معرفی رشته داروسازی+ آینده شغلی، دروس و درآمد

رشته داروسازی به شناخت دارو در هر زمینه‌ای از قبیل شیمی، مکانیسم اثر، مصرف بالینی و سمیت می‌پردازد. با وجود اختلاف‌های بین پزشکان و داروسازان این دو رشته کاملا به یکدیگر مربوط است؛ در واقع یک پزشک همواره به یک داروساز جهت مشورت در خصوص دارو و معرفی آن به بیمار خود نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رشته داروسازی بخشی از علوم پزشکی است که در رابطه با تولید و ساخت دارو، بررسی وضعیت دارو در بدن انسان و موجودات زنده و میزان تأثیر دارو در سلامت جامعه و کم کردن بحران‌های بیماری‌زا نقش ایفا می‌کند. به عبارت دیگر رشته داروسازی به شناخت ماده مؤثر، فرموله کردن این ماده (تبدیل ماده مؤثر به فرمی که قابل مصرف برای بیمار باشد مثل قرص، کپسول، شربت یا استفاده از روش‌های تزریقی) و بررسی اثرات دارو بر بدن بیمار می‌پردازد.

داروسازی تلفیقی از علوم پایه و بالینی است و به همین دلیل توانمندی در دروس فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی برای این رشته ضروری است. همچنین دانشجوی این رشته برای ارائه خدمات به بیماران باید بتواند با افراد به درستی ارتباط برقرار کرده و خوب صحبت کند و در ضمن فردی سخت‌کوش و جدی باشد؛ دروس این رشته بسیار فراگیر و متنوع بوده و هم جنبه حفظی و هم جنبه تحلیلی دارد و در نتیجه به همت و تلاش قابل توجه نیازمند است.

رشته داروسازی چیست؟

رشته داروسازی همانطور که از نامش پیداست نقش مهمی در تولید و ساخت دارو، بررسی وضعیت دارو در بدن انسان و موجودات زنده، میزان تأثیر دارو در سلامت جامعه و کم کردن بحران‌های بیماری‌زا دارد. از دیگر نقش‌های دکتر داروساز فرموله کردن ماده یعنی تبدیل ماده به کپسول، شربت و… است.

تحصیل در رشته داروسازی

دوره تحصیل دانشجویان داروساز بین پنج و نیم تا ۶ سال است که در ابتدا وارد مقطع دکتری عمومی می‌شوند. این رشته همانند رشته پزشکی و دندانپزشکی از دو بخش دروس علوم پایه و دروس اصلی و تخصصی تشکیل می‌شود؛ دانشجویان پس از گذشت حدود دو سال و گذراندن واحدهای درسی مربوطه در آزمونی تحت عنوان آزمون علوم پایه که هر سال در دو نوبت از طریق سازمان سنجش و آموزش پزشکی کشور برگزار می‌گردد، شرکت می‌کنند. قبولی در این آزمون به منزله کسب مجوز برای ورود به مرحله بعد و فراگیری دروس اصلی و تخصصی این رشته است. در جدول زیر می‌توانید دروس علوم پایه و تخصصی این رشته را مشاهده کنید. اکثر این دروس همراه با آزمایشگاه ارائه می‌شود.

واحدهای درسی رشته داروسازی

دروس علوم پایه

دروس تخصصی

بیولوژی نظری‌، فیزیک نظری‌، ریاضیات پایه و مقدمات آمار، شیمی عمومی‌، شیمی آلی‌، تشریح‌، اصول خدمات بهداشتی‌، آمار حیاتی‌، بیوشیمی‌، شیمی تجزیه‌، کامپیوتر، میکروب شناسی نظری و عملی‌، فیزیولوژی، انگل شناسی و قارچ شناسی‌، ایمونولوژی‌، کمک‌های اولیه‌

بیوفارماسی، گیاه شناسی دارویی‌، تغذیه و رژیم درمانی‌، اشکال دارویی‌، مدیریت در داروسازی‌، درمان شناسی‌، اطلاعات دارویی‌، شیمی دارویی‌، فارماکولوژی‌، مفردات پزشکی ،گیاه شناسی داروسازی، فرآورده‌های دارویی بیولوژیکی‌، فیزیکال فارماسی‌، روش‌های دستگاهی‌، سم شناسی‌، داروسازی صنعتی‌، کنترل میکروبی دارویی‌، کارآموزی صنعت، مواد خوراکی نظری‌، زبان تخصصی‌، مقدمات داروسازی‌، کارآموزی داروخانه‌

هدف از فراگیری رشته داروسازی

رشته داروسازی در برنامه‌ریزی برای حل مسائل مرتبط با دارو و سلامت در سطح ملی، پیشگیری از سمیت و عوارض جانبی داروها، اطلاع رسانی درباره داروها، شناخت کامل خصوصیات داروهای موجود در فارماکوپه دارویی، راهنمایی بیماران و مشاوره پزشکان در استفاده درست از داروها و موارد دیگر مرتبط با دارو درمانی نقش دارد.

با بهره‌گیری از افرادی که در رشته داروسازی تحصیل کرده‌اند، می‌توان تا حد زیادی واردات دارو با قیمت‌های گزاف را کاهش و به یک استقلال در این زمینه دست پیدا کرد. از طرفی امکان دارد با پیشرفت صنعت داروسازی و فراهم نمودن امکانات موردنیاز از سوی سازمان‌های ذی‌ربط صادرات دارو نیز به وجود آید که موجب بهبود چرخه اقتصادی کشور نیز می‌شود.

چه کسانی می‌توانند در رشته داروسازی موفق شوند؟

تلاش افرادی که در مراکز تحقیقاتی متنوعی مشغول به فعالیت هستند موجب عرضه داروهای جدید می‌شود به همین دلیل از مهم‌ترین لازمه‌های تحصیل در رشته داروسازی علاقه به تحقیق و پژوهش و توانمندی است؛ بخش عظیمی از این رشته به انجام پژوهش‌های مختلف بستگی دارد. کسانی که می‌خواهند در این رشته ادامه تحصیل دهند باید در علوم پایه مانند شیمی، فیزیک و فیزیولوژی توانمند باشند.

رشته داروسازی ترکیبی از علوم پایه و بالینی است و با توجه به این داوطلب باید علاوه بر فیزیک و شیمی در درس زیست شناسی توانمند باشد باید بر زبان انگلیسی نیز مسلط باشند زیرا بیشتر کتاب‌های درسی این دانشجویان در طول دوره تحصیل به زبان انگلیسی است و دانشجویان به مطالعه مجلات انگلیسی سراسر جهان نیاز خواهند داشت.

آینده شغلی و بازار کار رشته داروسازی

کسانی که قصد تحصیل در این رشته دانشگاهی دارند، می‌توانند به جایگاهی خوب و درآمد بالایی در بازار کار دست پیدا کنند. در ادامه به برخی از زمینه‌های شغلی این رشته را مشاهده می‌کنید.

  • کارخانه‌های آرایشی و بهداشتی
  • صنایع داروسازی (صنعت ساخت و کنترل دارو)
  • درمان و آموزش پزشکی
  • امور اجرایی وزارت بهداشت
  • فعالیت‌های تحقیقاتی در کارخانه‌های داروسازی

میزان درآمد یک دکتر داروساز به طور دقیقی مشخص نیست؛ در واقع کسانی که در بخش‌های دولتی فعالیت می‌کنند مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می‌کنند و کسانی که در بخش خصوصی فعال هستند بسته به سطح تحصیلات، میزان تخصص، سابقه و مهارت خود درآمدهای متفاوتی دارند.

شرایط تحصیل داروسازی در مقاطع بالاتر

فارغ‌التحصیلان مقطع دکترای عمومی رشته داروسازی، در صورتی که دارای معدل بالایی باشند، می‌توانند در آزمون دوره تخصصی شرکت کنند و با دریافت امتیاز قبولی در گرایش مورد نظر به تحصیل بپردازند. به طور میانگین تعداد واحدهای درسی این مقطع حدود ۴۰ واحد است که بخش عمده آن مربوط به پایان نامه بوده و حدود سه الی چهار سال به طول می‌انجامد. دانش‌آموختگان این مقطع باید پس از آماده نمودن پایان نامه آن را نگارش و سپس به منظور اخذ مدرک دکترای تخصصی از پایان نامه خود دفاع کنند.

کد خبر 524520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.