اپلیکیشن‌ها در خدمت نوآوری‌های شهر هوشمند

اغلب اقدامات شهر هوشمند، سرمایه‌های کلانی را می‌طلبد که طبق گزارشات تنها ۲۰ درصد بودجه لازم برای پیاده‌سازی آن‌ها را دولت و ۸۰ درصد را نهادهای خصوصی تامین می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طی چند سال اخیر، خلاقان در گوشه و کنار شهرهای دنیا به ارائه رویکردهایی برای هوشمندسازی هر چه بیشتر مناطق شهری پرداخته‌اند اما متأسفانه در موارد بسیاری به علت نبود سرمایه کافی، طرح‌های این افراد به مرحله اجرا در نیامده است. شاید مهم‌ترین علت این امر را به سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی و مداخله حداقل دولت در پیاده‌سازی این استراتژی‌ها نسبت داد چرا که بخش اعظم بودجه لازم برای آن‌ها، یعنی چیزی حدود ۸۰ درصد را نهادهای غیردولتی تأمین می‌کند. با این حال تا کنون نوآوری‌های زیادی نیز برای افزایش هوشمندی شهری اجرا شده که با وجود صرف کمترین بودجه، بیشترین اثربخشی را در پی داشته است. در ادامه به معرفی چند نمونه از این نوآوری‌ها پرداخته می‌شود.

اپلیکیشن‌ها در خدمت نوآوری‌های شهر هوشمند

تعریف مسئله نوآوری در سائوپائولو

مدیران کلانشهر سائوپائولو در برزیل به منظور هوشمندسازی شهر، ابتدا تلاش کردند منشأ و محل ظهور تمام مشکلات شهری را شناسایی کنند. این افراد به جای نصب میلیون‌ها حسگر و دوربین دیجیتالی در گوشه و کنار شهر، نرم افزاری را در اختیار تمام شهروندان قرار دادند تا در گوشی‌های تلفن همراه خود نصب کنند. از کاربران خواسته شد هنگام حضور در هر نقطه از شهر، تمام نارضایتی‌های خود از بهداشت، زباله‌های شهری، فاضلاب، ترافیک، آلودگی هوا و سیستم‌های روشنایی شهری را تنها از طریق انتخاب عکس مربوطه روی نرم‌افزار به مدیران شهر اطلاع دهند تا در اولین فرصت به رفع مشکل رسیدگی شود.

نصب نرم‌افزار روی گوشی‌های تلفن همراه شهروندان و مشارکت فعال آن‌ها باعث شد مدیران سائوپائولو با صرف حداقل هزینه برای ایجاد نرم‌افزار در کمترین زمان ممکن، مشکلات شهری را شناسایی کنند و به برطرف نمودن آن‌ها بپردازند.

اپلیکیشن‌ها در خدمت نوآوری‌های شهر هوشمند

خرید یکجا برای بهره‌مندی از خدمات شهری در کبک

شهروندان اغلب برای دسترسی به اطلاعات در هر زمان و مکانی عجولانه عمل می‌کنند و مایلند از آن‌ها برای بهینه‌سازی خدمات در تمام زمینه‌ها بهره گیرند. مدیران کبک، استانی در کانادا از تکنولوژی ارائه شده از سوی شرکت آلفینات بهره گرفته و تلاش کرده‌اند امکان خرید یکجا را برای مردم فراهم آورند و رفع تمام نیازها، کسب مجوزها، پرداخت مالیات‌ها و غیره را به صورت مجازی برای آن‌ها میسر کنند. در بعضی از شهرهای جهان، انجام هر یک از این امور مستلزم حضور فیزیکی و حتی مراجعه به اداره‌ها و شهرهای مختلف است.

نوآوری سرمایه‌گذاری و مدیریت شهر هوشمند در ریو دو ژانیرو

ساکنان کلانشهر برزیلی ریو دو ژانیرو از زمان‌های دور تا به امروز با حوادث طبیعی زیادی نظیر سیل و زمین‌های گل‌آلود لغزنده دست و پنجه نرم کرده‌اند و حتی بسیاری نیز جان خود را از دست داده‌اند. شهردار ریو دو ژانیرو رویکرد اپلیکیشنی مردم-محور را لازمه حل این مشکل دانست و برای این کار مرکزی را برای انجام هماهنگی‌ها دایر کرد.

مرکز اداری جدید که با همکاری آی بی ام، ابر شرکت بین‌المللی ماشین‌های کسب و کار، میزبان نمایندگانی از ۳۰ اداره مختلف شهر است که با همکاری یکدیگر تغییرات سازمانی زیادی را برای هوشمندسازی هر چه بیشتر شهر به وجود آورده‌اند.

اپلیکیشن‌ها در خدمت نوآوری‌های شهر هوشمند

مدیریت الکترونیکی در استکهلم

سهم اعظم افزایش هوشمندی استکهلم، پایتخت سوئد به سرمایه‌گذاری مدیران این شهر در خدمات دولتی الکترونیکی با کیفیت بالا مربوط می‌شود. برنامه‌ریزان استکهلم از سال ۲۰۰۷ به بعد، ۵۰ نوع خدمات را به صورت دیجیتالی امکان‌پذیر کرده‌اند که این اقدام نقش مهمی در کاهش هزینه‌های دولتی ایفا کرده است.

ایده جمع‌سپاری در استکهلم

جمع‌سپاری و توسعه فراگیر خدمات هوشمند مانند گزارش ترافیک در زمان واقعی به معنای مشارکت تمام شهروندان در ایجاد و بهبود مداوم خدمات ارائه شده از سوی مقامات شهر است. این اقدام هزینه بسیار کمی را در پی دارد چرا که در پیاده‌سازی آن از نیروی انسانی بهره گرفته می‌شود.

الگوهای خلاقانه خرید در پایتخت سوئد

مدیران استکهلم اولین برنامه‌ریزان سوئدی بودند که قبل از خرید به انجام تدارکات مربوطه با سازمان حمل و نقل کشور پرداختند تا از این طریق به راه‌حل‌های هوشمند ترافیکی دست یابند. آن‌ها به جای تلاش برای یافتن راه حل، مشکلات را با سایر نهادهای شهر مطرح کردند تا آن‌ها را نیز به ایده‌پردازی در این زمینه سوق دهند. در نتیجه این امر، کمپانی‌ها و نهادهای مختلف به رقابت با یکدیگر پرداختند و نوآوری‌های زیادی برای حل مشکل ارائه دادند.

کد خبر 525468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.