بازار ساوه از حداقل استانداردهای ایمنی برخوردار است

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساوه گفت: بازار ساوه به دلیل بافت قدیمی و سرپوشیده بودن، همچنین نبود دسترسی مناسب و نداشتن فایرباکس و سایر موارد از حداقل استانداردهای ایمنی برخوردار است.

به گزارش ایمنا، محمدرضا برزگر اظهار کرد: آتش‌نشانان همواره با از خود گذشتی و ایثار در حوادث از جان خود مایه می‌گذارند تا همنوعان آن‌ها از گزند حوادث مصون و ایمن باشند.

وی با بیان اینکه آتش‌نشانی نه به‌عنوان یک شغل، بلکه به‌عنوان یک عشق انتخاب می‌شود، افزود: وقتی افراد در راه آتش‌نشان شدن قدم می‌گذارند یعنی به همه مشکلات و خطرات آن آگاه هستند و این نکته است که تأکید می‌کند آتش‌نشانی یک عشق است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساوه تعداد نیروهای آتش‌نشانی ساوه را ۹۰ نفر اعلام و خاطرنشان کرد: در حال حاضر پنج نفر در بخش اداری و ۸۵ نفر نیروی عملیاتی در این سازمان فعالیت می‌کنند و تعداد خودروهای امدادی و عملیاتی نیز ۱۵ دستگاه سبک و سنگین است.

برزگر با اشاره به اعزام نیروهای آتش‌نشانی ساوه به ۹۸۱ مأموریت طی شش‌ماهه نخست سال جاری، گفت: ۴۵۱ مورد از این حوادث مربوط به حریق، ۴۵۰ مورد عملیات نجات و مابقی نیز اقدامات ایمن‌سازی خدماتی شامل حضور در مراسم، نماز جمعه و … بوده است.

وی ادامه داد: در جریان حریق‌های به وقوع پیوسته متأسفانه دو نفر جان خود را از دست دادند و دو نفر نیز توسط نیروهای آتش‌نشانی نجات پیدا کردند، همچنین در طی عملیات‌های نجات شامل تصادفات، حبس در آسانسور و موارد مشابه است ۲۶۷ نفر نجات یافتند و ۱۹ تن نیز جان خود را از دست دادند.

مدیرعامل آتش‌نشانی ساوه از اعزام یک هزار و ۶۳۲ نفر ساعت به عملیات اطفا حریق و یک هزار و ۱۰۴ نفر ساعت به عملیات نجات خبر داد و تصریح کرد: آتش‌نشانان ساوجی در شش‌ماهه نخست سال جاری ۳۴۸ ساعت مشغول عملیات اطفا و ۲۰۰ ساعت نیز مشغول عملیات نجات بوده‌اند.

برزگر اضافه کرد: در حال حاضر در شهر ساوه چهار ایستگاه آتش‌نشانی فعال است که به نسبت جمعیت شهری این تعداد باید به ۶ ایستگاه افزایش یابد و ۶۰ نیروی عملیاتی جدید نیز به سازمان افزوده شود.

وی به ورود سازمان آتش‌نشانی به بحث ایمن‌سازی ساختمان‌ها از سال ۹۷ اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ساختمان‌سازی در ساوه از سال ۸۰ آغاز شد اکنون عمر مفید آنها رو به پایان است این ساختمان‌ها متأسفانه از امکانات ایمنی لازم برخوردار نیستند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی ساوه اظهار کرد: از مدیران ساختمان‌ها می‌خواهیم نسبت به ایمن‌سازی ساختمان خود حساسیت به خرج دهند و در بحث آسانسور نیز سرویس‌های ادواری را انجام دهند چراکه حوادث آسانسور رو به افزایش است و ممکن است باعث خسارت جانی و مالی شود.

برزگر تاکید کرد: مالکان و مدیران ساختمان‌ها باید از دپو هرگونه مواد قابل اشتعال در راه‌پله‌ها و تراس جلوگیری کنند و تجهیزات لازم برای اطفا حریق را در ساختمان‌ها نصب کنند.

وی با تأکید بر اینکه این سازمان آمادگی آموزش به ساکنین ساختمان‌ها در هر ساعت شبانه‌روز را دارد، افزود: در سال قبل طرح آموزش خانه به خانه اجرا شد که تعدادی از مجتمع‌ها در این خصوص همکاری کردند اکنون نیز اعلام آمادگی می‌کنیم که هر زمان امکان حضور ساکنین مجتمع‌ها در یک مکان بود سازمان آتش‌نشانی آمادگی برگزاری کلاس‌های آموزشی را دارد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساوه تصریح کرد: بازار ساوه به دلیل بافت قدیمی و سرپوشیده بودن و همچنین عدم دسترسی مناسب و نداشتن فایرباکس و سایر موارد از حداقل استانداردهای ایمنی برخوردار است، لذا کسبه و اصناف باید در این خصوص ضمن رعایت نکات ایمنی باید دسترسی مناسب به کپسول آتش‌نشانی داشته باشند.

برزگر اضافه کرد: خوشبختانه پس از اصلاح پیاده راه امام و با مساعدت معاونت خدمات شهری و سازمان آب و فاضلاب، دو عدد شیر آتش‌نشانی در این مکان تعبیه شده و دسترسی مناسبی هم جهت تردد خودروهای امدادی ایجاد شده است. از کسبه و مسئولان ذی‌ربط درخواست می‌شود همکاری خوبی با سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساوه داشته باشند تا قبل از وقوع هرگونه حادثه جهت ایمن‌سازی بازار، راهکارهای لازم پیش‌بینی شود.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری آموزش و پرورش تمامی مدارس غیرانتفاعی این شهر شناسنامه سلامت اخذ کرده‌اند که قدم بلندی در راستای کاهش حوادث است.

منبع: فارس

کد خبر 525615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.