افرادی که با دستان خود می‌گویند و می‌شنوند

روز جهانی ناشنوایان در سی‌ام سپتامبر هر سال برگزار می‌شود تا گامی باشد برای ارتقای فرهنگ برقراری ارتباط با ناشنوایان، آگاهی از دستاوردهای آنان و مقابله با مشکلاتی که در هر روز از زندگی خود با آن مواجه هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حدود ۷۰ میلیون ناشنوا در سراسر جهان وجود دارد که بیش از ۸۰ درصد از آن‌ها در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. افرادی که روزانه با هزاران مشکل گوناگون دست‌وپنجه نرم می‌کنند و مشکلات‌شان فراتر از نشنیدن وقایع اطراف است. ناشنوایان با مشکلاتی هم‌چون نداشتن حقوق قانونی و امنیت نیز مواجه هستند که دلیل بخش عمده این مشکلات کوتاهی دولت‌ها و اجتماع به حساب می‌آید.

بنا بر گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) در حالت کلی ۴۶۶ میلیون نفر در سراسر جهان دچار مشکلات و ناتوانی‌های شنوایی هستند که ۳۴ میلیون نفر از آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند. حال آنکه ۶۰ درصد از مشکلات کاهش شنوایی در دوران کودکی قابل پیشگیری است. علاوه بر این WHO تخمین می‌زند که یک‌میلیارد و یک‌صد میلیون نفر از افراد بین ۱۲ تا ۳۵ ساله به دلیل قرار گرفتن در معرض سر و صدا در محیط‌های تفریحی مانند کنسرت‌های موسیقی در معرض خطر ابتلاء به کم‌شنوایی قرار دارند.

ناشنوایان با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

سنجیدن تمامی مشکلات ناشنوایان بر پایه یک استاندارد مشخص امری ناممکن است. حقیقت این است که کاهش شنوایی نه تنها بر قدرت شنوایی که بر زبان گفتاری نیز تأثیر می‌گذارد، موردی که برای ارتباط با جهان خارج بسیار حائز اهمیت است. وجود نقص ارتباطی در رفتارها و سرکوب شدن در برقراری ارتباط که با پیشگیری از اجتماعی شدن ناشنوایان همراه است، باعث می‌شود کودکان ناشنوا با اینکه توانایی رقابت همه‌جانبه با همتایان شنوای خود را دارند در بسیاری از مواقع تحت تأثیر این مشکل در نمایش پتانسیل‌های خود با سرخوردگی و ناراحتی مواجه شوند. از جمله عوامل ایجاد این مشکل می‌تواند مورد تمسخر قرار گرفتن و یا نشان دادن رفتارهای ترحم‌آمیز از سوی اطرافیان باشد. چنین رفتارهایی ممکن است باعث ایجاد افسردگی در جامعه ناشنوایان شود و آن‌ها را به دوری از اجتماع سوق دهد.

علاوه بر این از آنجایی که از دست دادن یا فقدان شنوایی به اندازه نابینایی و یا ناتوانی‌های جسمی حرکتی ملموس و مشخص نیست، در بسیاری از دولت‌های جهان به مشکلات افراد درگیر با ناشنوایی اهمیت کمتری داده می‌شود. با توجه به کمبود آگاهی در زمینه تشخیص کم‌شنوایی و نیاز به مداخله زودهنگام در بسیاری از نقاط سراسر جهان نیز بعضی مواقع پیش می‌آید که فناوری‌های برجسته توسعه‌یافته در زمینه تشخیص کم‌شنوایی بلافاصله پس از تولد، همچنین لوازم و راهکارهای درمانی آن، هر چند بسیار پیشرفته باشد ولی در مرحله پیاده‌سازی ناقص و بی‌استفاده بمانند چرا که هیچکس در زمان درست از آن‌ها بهره نمی‌برد.

 افرادی که با دستان خود می‌گویند و می‌شنوند

لذا ضروری به نظر می‌رسد که دولت‌ها، سازمان‌های خصوصی و غیرخصوصی، متخصصان، شهروندان و سازمان‌های مسئول، تمامی تلاش خود را برای بهبود این زمینه به کار گیرند و روی ایجاد آگاهی در زمینه پیشگیری و کنترل اختلالات شنوایی متمرکز شوند. در این زمینه فدراسیون بین‌المللی ناشنوایان (WFD) آخرین هفته ماه سپتامبر را به‌عنوان هفته جهانی ناشنوایان تعیین کرده و آخرین روز از آن را به "روز جهانی ناشنوایان" اختصاص داده است.

فدراسیون بین‌المللی ناشنوایان

فدراسیون بین‌المللی ناشنوایان سازمانی غیردولتی و غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۵۱ در رم ایتالیا تأسیس شد و در حال حاضر بیش از ۱۳۰ کشور در آن عضویت دارند. این سازمان همواره کشورهای عضو خود را تشویق می‌کند روی احقاق حقوق از دست رفته و پایمال‌شده ناشنوایان تمرکز کنند و در راستای مبارزه با مشکلات آن‌ها قدم بردارند. تمامی فعالیت‌های این سازمان روی شناسایی مشکلات و موانع موجود در زندگی روزانه ناشنوایان و تلاش برای رفع آن‌ها قرار دارد.

فدراسیون بین‌المللی ناشنوایان از کشورهای عضو خود می‌خواهد توجه همگانی را به سمت مشکلاتی جلب کند که ناشنوایان هر روز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و یکی از مهم‌ترین نیازهای موجود را تمرکز روی آموزش ناشنوایان می‌داند چرا که در بسیاری از کشورها هیچ‌گونه اقدامی در زمینه‌های آموزش و پرورش ناشنوایان انجام نمی‌گیرد حال آنکه ناشنوایان حق دارند هم‌چون سایر افراد یک جامعه از حق تحصیلات، کار و زندگی برخوردار باشند.

فدراسیون بین‌المللی ناشنوایان همیشه روی برابری حقوق ناشنوایان با سایر اقشار جامعه تأکید دارد و تمامی ساکنان یک جامعه را صرف‌نظر از هرگونه تفاوت سزاوار احترامی قابل توجه می‌داند. این سازمان در راستای بزرگداشت دستاوردهای ناشنوایان و تلاش برای جلب توجهات روی مشکلات آن‌ها، برای اولین بار در سال ۱۹۵۸ به برگزاری هفته بین‌المللی ناشنوایان و تعیین روز جهانی ناشنوایان پرداخت. این رویداد، هر سال توسط انجمن جهانی ناشنوایان در آخرین هفته ماه سپتامبر برگزار می‌شود تا بزرگداشت همان اولین کنگره جهانی فدراسیون بین‌المللی ناشنوایان باشد.

روز جهانی ناشنوایان

روز جهانی ناشنوایان مناسبتی است برای جلب توجه عموم مردم، سیاست‌مداران، مقامات و مسئولین جهانی به سوی دستاوردهای ناشنوایان و بزرگداشت جامعه آن‌ها. در طول این رویداد همه سازمان‌های کم‌شنوایی در سراسر جهان تشویق می‌شوند تا خواسته‌ها و نیازهای افراد ناشنوا را برآورده کنند و حقوق اجتماعی سازمان‌های خود را در سراسر جهان افزایش دهند. در روز جهانی ناشنوایان لازم است که تمامی مردم سراسر جهان در هر مسئولیتی، با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید و ارائه فرصت‌های متنوع، در رشد، توسعه و بهبود شرایط و شیوه زندگی ناشنوایان مشارکت کنند.

امروزه در روز جهانی ناشنوایان اقداماتی هم‌چون برگزاری دوره‌های رایگان آموزشی درباره گوش، جراحی‌های میکرو گوش، آشنایی با ساختار سمعک و جراحی‌های پرهزینه‌ای هم‌چون کاشت حلزون و غیره برای متخصصان، عموم مردم، کودکان در مدارس و دانشجویان دانشگاه‌ها انجام می‌گیرد تا گامی در زمینه پیشگیری، شناسایی و درمان ناشنوایی برداشته شود.

کد خبر 525597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.