قدردانی فرزند آیت‌الله حسن‌زاده آملی از حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع معظم‌له

فرزند حسن‌زاده آملی گفت: از مردم شریف آمل، مردم بزرگوار مازندران، شهرستان‌های مختلف کشور، مردم غیور استان‌ها، شاگردان ارزشمند و بزرگوار حضرت علامه از قم و سایر شهرها، استان‎های دور و نزدیک که در مراسم تشییع و وداع حضور پرشور و کم‌نظیر داشتند صمیمانه تشکر و قدردانی دارم.

به گزارش ایمنا، حجت‌الاسلام عبدالله حسن‌زاده آملی شب گذشته در مراسم شب وداع با پیکر پاک علامه ذوفنون و سالک توحیدی آیت‌الله حسن‌زاده آملی اظهار کرد: علامه حسن‌زاده آملی همیشه در طول زندگی پربرکت خود دلسوز همه مردم و حتی امت اسلامی بودند و دلسوز و مهربانی از خصلت برجسته معظم‌له بود.

وی افزود: این عالم وارسته نه تنها پدر بنده بود بلکه پدر ملت و جامعه نیز بود، همیشه پدر دلسوز فرزندان است و امروز نه تنها من پدر از دست دادم بلکه یک جامعه پدری مهربان، دلسوز و خیرخواه را از دست دادند.

فرزند آیت‌الله حسن‌زاده آملی با اشاره به اینکه روز تشییع پرشکوه و کم‌نظیر حضرت علامه حسن‌زاده آملی در خاطره‌ها خواهد ماند، تصریح کرد: از مردم شریف آمل، مردم بزرگوار مازندران، شهرستان‌های مختلف کشور، مردم غیور استان‌ها، شاگردان ارزشمند و بزرگوار حضرت علامه از قم و سایر شهرها، استان‌های دور و نزدیک که در مراسم تشییع و وداع حضور پرشور و کم‌نظیر داشتند صمیمانه تشکر و قدردانی دارم.

حسن‌زاده آملی با اعلام اینکه همه آمده بودند تا اعلام کنند اگر علامه بزرگوار اربعینی بود ما نیز با اربعین حسینی که همیشه پرچم افتخار شیعیان و مسلمان است و هم با این آیت وارسته که اربعینی بوده و با اربعین‌ها به کمال رسید بیعت مجدد می‌کنیم، یادآور شد: از حضور با شکوه، ماندگار و بی‌نظیر همه امت حزب الله که برای عرض ارادت به خاندان اهل بیت و حضرت علامه که فرزند اربعین است، تشکر می‌کنم البته زبان قاصر از آن همه شور در مراسم تشییع پیکر پاک معظم‌له است.

وی در بیان خاطرات شنیدنی و ماندگار از حضرت علامه حسن‌زاده آملی خاطرنشان کرد: روزی خدمت حضرت علامه رسیدم که حرف از دیگران زده می‌شد، معظم‌له برای آگاهی من فرمودند؛ «حرف این شخص و آن شخص زدن برای چیست، این حرف‌ها کاری از پیش نمی‌برد، خودت باش، حرف دیگران را نزن و ببین خودت چه‌کاره هستی».

این عالم دینی ادامه داد: «آیت‌الله حسن‌زاده فرمودند که ابد در پیش داری و هر لحظه به لحظه ابد خود را داری می‌سازی، حرف‌های دیگران فرصت‌ها را از تو می‌گیرد و نمی‌گذارد به کمال برسی، کمال‌ات را از تو می‌گیرد و بهتر است خودت را دریابی، ببینی چه‌کاره هستی و چی کشت می‌کنی تا فردا درو خوب داشته باشی، اگر امروز جو کاشتی فردا جو و اگر گندم، فردا گندم درو می‌کنی، کسی که جو می‌کارد نباید فردا انتظار درو گندم را داشته باشد».

حسن‌زاده آملی اضافه کرد: اگر در زندگی کار ناشایست داشته باشیم یعنی تخم فاسد و ناقص در زمین کاشتیم که میوه آن تلخ خواهد بود و فردا انتظار میوه شیرین نباید داشته باشیم، آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمودند؛ «در این عالم هر چیزی سر جای خود در حال انجام کار خود است، هیچ موجود و مخلوق از آن چه که تقدیر او بود تجاوز نمی‌کند مگر ما انسان‌ها چون اختیار داریم گاهی به خطا و گاهی به ثواب می‌رویم پس بسنجیم و ببینیم که داریم چه چیزی می‌کاریم، عمل ما آن هسته‌هایی است که در زمین می‌کاریم تا فردا همان را درو کنیم».

وی یادآور شد: از پیامبر اسلام پرسیدند چه ذکرهایی برای کسب توشه و بهره آخرت توصیه دارید که آن حضرت فرمودند: سبحان‌الله، الحمدلله و الله اکبر، گفتن ذکر آسان است ولی باید مواظب باشید درخت می‌کارید ولی با یک عمل ناشایست و خلاف تمام توشه‌ها را از بین می‌برید. اگر عمل خوب انجام دادیم باید از آن مواظبت کنیم، اگر نهال از زمین به بیرون درآمد آب و آفتاب می‌خواهد، مقابل سرما و گرما مراقبت می‌خواهد ولی اگر آن را به حال خود رها کنیم بار و ثمر نمی‌دهد.

این عالم دینی سخت‌ترین کار برای انسان‌ها را مراقبت از عمل نیک و پسندیده دانست و گفت: اگر دست ناتوانی را گرفتیم و گرسنه‌ای را سیر کردیم عمل نیک بوده و مرد آن است که این عمل نیک برای او تداوم داشته باشد. بهترین کار انجام کار خوب، مداومت و استمرار آن است، باید افراد با ایمان هر روز ایمان خود را قوی‌تر کنند تا به آرامی به کمال و انسانیت واقعی نزدیک شوند.

وی با اعلام اینکه حضرت علامه حسن‌زاده آملی بزرگترین ریاضت را متشرع بودن می‌دانستند، اظهار کرد: رباخواری نکنیم، دروغ نگوییم، حسادت و بخل نورزیم، تهمت به فردی نزنیم، ظلم و ستم نکنیم تا آداب متشرع بودن را به جای بیاوریم.

فرزند حسن‌زاده آملی با تسلیت ایام عزای اربعین سید و سالار شهیدان و یاران بزرگوارشان، افزود: اربعین می‌آید تا انسان یا هر چیزی به کمال و قوام برسد، اربعین یوم‌الله است و به خاطر عظمت و ارزشی که دارد پیامبر اسلام زمانی به دنیا آمد آثار خاصی در دنیا بروز کرده و آن روز یوم الله بوده است.

حسن حسن‌زاده آملی تصریح کرد: اربعین رسول الله (ص) در ۴۰ سالگی بوده است زیرا آن پیامبر نیکی و رحمت در ۴۰ سالگی مبعوث می‌شوند البته روزهای بزرگ‌مان در تاریخ اسلام یوم‌الله است.

وی با اشاره به اینکه انسان‌ها وقتی بخواهند انسان بزرگ و ارزشمند باشند باید اربعین‌ها طی کند، بیان کرد: برپایی اربعین‌ها به شخصیت قوام، ثبات و ماندگاری می‌بخشد و برای همیشه در تاریخ ثبت خواهد شد.

این عالم دینی با اعلام اینکه امروز اربعین امام حسین (ع) بوده است و روز عاشورا یوم‌الله بود، گفت: در آن روز بزرگ و ماندگار با سخنرانی‌های حضرت زینب کبری (س) هم روز عاشورا یوم‌الله بود هم و اربعین حسینی تا انسان‌هایی که باید به کمال برسند با اربعین ماندگار شوند.

حسن‌زاده آملی با اشاره به همزمانی مراسم تشییع پیکر عالم بزرگوار و وارسته علامه حسن‌زاده آملی با اربعین حسینی، ادامه داد: همه از خوبی این عالم وارسته سخن دارند، اگر پای صحبت‌های معظم‌له می‌نشستیم به صحبت‌هایش ایمان می‌آوردیم اگر در تشییع پیکر پاک معظم‌له شرکت پرشور داشتیم به‌خاطر این بود که به او ایمان آوردیم و فهمیدیم این انسان پدر مهربانی برای جامعه اسلامی بود زیرا پدر مهربان همیشه سعادت فرزندان خود را می‌خواهد، او نیز برای جامعه ما یک پدر مهربان بوده و سعادت تک تک افراد جامعه را می‌خواستند.

منبع: فارس

کد خبر 525236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.