کدام داروها در درمان کرونا موثر است؟

بر اساس دستورالعمل‌های معتبر جهانی درمان بیماری کووید-۱۹، هم اکنون فقط تعداد معدودی دارو توصیه می شود که از جمله آنها سه داروی رمدسیویر، دگزامتازون و اکتمرا است که البته این داروها هم باید باید درست و بجا استفاده شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برای درمان کرونا تاکنون از داروهای متفاوتی بهره گرفته شده تا در حال حاضر به دستوری تقریبی در استفاده داروها برای درمان کرونا رسیده‌ایم.

در روزهای اول بیماری که بیمار علائم خفیفی دارد و هنوز دچار علائم تنفسی نشده می‌توان درمان با داروهای مسکن برای سردرد، گلودرد و بدن‌درد و در کنار آن مصرف داروی ضد سرفه و ویتامین D و C را شروع کنید؛ هرچند ازنظر علمی تأثیر ویتامین C ثابت نشده، اما با توجه به اینکه هنوز مطالعات وسیعی درباره این بیماری نداریم به نظر می‌رسد ممکن است مصرف ویتامین‌ها به بیمار کمک کند. گاهی برخی بیماران خودشان درمان با آزیترومایسین را شروع می‌کنند، درحالی‌که این آنتی‌بیوتیک بر روی عفونت‌های آنتی‌باکتریال تأثیر دارد و هیچ تأثیری بر روی بیماری کووید ۱۹ ندارد.

درمان با فاویپیراویر در بیماران سرپایی پرخطر مبتلا به کرونا شروع شود، البته در کنار درمان با فاویپیراویر و مشابه آن اثرات ضدویروسی دارد، می‌توان در درمان کرونا مؤثر باشد. فاموتیدین و ملاتونین که به بهبود خواب کمک می‌کند و گفته می‌شود اثرات ضدویروسی دارد. البته داروی ملاتونین باید سر ساعت و حدود ۱۱ تا ۱۲ شب مصرف شود، چون بر روی سیکل خواب و بیداری تأثیر دارد.

داروی مونته لوکاست نیز در کنار فکسوفنادین می‌تواند اثرات ضدویروسی برای بیماران کووید -۱۹ داشته باشد، از ابتدای پاندمی کرونا در دنیا بر مصرف ماهیانه ویتامین دی تأکید شد، اما اگر مصرف ماهیانه ندارید روزانه هزار میلی‌گرم و یا هر هفته تا ۵۰ هزار واحد استفاده کنید و بعد از مدتی مصرف ویتامین دی را به‌صورت ماهیانه ادامه دهید.

همچنین مصرف ویتامین C و منیزیم نیز توصیه می‌شود و بهتر است بیماران غذاهای پر پروتئین، پتاسیم‌دار و لبنیات مصرف کنند.

دستورالعمل جهانی برای درمان کرونا چیست؟

بهنام حاجی حسینلو، متخصص بیماری‌های داخلی و مراقبت‌های حاد بیمارستانی و عضو هیئت علمی دانشگاه ایالتی ویسکانسین آمریکا در خصوص درمان‌های موجود برای بیماری کووید ۱۹، اظهار کرد: در تحقیقات جهانی انواع داروها و درمان‌ها برای بیماری کووید -۱۹ مطرح شده که برخی از آنها توصیه شده و برخی توصیه نشده است.

این پزشک متخصص با اشاره به دستورالعمل جهانی درمان بیماری کووید -۱۹، گفت: بر اساس این دستورالعمل در مورد بیماران سرپایی که نیاز به بستری در بیمارستان ندارد، درمان با آنتی بادی‌های مونوکلونال توصیه شده که برای جلوگیری از موارد حاد بیماری قابل استفاده است، البته با توجه به اینکه این درمان در ایران موجود نیست درباره آن صحبت نمی‌کنیم.

وی در مورد بیمارانی که با تشخیص پزشک نیاز به بستری در بیمارستان و دریافت اکسیژن ندارند و می‌توانند به صورت سرپایی مراحل درمان خود را طی کنند، افزود: این بیماران به هیچ وجه نیاز به دگزامتازون یا پردنیزون یا داروهای مشابه کورتیکو استروییدی ندارد.

متخصص بیماری‌های داخلی و مراقبت‌های حاد بیمارستانی با بیان اینکه اخیراً پزشکان زیادی دگزامتازون را از ابتدای دوره درمان برای بیماران تجویز می‌کنند، اضافه کرد: این پزشکان معتقدند در حال حاضر با کرونای دلتا مواجه هستیم که باعث می‌شود بیمار سریع وارد فاز بعدی و حاد بیماری شود و به همین دلیل باید زودتر درمان با دگزامتازون را برای بیمار شروع کنیم، اما شواهدی برای این مدعا وجود ندارد.

تأثیر دگزامتازون در درمان کرونا

وی با اشاره به گایدلاین درمانی NIH تاکید کرد: استفاده از دگزامتازون فقط زمانی توصیه می‌شود که بیمار دچار افت اکسیژن خون و یا دچار زجر تنفسی و افزایش تلاش تنفسی باشد، زیرا این داروها شمشیر دو لبه‌ای است که باید حتماً به موقع استفاده شود. این سوال مطرح است که تجویز این دارو در فازهای اول بیماری براساس کدام دستورالعمل و شواهد ثابت شده است در حالی که در تحقیقات انجام شده شیوع کرونای دلتا توصیه شده دگزامتازون تجویز نشود.

تجویز سه دارو برای درمان کرونا

حاجی حسینلو با تأکید بر اینکه با تکیه بر شواهد می‌توان گفت نباید از روز اول برای بیماری که اندیکاسیون بستری ندارد از دگزامتازون استفاده کرد، گفت: درست است دستورالعمل درمان کووید -۱۹ برای ایران نیست و مربوط به آمریکا است، اما عقل سلیم می‌گوید کدام قسمت به درد ایران می‌خورد و کدام قسمت به درد نمی‌خورد، دگزامتازون هم دارویی است که در همه جا موجود است و تفاوتی در استفاده از آن وجود ندارد. البته باید دستورالعمل داخلی خودمان را داشته باشیم، اما باید شواهد پشت آن باشد وگرنه تبعاتی خواهد داشت.

وی ادامه داد: در شرایطی که خطر ابتلاء به قارچ سیاه وجود دارد نباید دارویی اضافه کنیم که نه تنها در آن مرحله فایده‌ای ندارد، بلکه احتمال ابتلاء به قارچ سیاه را بیشتر می‌کند؛ همچنین سه دارو در کنار مونوکلونال آنتی‌بادی‌ها و چند داروی دیگر برای درمان بیماران کووید -۱۹ توصیه می‌شود که رمدسیویر، اکتمرا و دگزامتازون همان سه دارویی است که باید درست و به جا در درمان کرونا استفاده شود.

استفاده از داروهای گیاهی برای درمان بیماران کرونا

۱۷ داروی گیاهی اجازه تولید را برای کمک به درمان کرونا از سازمان غذا و دارو دریافت کرده‌اند و هفت داروی گیاهی در بازار دارویی کشور به این منظور وجود دارند.

ورود داروهای گیاهی به پروتکل درمانی کشور منوط به تأیید کمیته علمی کروناست که هیچیکدام از این داروها تاکنون وارد پروتکل درمانی کرونا در کشور نشده‌اند و برخی در دست بررسی در این کمیته هستند.

نفیسه حسینی یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در این زمینه تصریح کرد: استفاده از داروهای گیاهی در کمک به بیماران کرونایی یک بخش کوچک از ظرفیت طب ایرانی و گیاهان دارویی است. این مکتب آموزه‌های غنی هم برای تقویت سیستم ایمنی و هم کمک به درمان‌های کلی و علامتی دارد که می‌تواند در تمام سطوح ارائه خدمت اعم از پیشگیری، بیمار سرپایی و بستری کمک کند.

همچنین داروهای گیاهی موکوزیفت، پالمیناویر، PHR160، الرگارد، سالیراویر، کووکسیر پارس، کو ایران امین، اسامی داروهای گیاهی است که برای درمان علائم کرونا از سازمان غذا و دارو مجوز تولید گرفته‌اند.

هریک از این داروها بر روی برخی از علائم بیماری کرونا اثر دارد و همراه با سایر روش‌های درمانی می‌تواند به کمک بیماران کرونایی بیاید، البته هیچکدام از داروهای گیاهی و شیمیایی مورد استفاده در درمان کرونا، درمان‌کننده قطعی کرونا نیست.

کد خبر 525028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.