کره با قیمت ۱۰ تا ۱۳ تومان در بازار عرضه می‌شود

سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران گفت: قیمت کره اکنون برای مصرف کننده ایرانی بالا است زیرا قدرت خرید مردم کاهش یافته است و متأسفانه مردم پس از این به جای استفاده از کره حیوانی به استفاده از مارگارین و روغن نباتی روی می‌آورند که اثرات سوء دارد.

سید محمدرضا بنی‌طبا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در رابطه با دلایل افزایش قیمت کره، اظهار کرد: هنوز هم همه شرکت‌ها قیمت کره را افزایش نداده و این محصول با قیمت ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود، بسیاری از شرکت‌ها در انبارهای خود کره با قیمت شیر خام و چربی قبلی داشته‌اند و هنوز افزایش قیمت اعلام نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در زمان افزایش قیمت شیر خام، قیمت چربی نیز از ۶۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان در هر کیلو رسید، افزود: هر گاه قیمت چربی افزایش یابد قیمت خامه و کره نیز به دنبال آن افزایش می‌یابد، البته یکی دو ماه طول می‌کشد تا کره‌هایی که پیش از این تولید شده به فروش برسد و کره با قیمت جدید وارد بازار شود.

مردم به جای کره، روغن نباتی استفاده می‌کنند

سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران گفت: قیمت کره اکنون برای مصرف کننده ایرانی بالا است زیرا قدرت خرید مردم کاهش یافته است و متأسفانه مردم پس از این به جای استفاده از کره حیوانی به استفاده از مارگارین و روغن نباتی روی می‌آورند که اکنون به عنوان مجعول و کره گیاهی در اختیار مردم قرار می‌گیرد، مصرف این محصول اثرات سو دارد.

قیمت هر قالب کره وارداتی بیش از ۲۵ هزار تومان خواهد بود

بنی‌طبا اضافه کرد: قیمت کره‌ای که اکنون در ایران تولید می‌شود تقریباً نصف قیمت جهانی است اگر فردی اقدام به واردات کره کند هزینه واردات آن با ارز نیمایی تا گمرک، فقط پنج هزار و ۲۰۰ دلار است در حالی که قیمت تمام شده کره در ایران حدود سه هزار دلار است، بنابراین اگر قرار بود کره با ارز نیمایی وارد کشور شود هر قالب ۱۰۰ گرمی آن با قیمت حدودی ۲۵ هزار تومان در بازار عرضه می‌شد.

قیمت کنونی کره حداقل سود را برای تولید کننده دارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت کره بیش از این نیز افزایش می‌یابد؟، گفت: این موضوع به سیاست گذاری‌های کلان اقتصادی کشور وابسته بوده و کنترل نرخ تورم، قیمت شیر خام و چربی بر آن تأثیر می‌گذارد. فویل آلومینیومی که کره در آن پیچیده و عرضه می‌شود از ۱۱۴ هزار تومان به ۱۴۰ هزار تومان رسیده است، قیمت کارتن بسته بندی ۱۰۰ درصد افزایش یافته و حقوق و دستمزد نیز از ابتدای سال جاری افزایش داشته است.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران گفت: قیمت چربی حدوداً ۳۳ درصد افزایش یافت، ۸۵ درصد قیمت تمام شده کره نیز ناشی از چربی است، بنابراین افزایش قیمتی که اکنون در کره اعمال شده ناشی از افزایش قیمت چربی است، حدود چهار تا پنج درصد این افزایش قیمت‌ها سود تولید کننده است و مابقی بین دامداران و صنایع بسته بندی تقسیم می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد بر اساس آئین نامه قیمت گذاری محصولات ساخت داخل، تولید کننده سود مشروع ۱۴ تا ۱۷ درصدی داشته باشد، قیمت کره باید به بیش از مقادیر فعلی برسد، اما با توجه به اینکه اکنون مصرف کننده ایرانی به دلیل تورم موجود با کاهش قدرت خرید مواجه است، تولید کنندگان نیز محصولات خود را با کمترین سود عرضه می‌کنند.

لازم است سیاست‌های کلان اصلاح شود

بنی‌طبا اضافه کرد: در سال‌های گذشته اخبار مرتبط با لبنیات همواره همینطور بوده است که نشاندهنده سیاست گذاری نادرست در سطح کلان است، بنابراین راهکار اصلی حل مشکلات در این حوزه اصلاح سیاست‌های کلان است، اگر دولت فعلی هم بخواهد سیاست‌های گذشته را تکرار کند، وضعیت بازار به نفع مصرف کننده تغییر نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: بنابراین بهتر است دولت به جای تکرار اشتباهات ۱۶ سال گذشته یارانه‌هایی که به شکل نادرست در ابتدای زنجیره تولید هزینه می‌کند را مستقیماً به دهک‌های محروم انتقال دهد تا از سبد خانوار و قدرت خرید آنها حفاظت کند تا لبنیات از سفره آنها حذف نشود. با این کار عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت‌ها در بازار خواهد بود و مصرف کننده‌های متمول پول واقعی کالا را پرداخت کرده و دهک‌های محروم نیز از سوی حاکمیت حمایت شود.

قیمت‌گذاری دستوری نتیجه بخش نخواهد بود

سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران خاطرنشان کرد: اکنون در همه کالاهای اساسی با افزایش قیمت مواجه هستیم که نمی‌توان آن را به طمع تولید کنندگان نسبت داد و در واقع افزایش هزینه‌های تولید منجر به افزایش قیمت کالاها شده است، برای مقابله با مشکلات ناشی از افزایش هزین‌های تولید نیز با سیاست‌های کلان کشور تغییر کند که دولت وظیفه رسیدگی به آن را دارد.

بنی‌طبا تاکید کرد: از مسئولان کشوری درخواست می‌شود فریب قیمت گذاری‌های دستوری را نخورند، بازار ساز و کار و منطق دارد و به راهکارهایی که دست اندرکاران صنعت توصیه می‌کنند تن دهند و مطمئن باشند نتیجه بهتری نسبت به ۱۶ سال گذشته خواهند گرفت.

کد خبر 524563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.