۶۰ هزار نفر روزانه واکسینه می‌شوند/توان سیستم بهداشتی واکسیناسیون بیش از ۱۰۰ هزار نفر است

مسئول‌ بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان، گفت: به طور معمول روزانه حدود ۶۰ هزار نفر برای واکسیناسیون به مراکز تجمیعی مراجعه می‌کنند، اما توان سیستم مرکز بهداشت استان برای تزریق واکسیناسیون بیش از ۱۰۰ هزار نفر در روز است.

رضا فدایی‌در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آمار واکسیناسیون شهروندان استان اصفهان، اظهار کرد: تاکنون حدود ۵۵ درصد از مردم بالای ۱۵ سال یک نوبت واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و حدود ۲۳ درصد دو نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، بیش از ۳۰ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در استان وجود دارد و تعداد زیادی از مرکز بهداشتی معمولی مشغول واکسیناسیون همشهریان هستند.

واکسیناسیون گروه‌های سنی ۱۲ سال به بالا در حال انجام است

وی افزود: به طور معمول روزانه حدود ۶۰ هزار نفر برای واکسیناسیون به مراکز تجمیعی مراجعه می‌کنند، اما توان سیستم مرکز بهداشت استان برای تزریق واکسیناسیون بیش از ۱۰۰ هزار نفر در روز است، در حال حاضر بیشتر واکسن سینوفارم را به همشهریان تزریق می‌کنیم و تعدادی محدودی واکسن آسترازنکا هم وارد شده که برای تزریق دوز دوم افراد برای واکسینه شدن مصرف می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی، تصریح کرد: تزریق واکسن کرونا برای گروه‌های سنی ۱۲ سال به بالا نیز در استان اصفهان در حال انجام است، در حال حاضر برای متولدین ۱۳۸۸ و قبل از آن واکسیناسیون کرونا و تزریق واکسن سینوفارم از همه گروه‌های شغلی و تحصیلی انجام می‌گیرد.

واکسن سینوفارم برای تزریق به کودکان دارای مجوز است

وی در خصوص اینکه واکسن سینوفارم برای تزریق به کودکان دارای مجوز است، خاطرنشان کرد: مطابق بررسی‌های انجام شده این واکسن قبل از اینکه در ایران مطرح شود در گروه سنی ۱۷ سال مطالعه و نتایج مطلوب گرفته شده و بر همین اساس در حال حاضر برای نوجوانان تزریق می‌شود.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان در خصوص پیش بینی شیوع پیک ششم کرونا و شیوع آنفلوانزا در آبان ماه، گفت: احتمال دارد که با موج جدیدی در پاییز امسال مواجه شویم و تنها با واکسیناسیون گسترده کرونا می‌توانیم جلوی این اتفاق را بگیریم، احتمال شیوع آنفلوانزا در فصل سرما وجود دارد، سال گذشته بیماری آنفلوانزا بسیار ناچیز بود و این اتفاق به دلیل مراعات‌های بهداشتی بود که مردم برای کرونا داشتند.

کاهش آمار مرگ‌و میر کرونایی در استان با روند واکسیناسیون

فدایی در مورد کاهش آمار مرگ‌و میر کرونایی در استان با روند واکسیناسیون، افزود: در بین گروهای شغلی و سنین مختلف این آمار تفاوت دارد از زوایه‌های مختلف و با توجه به اینکه افراد چه نوع واکسنی را در چه مقطع زمانی تزریق کرده باشند، اما آمار مرگ‌ومیر کرونایی را در گروه‌های واکسینه شده نسبت به واکسینه نشده‌ها به یک دهم کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: با رعایت فاصله اجتماعی، پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک بر صورت سال گذشته ویروس آنفلوانزا مجال عرضه پیدا نکرد اما برای فصل سرمای امسال نمی‌توانیم مطمئن باشیم و در این مورد نظر بدهیم، به هر حال در فصل سرما ظهور آنفلوانزا را داریم و باید مراقبت‌های لازم را برای پیشگیری از ابتلاء به این عفونت ویروسی داشته باشند.

فروش واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها / اجرای واکسیناسیون‬ سیار و خودرویی

این متخصص بیماری‌های عفونی، تصریح کرد: در حال حاضر در داروخانه‌ها واکسن آنفلوانزا به مردم فروخته می‌شود اما هنوز این واکسن به سیستم دولتی نرسیده است، همچنین برای تزریق واکسن کرونا در استان در مکان‌هایی از شهر و شهرستان‌های اصفهان واکسیناسیون سیار و خودرویی را نیز داشته‌ایم.

فدایی، اظهار کرد: تاکنون در پنج الی هفت نقطه استان تیم‌های سیار به شکل اتوبوس در حال حرکت بوده‌اند و تعدادی از شهروندان را واکسینه کردند و خوشبختانه از واکسیناسیون سیار استقبال شده است، در خصوص واردات واکسن‌های فایزر و جانسون به ایران و توزیع بین استان‌ها هم هنوز خبر موثقی در دست نداریم.

کد خبر 525688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.