بورس امروز سه‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۷۲۹ واحدی به سطح یک میلیون ۴۲۵ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش یک هزار ۴۰۹ واحدی در سطح ۴۱۹ هزار ۵۵۰ واحد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ سه‌شنبه ۶ مهرماه ۱۴۰۰_ را اینگونه تحلیل می‌کند: در آغاز بازار شاهد رشد شاخص کل بودیم و سپس با اختلال وارد شده به هسته معاملات ناشی از معاملات عرضه‌های اولیه کمی بازار با عقب نشست.

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۷۲۹ واحدی به سطح یک میلیون ۴۲۵ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش یک هزار ۴۰۹ واحدی در سطح ۴۱۹ هزار ۵۵۰ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار رشد ۰.۰۵ درصد و شاخص هم وزن کاهش ۳۳. ۰ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز سه‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۵۳ واحدی به سطح ۲۰ هزار ۸۵۹ واحد رسید.

بورس امروز سه‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۷ هزار ۶۸۷ و ۱۰۸ هزار ۶۹۵ میلیارد ریال بود. حجم معاملات به ترتیب ۵ میلیارد ۵۰۹ میلیون و ۲ میلیارد ۶۰۳ میلیون برگه سهم بود.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز سه‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز سه‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شاخص کل

بازگشت دقیقاً در محدوده مشخص شده اتفاق افتاد، پیش بینی می‌شود که شاخص کل مجدداً یک روند صعودی را آغاز کند.

بورس امروز سه‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت اخبار مهم

خرید برق شرکت‌های توزیع از بورس انرژی از سر گرفته شد

پس از حدود پنج سال توقف خرید برق شرکت‌های توزیع از بورس انرژی، مجدداً از سوم مهرماه سال جاری این معاملات آغاز شد. خرید برق به قیمت رقابتی، کشف قیمت واقعی برق، امکان برنامه‌ریزی بلندمدت خرید برق شرکت‌های توزیع، توسعه رقابت و تشویق سرمایه‌گذارها به احداث نیروگاه از نتایج معامله در بورس انرژی است.

اخبار شرکت‌ها

تولید سومین محصول جدید ذوب در یک ماه اخیر

میلگرد آلیاژی ۳۰ در ذوب‌آهن اصفهان تولید شد، با گسترش برنامه‌های فنی مهندسی مدیریت نورد، پس از تولید آرک TH۳۶ و ریل مترو UIC۵۴، میلگرد آلیاژی ۳۰ نیز طی یک ماه اخیر به عنوان سومین محصول تولیدی به سبد محصولات ذوب آهن اصفهان اضافه شد.

علیرضا مهرابی، سرپرست خدمات فنی و تولید مدیریت مهندسی نورد با اعلام این خبر گفت: با همت و تلاش شبانه روزی پرسنل نورد ۳۰۰ و خدمات فنی تولید، میلگرد ۳۰ آلیاژی با گرید cr۲ ۷۰ برای اولین بار در ذوب آهن اصفهان تولید شد.

کآذر: قرارداد جدید این شرکت با ذوب در حال نهایی شدن است.

خکار: افزایش نرخ ۵۳٪ برخی از محصولات.

پخش: دریافت اوراق اخزا به مبلغ ۷۰ میلیارد تومان به جای طلب از دانشگاه علوم پزشکی کشور.

زگلدشت: تولید شرکت در شش ماهه برابر با ۲۵،۵۹۳ تن لبنیات و ۸۸۳ رأس دام است که در مرداد ماه برابر با ۴،۱۲۸ تن لبنیات و ۱۸۱ رأس دام گزارش شد که این مقادیر در شهریور به ۴،۱۶۹ تن لبنیات و ۱۵۷ رأس دام رسیده است. زگلدشت در شش ماهه ۲۴،۷۰۷ تن و ۹۴۸ رأس دام به مبلغ ۱۳۹ میلیارد تومان فروخته و فروش مرداد و شهریور خود را به ترتیب ۳،۹۷۹ و ۴،۰۱۴ تن هر کدام به مبالغ ۲۲ و ۲۸ میلیارد تومان گزارش کرده است. نرخ فروش شیر در مرداد ماه برابر با ۵۳،۱۸۲ ریال / کیلو بوده و در شهریور به ۶۵،۶۸۱ ریال / کیلو رسیده است.

پیزد: شرکت به طور میانگین هر ماه ۲،۵۴۷ تن تولید داشته که در مرداد ماه تولید ۲،۳۳۱ تنی را گزارش کرد و در شهریور توانسته تولید ۲،۷۵۰ تنی داشته باشد و تولید ۶ ماهه خود را به ۱۵،۲۸۱ تن برساند. پیزد هر ماه به طور میانگین ۲،۶۷۳ تن فروش را گزارش کرده است. در مرداد فروش ۳،۱۲۲ تنی داشت و در شهریور فروش ۳،۰۸۶ تن را گزارش کرده و توانسته فروش ۶ ماهه خود را به ۱۶،۰۳۷ تن برساند.

شرکت به طور میانگین هر ماه ۱۵۰ میلیارد تومان فروش ثبت کرده است که مبلغ فروش مرداد ماه برابر با ۱۷۶ میلیارد تومان بود و در شهریور نیز توانسته فروش ۱۷۵ میلیارد تومانی را گزارش کند. فروش شرکت در نیمه اول سال برابر با ۹۱۳ میلیارد تومان است. نرخ فروش هر کیلو تایر رادیال در مرداد ماه ۵۷۵،۹۸۸ ریال بوده که در شهریور نسبت به ماه گذشته رشد ۱ درصدی داشته و برابر با ۵۸۳،۰۰۴ ریال ثبت شده است.

شگل: سال مالی شرکت منتهی به آذر است. شگل در شهریور جمعاً ۵،۱۹۱ تن انواع محصولات شامل شامپو، مایع دستشویی صابون و خمیردندان تولید کرده است. متوسط تولید ۸ ماه گذشته شرکت ۴،۴۸۲ تن بوده است

مقدار فروش شرکت در حد تولید است. فروش شهریور شرکت ۵،۷۱۷ تن ثبت شده است. متوسط فروش دی تا مرداد ۴،۳۹۹ تن بوده است. شگل در این ماه درآمد خوب ۱۳۰ میلیارد تومانی گزارش کرده است. این تولیدکننده شامپو و محصولات بهداشتی از ابتدای سال مالی تا مرداد به طور متوسط درآمد ۹۰ میلیارد تومانی به ازای هر ماه داشته است.

نرخ فروش شهریورماه ۲۲۶،۹۸۷ ریال به ازای هر کیلو و متوسط نرخ فروش ۸ ماه قبل ۲۰۲،۲۶۴ ریال به ازای هر کیلو بوده است.

بازارهای جهانی

ثبات نرخ بیلت سی آی اس زیر ۶۰۰ دلار، رشد ۱۰ دلاری بیلت داخلی چین

در بازار روز محصولات فولادی مناطق مختلف، بهای بیلت صادراتی سی آی اس با ثبات قیمتی همچنان زیر ۶۰۰ دلار باقی مانده اما بیلت داخلی چین تا ۱۰ دلار رشد نسبی داشته است. میلگرد صادراتی ترکیه با کاهش ۰.۴ درصدی ۶۵۹ تا ۶۶۱ دلار قیمت خورده است.

شاخص قیمت بیلت صادراتی سی آی اس بدون تغییر قیمت همچنان ۵۹۰ دلاری می‌باشد.ورق گرم و میلگرد صادراتی چین هم با ثبات قیمتی همراه شده اند و به ترتیب ۹۲۴ و ۷۳۳ دلار معامله می‌شوند. اما در بازار داخلی این کشور بهای بیلت تانگشان تا ۱۰ دلار افزایش قیمت داشته و معادل ۸۱۵ دلار ارزش گذاری شده است.

ورق‌های گرم و سرد وارداتی اروپا هم بدون تغییر به ترتیب ۱۰۸۹ تا ۱۱۰۱ و ۱۳۰۶ تا ۱۳۱۸ دلار در تن نرخ خورده اند. میلگرد جنوب شرق آسیا هم بدین ترتیب ۷۱۶ دلار در تن می‌ارزد.

ادامه روند صعودی قیمت نفت

مهار نسبی همه گیری کرونا و امیدواری برای بهبود شرایط اقتصادی در کنار وقوع طوفان گرمسیری آیدا در مناطقی از آمریکا و تعطیلی نسبی پالایشگاه‌های این کشور در خلیج مکزیک و همچنین نزدیکی فصل سرما و افزایش تقاضا برای فرآورده‌های نفتی از عمده دلایل افزایش قیمت نفت در بازارهای معاملات جهانی است.

مؤسسه گلدمن ساکس پیش بینی کرده است در صورت ادامه روند کنونی عرضه و تقاضا در بازارهای نفتی تا پایان سال جاری میلادی قیمت نفت برنت دریای شمال تا بشکه‌ای ۱۰۰ دلار هم خواهد رسید.

سبقت چین از اروپا برای خرید گاز طبیعی مایع

با نزدیک شدن به فصل زمستان، چین به فکر واردات بیشتر گاز طبیعی مایع است (LNG) تا جایی که برای اروپا سوخت کمتری برای خرید باقی گذاشته است.

کمبود سوخت در اروپا گریبان‌گیر چین هم شد تا جایی که سینوپک غول انرژی این کشور وارد بازار محموله‌های LNG شد تا برای خرید گاز طبیعی مایع اقدام کند. چین در تلاش است که با تولید زغال‌سنگ بیشتری سوخت کارخانه‌ها و خانه‌های مردم را تأمین کند

قیمت گاز طبیعی از اروپا گرفته تا آسیا به رکورد فصلی بالایی افزایش یافته زیرا بهبود تقاضای پساکرونا با محدودیت‌های عرضه همزمان شده است. این وضعیت با تقاضای سیری‌ناپذیری چین برای LNG به منظور حمایت از بهبود اقتصادی خود تشدید شده است. چین در مسیر سبقت گرفتن از ژاپن به عنوان بزرگترین واردکننده LNG جهان در سال ۲۰۲۱ است.

بسیاری از خریداران LNG چین که در میان بزرگترین خریداران جهان هستند، پس از افزایش قیمت‌ها در تابستان خرید محموله‌های تک را موقتاً متوقف کرده بودند. معامله‌گران انتظار داشتند نرخ محموله‌های تک کاهش پیدا کند اما چنین اتفاقی نیافتاد و شرکت‌های چینی دوباره به این بازار برگشتند.

شرکت سینوپک سه شنبه هفته جاری مناقصه‌ای برای خرید دست‌کم ۱۱ محموله LNG تا مارس برگزار کرد که یکی از بزرگترین درخواست‌های خرید زمستان از سوی یک شرکت چینی در ماه‌های اخیر بوده است. واردکنندگان کوچک‌تر شامل گروه گاز پکن و گروه گاز گوانگژو به دنبال خرید محموله‌هایی برای اکتبر و نوامبر هستند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، سینوپک یکی از فعال‌ترین خریداران آسیایی در زمستان گذشته بوده و اغلب محموله‌های بیشتری از آنچه به مناقصه گذاشته می‌شود خریداری می‌کند و باعث خرید وحشت زده می‌شود زیرا رقیبان می‌کخواهند پیش از افزایش بیشتر قیمت، خریدشان را انجام دهند.

نقشه بازار بورس

بورس امروز سه‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 525343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.