۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
مشخصات کلید کلانشهر اصفهان

در مراسم تکریم و معارفه شهردار اصفهان صبح امروز پنجشنبه ۸ مهرماه با حضور مدیران استانی و شهری اصفهان، پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران مدیریت شهری پنجم و ششم شهر برگزار و کلید شهر به صورت نمادین توسط قدرت‌الله نوروزی به دست علی قاسم‌زاده سپرده شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در گذشته که شهرها دارای دروازه بودند، هر دروازه کلیدی داشت. در ایران دوران قاجار، تهران نیز دارای کلید بود و دروازه‌بانان شهر، هر شب در ساعت ۱۲ نیمه‌شب دروازه‌ها را می‌بستند و کلید آن را برای داروغه می‌بردند. کلید شهر گاهی به‌صورت نمادین به مهمانان افتخاریِ شهرها تقدیم می‌شود.

اما شهر اصفهان که خود دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی ارزشمند و سترگی است، همیشه برای ایرانیان و نیز جهانیان دارای اهمیت و جایگاه ارزشمندی بوده است، اصفهان میراث دار بناهای عظیم و منحصربه فرد تاریخی، شخصیت‌های فرهیخته و عالمان دین و هنرمندان چیره دست و سرزمین ایثار و فداکاری شهادت بوده است و از طرفی عنوان شهرداری شهری با این همه عناوین ارزشمند برای کلیدداران شهر همواره دارای افتخار بوده است

شهرداران کلید داران شهرها، حافظان حقوق شهروندان‌اند که بذر آبادانی را در گستره خدمت می‌فشانند تا از رویش آن جوانه‌های بالندگی از دل شهرها سر برآورد.

شهرداران در میدان اجرای خدمات شهری نه بنایی بی پای بست که فرهنگ را پایه‌های سازندگی، عمران و آبادانی می‌نهند و سازه‌ای مستحکم بر پیکره و شاکله شهری می‌سازند که تا به ثریا اوج می‌گیرد. به همین منظور مفهوم کلید شهر در قاموس شهرداری به عنوان یک نماد ارزشمند و محترم شمرده می‌شود که به اقتضای زمان نیز به برخی شخصیت‌های افتخار آفرین و صاحب نام به صورت نمادین اهدا می‌شود.

کلید کلانشهر اصفهان هنر دست استاد سقایی از هنرمندان برجسته شهر بوده و اشعاری از کمال‌الدین اسماعیل با خط نستعلیق بر روی آن حک شده است.

مشخصات و مختصات کلید نمادین شهر اصفهان

کلید شهر دارای بافت اولیه فولاد با معیارهای فلز کاری عصر صفویه است که برای خلق آن از تکنیک‌های نظیر آهنگری، چلونگری، سوهانکاری، مشبک و حکاکی ترصیع طلا و نیز از فیروزه نیشابور و طلای ۲۴ عیار بهره برده است؛ از ویژگی‌های این اثر به طول ۲۵ سانتیمتر و عرض ۱۲ سانتیمتر بهره گیری از خط نستعلیق که یادگار عهد صفویه است.

در این اثر از المان‌های زیبا و آشنای بناهای تاریخی اصفهان نظیر کنگره‌های چهل‌ستون برای قسمت دندانه‌های کلید و قسمت‌های بالای کلید از اسلیمی‌های محراب اولجایتوی و حلقه‌های درب مسجد جامع اصفهان و حلقه گرداننده کلید از عمارت شاه نشین پل خواجو الهام گرفته شده و همچنین از تصویر قوس آذر نماد شهر و لوگوی شهرداری اصفهان در این اثر آورده شده است.

کد خبر 525726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.