هوای قلبتان را داشته باشید!

با توجه به بحران جهانی کووید -۱۹ بهره‌برداری جهانی از قدرت سلامت دیجیتال برای افزایش آگاهی، پیشگیری و مدیریت بیماری قلبی عروقی در دنیا یکی از اهداف روز جهانی قلب است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که دنیا در تلاش برای مبارزه با بیماری کرونا است، هرگز به این اندازه نگران سلامتی خود و افرادی که دوستشان داریم، نبوده‌ایم. آمارها نشان می‌دهد علی‌رغم کثرت مرگ‌های منتسب به کووید -۱۹، بیماری‌های قلبی و عروقی با ۱۸.۶ میلیون مرگ در سال کماکان رتبه اول علل مرگ‌ومیر را به خود اختصاص داده‌اند، این گروه از بیماری‌ها علل متعددی دارد و بیماری کووید -۱۹ برای میلیون‌ها بیمار قلبی عروقی نگران کننده‌تر است؛ چرا که بیماران قلبی بیشتر در معرض خطر ابتلاء به انواع شدیدتر کووید -۱۹ هستند.

بسیاری از بیماران قلبی به دلیل پاندمی کووید -۱۹ برای انجام مراقبت‌های همیشگی و حتی در موارد اضطراری از مراجعه به درمانگاه، بیمارستان و … وحشت دارند و طبق اصول پیشگیری از بیماری کووید -۱۹ از دوستان و اقوام نیز دوری می‌کنند و جدا افتاده‌اند.

هدف روز جهانی قلب امسال و سال‌های آینده پیوند زدن سلامتی با قلب‌ها است. با توجه به بحران جهانی کووید -۱۹ بهره‌برداری جهانی از قدرت سلامت دیجیتال برای افزایش آگاهی، پیشگیری و مدیریت بیماری قلبی عروقی در دنیا یکی دیگر از اهداف روز جهانی قلب است.

امسال شعار روز جهانی قلب، "برای حفظ سلامت قلب خود، خانواده و جامعه، قلب‌های خود را با سلامتی پیوند بزنیم" است، همچنین شعار ملی این روز "قلب‌هایمان را با سلامتی پیوند بزنیم" است که هردو از اهمیت سلامت قلب خبر می‌دهد.

هوای قلبتان را داشته باشید!

بیماری‌های تنگی عروق قلب شایع‌ترین بیماری قلبی

کیان حشمت قهدریجانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص سلامت قلب و علل بیماری‌های قلبی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بیماری‌های قلبی عروقی به چند دسته تقسیم می‌شود که شامل بیماری‌های مربوط به رگ‌های قلب یا امراض تنگی عروق قلب، بیماری‌های دریچه‌ای، عضله قلب، ریتم قلب یا ضربان‌های قلب است. شایع‌ترین این مشکلات بیماری‌های تنگی عروق قلب است. بیماری‌های قلبی و عروقی نیز شامل سکته‌های قلبی و مغزی، گرفتگی عروق کرونر و فشار خون می‌شود. احتمال ابتلاء به بیماری‌های عروق قلب تا قبل از سن ۵۰ سالگی در مردان شایع‌تر بوده و بعد از آن احتمال ابتلاء بین زنان و مردان به یک اندازه است.

وی با اشاره به مهم‌ترین علل ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی، ادامه می‌دهد: با پیشرفت جوامع امروزی و ماشینی شدن زندگی انسان‌ها، تحرک، جنب‌وجوش و میزان فعالیت‌های فیزیکی افراد نیز کاهش یافته که این امر افزایش شانس ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی را به دنبال دارد. همچنین مصرف فست‌فود، چربی و استعمال سیگار و قلیان نیز احتمال ابتلاء به این بیماری‌ها را افزایش داده است؛ طی ۲۰ سال اخیر شهرنشینی و بی تحریکی مهم‌ترین علت ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی به شمار می‌رود.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه گاهی ممکن است تنگی عروق کرونر قلب در برخی افراد بی علامت باشد، می‌افزاید: این بیماری بیشتر با فعالیت کردن در افراد مشخص می‌شود و کسانی که فعالیت چندانی ندارند، ممکن است علائم مشخصی نداشته باشند. گاهی نیز خود فرد به جای مراجعه به پزشک متخصص میزان فعالیت خود را کمتر می‌کند تا علامتی نداشته باشد. دردهای نشان دهنده تنگی عروق کرونر معمولاً خود را در پشت جناق نشان می‌دهند؛ این دردها ممکن است به قسمت‌های دیگری از بدن مانند انتشار درد در دو بازوی چپ و راست بروز پیدا کند. تعداد مرگ و میر در بیماری‌های قلبی و عروقی بیشتر بوده، چرا که این نوع امراض قلبی شایع‌تر است، اما در تمام انواع بیماری‌های قلبی احتمال مرگ وجود دارد.

کرونا زمینه‌ساز مشکلات قلبی

وی خاطرنشان می‌کند: بیماری کووید -۱۹ می‌تواند قشر وسیعی را مبتلا کند و احتمال مرگ و میر و شدیدتر شدن آن در افرادی که بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی، دیابتی و سرطان دارند بیشتر از دیگران است. این بیماران به ویژه بیماران قلبی باید بیشتر از دیگران دستورالعمل‌های مقابله با شیوع کرونا را رعایت کنند. افرادی نیز که در منزل بیماران قلبی دارند، باید بیشتر مراقبت کنند. تقویت سیستم ایمنی بدن و مصرف ویتامین‌های ضروری نیز در پیشگیری از بیماری کرونا مؤثر است.

حشمت قهدریجانی با اشاره به اینکه کرونا زمینه‌ساز مشکلات قلبی می‌شود، تصریح می‌کند: کرونا ویروس سبب ایجاد نوعی مواد التهابی به نام سیتوکین‌ها در خون می‌شود که وجود این مواد التهابی در خون شانس ایجاد لخته‌های خون و خونریزی و به دنبال آن بروز سکته‌های قلبی و مغزی، آمبولی، خونریزی‌های مغزی و خونریزی‌های دستگاه گوارش را در افراد به همراه خواهد داشت.

وی می‌گوید: هشدارها در مورد آلودگی هوا باید جدی گرفته شود و این یک واقعیت است که فردی بر اثر آلودگی هوا دچار سکته قلبی شود؛ بنابراین باید با رعایت اصول و خارج نشدن از منزل در روزهای آلوده به ویژه برای گروه‌های پر خطر به حفظ سلامت خود و شهرمان کمک کنیم و بهترین کار این است که افرادی که مشکلات قلبی و تنفسی دارند، در روزهای آلوده روز خود را در محیط‌های سالم قرار دهند و از ماسک‌های مخصوص که مانع ورود ذرات ریز و بیماری‌زا می‌شود، استفاده کنند.

هوای قلبتان را داشته باشید!

علائم هشدار دهنده در مشکلات قلبی

همچنین بهنام یوسفیان، متخصص طب سنتی در خصوص امراض قلبی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: علائمی که بدن یک ماه قبل از سکته قلبی نشان می‌دهد، خستگی غیرمعمول و یکی از علائم اصلی یک حمله قلبی قریب‌الوقوع است، زنان این نوع علائم در زنان بیشتر از مردان گزارش شده است.

وی ادامه می‌دهد: در بدن افرادی که دچار سکته قلبی می‌شوند از یک ماه قبل نشانه‌های اولیه برای هشدار حمله قلبی رخ می‌دهد که با شناخت آن‌ها می‌توان از حملات قلبی جلوگیری کرد، یک ماه قبل از یک حمله قلبی بدن شما با سیگنال اخطار خواهد داد؛ بنابراین پیشگیری بهتر از درمان است، این قاعده ساده برای هر بیماری در نظر گرفته می‌شود و زمانی که علائم به درستی تأیید نشوند بسیار ارزشمند خواهد بود.

این متخصص طب سنتی با اشاره به علائم حیاتی که ممکن است یک ماه و یا حتی قبل‌تر از آن، قبل از حمله قلبی رخ دهد، تصریح کرد: آگاهی از سلامتی هرگز به کسی آسیب نزده است، بلکه در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها و در مواردی که افراد در معرض خطر هستند، بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

وی در خصوص نشانه‌های اولیه سکته قلبی، می‌افزاید: خستگی غیرمعمول، زنگ هشداری است که نشان می‌دهد فرد درگیر امراض قلبی است، فعالیت بدنی یا فیزیکی دلیل خستگی نیست و ممکن نیست که تا پایان روز افزایش یابد، این نشانه کاملاً مشهود است و از بین نمی‌رود، اما در خستگی‌های غیر معمول برای انجام وظایف ساده مانند مرتب کردن یک تخت یا حتی دوش گرفتن دچار خستگی مفرد می‌شوید.

یوسفیان با بیان اینکه درد شکم، حالت تهوع، احساس خالی یا پر بودن شکم یا ناراحتی معده، از شایع‌ترین علائم سکته هستند، می‌گوید: این اتفاق در مردان و زنان به یک نسبت رخ می‌دهد، دردهای شکم قبل از حمله قلبی، یک اتفاق طبیعی هستند و سپس بعد از مدت کوتاهی کاهش می‌یابد، تنش فیزیکی نیز ممکن است باعث تشدید درد شکم شود.

ضربان شدید یا بی‌نظمی در ضربان قلب، نشانه حمله قلبی است

وی با اشاره به اینکه بی‌خوابی نیز با افزایش خطر ابتلاء به حمله قلبی و سکته مغزی همراه است، خاطرنشان می‌کند: این نشانه در میان زنان شایع‌تر است، علائم بی‌خوابی معمولاً شامل بالا رفتن سطح اضطراب و نداشتن تمرکز می‌شود د علائم شامل مشکل در شروع خواب، خوابیدن آرام و صبح زود بیدار شدن است.

این متخصص طب سنتی اضافه می‌کند: تنگی نفس یا نفس نفس زدن، یک احساس قوی است که فرد قادر به نفس عمیق کشیدن نیست، این نشانه اغلب در میان مردان و زنان بیش از شش ماه قبل از حمله قلبی رخ می‌دهد و معمولاً یک نشانه هشدار دهنده از یک وضعیت پزشکی است، احساس فرد در این موارد سرگیجه و سخت نفس کشیدن است.

وی با بیان اینکه ریزش موهای فرد یک شاخص قابل مشاهده برای خطر بیماری قلبی است، اظهار می‌کند: این نشانه اغلب مردان بالای ۵۰ سال را تحت تأثیر را قرار می‌دهد، اما بعضی از زنان نیز ممکن است در این گروه قرار بگیرند. البته کچلی به دلیل افزایش سطح هورمون کورتیزول است، افراد به ریزش مو از تاج سر خود توجه بسیار داشته باشند.

یوسفیان می‌گوید: ضربان قلب شدید یا بی‌نظمی در ضربان قلب اغلب با حمله قلبی و اضطراب، به ویژه در میان زنان همراه است، این اتفاق به طور غیرمنتظره و خود به خود رخ می‌دهد، اما تمرینات جسمانی ممکن است محرک اضافی برای افزایش ضربان قلب، به خصوص در مورد بیماری آترواسکروروز باشد، ضربان قلب نامنظم به مدت یک تا دو دقیقه طول می‌کشد، اگر این اتفاق بیش از این طول کشید، ممکن است احساس سرگیجه و خستگی شدید در فرد بروز کند که باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.

وی می‌افزاید: عرق کردن غیرعادی و بیش از حد، یکی از نشانه‌های هشدار اولیه از حمله قلبی است و ممکن است در هر زمان از شبانه روز رخ دهد، این علائم در زنان بیشتر است و اغلب با عرق‌های شبانه معمول دوران یائسگی اشتباه گرفته می‌شود و گیج کننده است.

کد خبر 525438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.