزیکی در خاک ارمنستان یک نتیجه دلخواه دیگر را برای علی‌اف به دنبال خواهد داشت و آن هم این است که اهرم فشاری در اختیار آذربایجان قرار خواهد داد و ارمنستان را درست زمانی که روسیه، مهم‌ترین متحد ایروان، در مسیر افول و زوال قرار دارد، تحقیر خواهد کرد.

این استراتژی هم خطرناک است و هم اشتباه. مطرح شدن چنین درخواست‌هایی از سوی آذربایجان نه برای دولت ارمنستان قابل قبول است و نه برای مردم این کشور. علاوه بر این، این درخواست‌ها از سوی هر سه کشور گروه مینسک، رد شده است و روسیه، فرانسه و آمریکا بارها به علی‌اف یادآوری کرده‌اند که موضوع قره‌باغ همچنان حل نشده است و تصمیم نهایی درباره سرنوشت این منطقه باید تحت نظارت سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا اتخاذ شود. روسیه که با توجه به قدرت و کنترل زمینی‌اش از نقش بسیار مهمی برخوردار است نیز اعلام کرده هنوز تا تعیین سرنوشت قره‌باغ، سال‌ها زمان باقی مانده است. نکته جالب در این میان این است که به استثنای همکاری در برگزاری رزمایش نظامی در لاچین در اوایل ماه جاری، ترکیه تقریباً در تمامی تحولات اخیر غایب بوده و هیچ کمک دیپلماتیکی در حمایت از اقدامات آذربایجان صورت نداده بلکه در پشت صحنه مشغول بهبود روابط خود با ارمنستان نیز بوده است. این واقعیت نشان می‌دهد که آنکارا و باکو نیز ممکن است در آینده در خصوص موضوع قره‌باغ به اختلافاتی بربخورند.

با توجه به این شرایط، محتمل‌ترین نتیجه رویکرد حداکثری کنونی باکو این است که منطقه را به سمت جنگ مجدد در مقیاس کامل سوق دهد. در حال حاضر هم سربازان ارمنی و هم آذربایجانی در نتیجه این اصرار علی‌اف مدام درگیر بوده و کشته می‌دهند. در عین حال خطرات دیگری وجود دارد که در صورت تداوم یافتن اقدامات آذربایجان ممکن است رخ دهند. اگرچه ممکن است برخی با ساده‌انگاری از کنار رفتارهای دور از احتیاط علی‌اف بگذرند اما طولی نخواهد نکشید که این رفتار موجب واقعیت یافتن ادعاهای سرزمینی علی‌اف شود. در حال حاضر هم درگیری‌های روزانه میان طرفین در جریان است و شدت یافتن تنش‌ها می‌تواند به راحتی اوضاع را از کنترل خارج کند. استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه در سراسر قره‌باغ و مناطقی در جنوب ارمنستان همچنان انجام نشده است و پس از چهار ماه گفت‌وگو و برنامه‌ریزی این امر هنوز محقق نشده است. در نتیجه هر گونه حرکت بیشتر آذربایجان در این مسیر و تصرف یک یا دو منطقه از خاک ارمنستان ممکن است تبعات فاجعه‌باری به همراه داشته و کل منطقه را بی‌ثبات کند.

بازی خطرناک آذربایجان با آتش

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پوست‌اندازی در کارگزاران؟» به بررسی تحولات اخیر در حزب کارگزاران سازندگی پرداخت و نوشت: ماجرا از آنجا آغاز شد که فرزانه ترکان، عضو سابق حزب کارگزاران سازندگی، در گفت‌وگویی خبر از استعفای خود از ادامه عضویت در این حزب داد و بیان کرد تعدادی از بزرگان حزب هم استعفا داده‌اند. او گفته بود: «من به دلیل زاویه‌ای که با برخی سیاست‌های حزب کارگزاران، خصوصاً در انتخابات اخیر پیدا کردم از عضویت در حزب کارگزاران استعفا دادم. چند نفر از افراد صاحب‌رأی و بزرگان حزب هم علاوه بر من از عضویت در حزب کارگزاران استعفا دادند». ترکان همچنین گفت یدالله طاهرنژاد نیز از ادامه عضویت در حزب استعفا داده است.

همان زمان محمد عطریانفر، رئیس کنگره حزب کارگزاران و از اعضای شورای مرکزی این حزب، به «شرق» گفت این سخنان را تکذیب می‌کنم و هیچ‌کس به‌جز خود ترکان از کارگزاران استعفا نداده و یدالله طاهرنژاد هم از شورای مرکزی استعفا داده است نه از حزب. او درباره وجود یا نبود اختلاف در میان اعضای کارگزاران نیز گفته بود: «حتما اختلافات درون احزاب طبیعی است و این تفاوت‌ها در اندیشه و فهم سیاسی، خصیصه ذاتی کارکرد حزبی است و هیچ‌کس نباید انتظاری غیر از این داشته باشد. همه اعضا هیچ‌گاه مانند هم فکر نمی‌کنند. حتی اگر آنهایی که در اقلیت حضور دارند به دلیل تأمین‌نشدن خواسته‌شان از حزب کنار بروند، باز هم ممکن است در موضوع دیگری میان همان اکثریتی که پیش‌تر در موضوعی موافق بودند، در بحثی دیگر اختلاف به وجود آید.

بنابراین انتظار فقدان اختلاف نظر در میان اعضای یک حزب سالبه به انتفاء موضوع است. اصلاً کارکرد حزب و توفیقات کار جمعی با وجود اختلافات پیش می‌رود و حزب ایجاد می‌شود تا برای تصمیم‌گیری، اختلاف‌ها کم شود. اگر همه نیروهای سیاسی اختلاف‌نظرها را به رسمیت بشناسند و همگان تن به رأی اکثریت دهند، حتماً و هیچ‌گاه اختلافات مشکل‌ساز نخواهند بود، بلکه پیش‌برنده و باعث تصمیم‌سازی‌های مؤثر خواهد شد و منطق حیات سیاسی حکم می‌کند که درپی هر اختلافی، نتیجه واحد مبتنی بر رأی اکثریت حادث می‌شود».

علی‌محمد نمازی، یکی دیگر از اعضای کارگزاران نیز در آن مقطع ضمن رد برخی خبرها درباره استعفای جمعی شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: «در حزب اختلافی در این سطح وجود ندارد و جلسات شورای مرکزی هر دو هفته برگزار می‌شود و در این جلسات مسائل مختلف کشور و حزب مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد». او کناره‌گیری خود را هم از این تشکل سیاسی تکذیب کرد.

چندی از این خبرها نگذشته بود که شائبه استعفای یکی از مهم‌ترین اعضای کارگزاران، یعنی سیدحسین مرعشی، به گوش رسید. مرعشی به‌سرعت خبر استعفایش را تکذیب کرد اما بازهم به نوعی نیمی از خبر درست بود و نیمی از آن نه؛ به این معنی که گویا او نیز مانند طاهرنژاد از عضویت در حزب استعفا نداده بلکه استعفایش ناظر بهر ادامه عضویت در شورای مرکزی بوده است. حالا بازهم عطریانفر درباره استعفای مرعشی و طاهرنژاد گفته است: «آنها هیچ‌گاه از عضویت حزب انصراف نداده‌اند؛ آنها قصد دارند جای خود را در شورای مرکزی به جوان‌ترها واگذار کنند.

تدبیر احتمالی آنها متکی به شرایط جدیدی است که حزب تصمیم گرفته پوست‌اندازی کند. رئیس کمیته سیاسی، رئیس شورای مرکزی و دبیرکل در این پروسه باید مجدداً انتخاب شوند؛ در چنین وضعیتی این رفت‌وشدها بین اعضا به‌صورت طبیعی رخ می‌دهد و اصلاً موضوعی نیست که منشأ اختلاف سیاسی و حتی سلیقه‌ای باشد. علاوه بر این، آقایان مرعشی و طاهرنژاد از شخصیت‌های موجه، مؤثر و سابقه‌دار و در واقع تکیه‌گاه بسیاری از نیروهای جوان حزب هستند و علاقه‌مندی آنها این است که نیروهای جوان‌تر بیایند و مناصب حقوقی حزب را عهده‌دار شوند و یک امر طبیعی است؛ اصلاً دلالت بر هیچ اختلاف سلیقه سیاسی نیست».

بازی خطرناک آذربایجان با آتش

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فاتحان خیبر آماده مجازات صهیونیست‌ها» به بررسی عملیات خیبر ارتش جمهوری اسلامی پرداخت و نوشت: رژیم صهیونیستی در ادامه شکست‌های متعدد و مکرر خود از محور مقاومت و همچنین ناکامی در تضعیف عمق نفوذ ایران در منطقه در تکاپوی آن است تا با فتنه‌انگیزی و تطمیع و تشویق برخی کشورهای همسایه، پروژه‌های شکست‌خورده خود در قبال ایران را دنبال کند. بر همین اساس و در این مقطع زمانی که برخی کشورهای همسایه خواسته یا ناخواسته دل به رژیم منحوس صهیونیستی داده‌اند، جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر ضرورت اتحاد مسلمانان منطقه، به مسئولان آن کشورها هشدار می‌دهد که مبادا اسیر دسیسه و فتنه‌انگیزی‌های رژیم‌اشغالگر صهیونیستی شوند.

همانطور که مقامات ارشد کشوری و لشکری تاکید کرده‌اند، ایران حضور پررنگ رژیم کودک‌کش و اشغالگر صهیونیستی در مرزهای خود را نمی‌پذیرد و اجازه نمی‌دهد که متخاصمان ملت و نظام اسلامی، خود را در اطراف مرزهای ایران تجهیز و یا کشورهای دیگر را علیه جمهوری اسلامی تحریک کنند.

بر همین اساس رزمایش «فاتحان خیبر» نیروی زمینی ارتش در منطقه عمومی شمال غرب کشور آغاز شد تا این پیام را ارسال کند که فاتحان خیبر، چنانکه از نامش برمی‌آید در برابر اختلاف‌افکنی و فتنه‌گری‌های یهودیان و مجازات آنها آماده و دست بر ماشه هستند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، رزمایش «فاتحان خیبر» نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران دیروز با حضور امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش و نمایندگان ستاد کل نیروهای مسلح، در منطقه عمومی شمال غرب کشور آغاز شد.

این رزمایش با حضور تیپ‌های ۲۱۶ زرهی، ۳۱۶ زرهی، تیپ ۲۵، گروه ۱۱ توپخانه، گروه پهپاد، گروه ۴۳۳ مهندسی رزمی و با پشتیبانی بالگردهای هوانیروز در منطقه عمومی شمال غرب کشور برگزار شد. در این رزمایش، ابتدا یگان پهپاد نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به شناسایی کلی منطقه پرداخته و پس از ارسال تصاویر به قرارگاه فرماندهی، تیپ ۲۵ واکنش سریع با هلی‌برن نیروها در منطقه رزمایش، به اجرای عملیات رزم پرداختند.

در ادامه رزمایش، یگان توپخانه به اجرای آتش تهیه بر مواضع و اهداف از پیش تعین شده پرداخت و همزمان با آتش تهیه یگان‌های توپخانه، یگان‌های زرهی عملیات قدرت ضربت زرهی را اجرا کردند.

بازی خطرناک آذربایجان با آتش

کد خبر 525981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.