توسعه یافتگی در سطوح فراشهری مورد توجه باشد

یک دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: تمرکزگرایی که به تازگی در سطوح منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و استانی ایجاد شده، موجب تمرکز سرمایه، جمعیت، امکانات و خدمات در بخش‌ها و نقاط محدودی شده است که این خود علاوه بر داشتن تبعات فراوان برای آن نقاط شهری، عدالت در توزیع منابع را زیرسوال می‌برد.

سعید زنگنه در گفت‌‎وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تعیین و ترسیم چشم اندازی روشن از آینده شهرها در ارتقا کیفیت زندگی شهری بسیار مؤثر است و در این فرآیند نیاز است تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و کالبدی در سطوح شهری و فرا شهری مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: بسیاری از شاخصه‌های فرامنطقه‌ای بر سکونتگاه‌های شهری تأثیر مستقیم و غیر مستقیم می‌گذارد لذا نیاز است این مولفه‌ها، عوامل اثرگذار، حتی روند تغییر آنها، حتماً در فرآیند تدوین برنامه‌ها و طرح‌های شهری در نظر گرفته شود.

این دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری خاطرنشان کرد: از جمله بخش‌هایی که در طرح‌های کلان شهری حتماً باید مورد توجه قرار بگیرد، تعیین ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هر شهر و هر منطقه شهری است؛ تعیین این ظرفیت‌ها و تهیه برنامه‌هایی بر این اساس موجب شده شهر روند توسعه پایداری داشته باشد و بتواند هزینه‌های خود را تأمین کند.

زنگنه تصریح کرد: از آنجا که شهر در یک منطقه واقع شده، نیاز است حتماً ظرفیت‌ها و تهدیدات آن منطقه شهری نیز مشخص شود تا جمعیت و فعالیت به صورت عادلانه و متناسب در سطح منطقه توزیع شده و تمامی فشارها بر شهر مادر نباشد؛ بی توجهی نسبت به این مسئله هزینه زیادی را به شهر و زیرساخت‌های شهری وارد می‌کند و تبعات مختلفی از جمله تبعات زیست محیطی در پی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: تمرکزگرایی که به تازگی در سطوح منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و استانی ایجاد شده، موجب تمرکز سرمایه، جمعیت، امکانات و خدمات در بخش‌ها و نقاط محدودی شده است که این خود علاوه بر داشتن تبعات فراوان برای آن نقاط شهری، عدالت در توزیع منابع را زیر سوال می‌برد.

این دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: شهر گرایی از جمله دلایلی است که به این موضوع دامن زده و موجب شده تا بسیاری از مردم در پی توسعه‌نیافتگی سکونتگاه‌های خود اعم از روستا یا شهر، به شهرهای کوچک، متوسط و بزرگ مهاجرت کنند.

زنگنه افزود: شهرها وقتی بزرگ‌تر می‌شوند قطعاً منابع بیشتری مصرف می‌کنند و باید به تبع نظام و نحوه برنامه ریزی برای آنها نیز متفاوت‌تر باشد در حالی که نظام برنامه ریزی شهرهای ما هنوز سنتی است و همین امر موجب شده نتواند پاسخگوی نیازهای شهری باشد و امروزه شهرها با انواع چالش‌ها روبرو است.

وی تاکید کرد: توسعه یافتگی نه تنها در شهرها بلکه در سطح مناطق شهری و حتی در سطح کشوری باید مورد توجه باشد تا از فشاری که امروزه بر شهرهای ما وارد آمده، اندکی کاسته شود.

کد خبر 525750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.