۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
علائم تنفس غیر طبیعی

نفس کشیدن از طریق دهان، خر و پف کردن، خمیازه کشیدن و خشکی دهان پس از بیدار شدن از خواب جز علائم تند نفسی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا تا کنون سلامت ریه و افزایش ظرفیت آن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، افزایش یا کاهش تعداد تنفس به ترتیب تند نفسی و کند دمی نامیده می‌شود و نشانه بیماری است. تند نفسی زمانی رخ می‌دهد که فرد عمیق‌تر و با سرعت بیشتری عمل دم و بازدم را انجام می‌دهد. تعداد تنفس انسان سالم در هر دقیقه بین ۱۲ تا ۱۶ بار است، زمانی که این ریتم تنفس تغییر کند فرد مشکلاتی مانند تنگی نفس، تپش قلب و اضطراب را تجربه خواهد کرد.

علائم تنفس غیرطبیعی

نفس کشیدن از طریق دهان، خر و پف کردن، خمیازه کشیدن و خشکی دهان پس از بیدار شدن از خواب جز علائم تند نفسی است، زمانی که این علائم نادیده گرفته شود و به آن‌ها توجه نشود ممکن است باعث بروز علائم و مشکلات جدی‌تر شود. در هر عمل دم و بازدم، اکسیژن وارد بدن می‌شود و دی اکسید کربن از بدن خارج می‌شود، اما زمانی که فرد تنفس غیر طبیعی داشته باشد، دی اکسید کربن در بدن تجمع پیدا می‌کند و سطح pH خون کاهش می‌یابد.

زمانی که سطح دی اکسید کربن موجود در بدن زیاد می‌شود، فرد تمایل پیدا می‌کند که سریع‌تر نفس بکشد. متخصصان معتقدند که نفس کشیدن از طریق دهان حساسیت فرد به دی اکسید کربن را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود فرد سریع‌تر نفس بکشد، به همین دلیل توصیه می‌شود که همیشه از طریق بینی نفس بکشید.

اهمیت نفس کشیدن از طریق بینی

نفس کشیدن از طریق بینی نه تنها به بهبود ظرفیت ریه افراد کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود نسبت به سطح دی اکسید کربن موجود در بدن خود تحمل پذیرتر شوید، در نتیجه ریتم تنفسی تنظیم می‌شود. در صورتی که افراد هنگام استراحت کردن، خوابیدن و ورزش کردن از طریق بینی نفس بکشند، اکسیژن بیشتری را وارد ریه‌های خود می‌کنند و دی اکسید کربن بیشتری را دفع می‌کنند. نفس کشیدن از طریق بینی هنگام خواب به بهبود کیفیت خواب افراد کمک شایانی می‌کند، باعث می‌شود بدن عملکرد بهتری داشته باشد و تنفس فرد تنظیم شود.

معایب نفس کشیدن از طریق دهان

ریتم طبیعی نفس کشیدن ۱۲ تا ۱۶ بار در دقیقه است، اما افرادی که از طریق دهان نفس می‌کشند تعداد تنفس بالاتری دارند. افراد مبتلا به آسم بیش از ۲۰ بار در هر دقیقه نفس می‌کشند. کاهش میزان دی اکسید کربن در بدن باعث می‌شود فرد از طریق دهان نفس بکشد، در این صورت تعداد تنفس‌های او در هر دقیقه افزایش پیدا می‌کند و به تند نفسی مبتلا می‌شود. علاوه بر این، نفس کشیدن از طریق دهان خطر ابتلاء به اختلالات خواب، آپنه خواب، خر و پف، خشکی دهان و مشکلات مشابه را افزایش می‌دهد.

کد خبر 525216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.