انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از خلیج فارس به اصفهان

معاون فنی و عمرانی استاندار اصفهان گفت: بی شک انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از خلیج فارس به اصفهان اتفاق می‌افتد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الله غلامی امروز _جمعه دوم مهرماه ۱۴۰۰_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال گذشته حدود چهار هزار و ۱۶۷ میلیارد تومان اعتبار عمرانی در سطح استان در بخش‌های مختلف هزینه شد.

وی افزود: بیشتر پروژه‌های اجرا شده به صورت زیربنایی در بخش‌های آب، راه، راه‌آهن و کشاورزی بود که برای بخشی از پروژه‌ها نیز از محل تبصره ۱۹ استفاده شد.

معاون فنی و عمرانی استاندار اصفهان تصریح کرد: ۱۱۳ شهرداری در سطح استان با اعتبار ۹,۵۰۰ میلیارد تومان پروژه‌های خود را در سال گذشته اجرا کردند که ۷۰ درصد پروژه‌ها عمرانی بود.

غلامی ادامه داد: سال گذشته بیش از پنج هزار پروژه با اعتبار شش هزار میلیارد تومان فقط در دهه فجر و هفته دولت اجرا شد که در سال جاری شاهد رشد ۲۰ درصدی اعتبارات بودیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در بخش‌های مختلف در استان خواهیم داشت.

وی با اشاره به موضوع انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس، اظهار کرد: میزان بارش برف در زاگرس کاملاً مشخص است و تغییر اقلیم را به سمت و سوی تأمین منابع آب از مناطق دیگر سوق می‌دهد؛ باید در استان برای تأمین منابع آب تلاش کنیم که به همین منظور مطالعاتی در این راستا انجام شده است.

معاون استاندار اصفهان با اشاره به پروژه انتقال آب از خلیج فارس گفت: در این ارتباط باید دو تفاهم نامه کلی تدوین می‌شد تا بتوانیم از برق نیروگاه استفاده و آب را منتقل کنیم که این تفاهم‌نامه با وزارت نیرو امضا شد؛ البته استان یزد نیز در کنار اصفهان قرار گرفت.

غلامی ادامه داد: برای اینکه آب را وارد سیستم دستگاه آب‌شیرین‌کن کنیم، باید دمای آب را افزایش می‌دادیم که خوشبختانه فرایند انتقال آب نهایی شده و امیدواریم ۹۳۰ کیلومتر مسیر را به خوبی پیش ببریم.

وی با بیان اینکه امور مربوط به زمین ۱۰۰ هکتاری بندر سیریک مجاور نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی برای اجرای پروژه آب شیرین‌کن انجام و نهایی شده است، تصریح کرد: برای بخش اول مسیر انتقال آب که باید از بندرعباس عبور کند، تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای بین استانداران اصفهان، یزد و هرمزگان امضا شده است.

معاون استاندار اصفهان افزود: با توجه به اینکه بخشی از سرمایه‌گذاران این طرح فولاد مبارکه، ذوب آهن، پالایشگاه و نیروگاه هستند، برای تأمین حدود ۳۰۰ هزار تن ورق اقدامات لازم انجام شده و بی شک انتقال ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از خلیج فارس به اصفهان اتفاق می‌افتد.

غلامی اظهار کرد: با تحقق طرح انتقال آب، تمام صنایع استان بی نیاز از آب حوضه زاینده‌رود خواهند شد و حقابه کشاورزان نیز به آنها داده خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه برای نخستین بار حقابه کشاورزان و خسارت خشکسالی را پرداخت خواهیم کرد، گفت: پیشنهاد یک هزار و ۳۰۰ میلیاردی حقابه کشاورزان به دلیل محدودیت تأمین بودجه به ۶۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته که در صورت تصویب این رقم در دولت، بخش اول پرداخت حقآبه‌ها محقق خواهد شد.

معاون استاندار اصفهان با اشاره به پروژه بهشت آباد، گفت: عملیات اجرایی پروژه بهشت‌آباد سال ۹۰ با انتخاب پیمانکار آغاز و ۶۰۰ متر اولیه تونل حفاری شد؛ پس از آن بنا به دلایل سیاسی کار تعطیل شد و تا سه سال پیش موضوعات فقط پیرامون اختلافات مطرح بود تا اینکه موضوع به وزارت نیرو کشیده شد و دستور قاطع ریاست جمهوری وقت در این باره صادر شد.

وی با بیان اینکه برای این تونل سیستم پیشرفته سگمنت گذاری بدون اینکه قطره آب از حفاری وارد تونل شود، در حال اجرا است، گفت: تی. بی. ام‌های پیشرفته بدون اینکه خطری متوجه چشمه‌ها و قنوات شود حفاری را ادامه می‌دهد و در حال حاضر همه چیز برای بهشت‌آباد آماده است؛ البته بهانه مجوزهای زیست محیطی مطرح شد که با جلسات پی‌درپی در سازمان حفاظت محیط زیست تونل ۶۵ کیلومتری به سه قسمت شامل ۱۵ کیلومتر در اصفهان، ۴۰ کیلومتر قسمت میانی که مطالعات آن باید تکمیل شود و ۱۳ تا ۱۵ کیلومتر قسمت انتهایی تقسیم شد.

معاون فنی و عمرانی استاندار اصفهان تاکید کرد: اگر اجازه کار تونل صادر شود، ظرف مدت سه سال با سه تی بی ام و تکنولوژی‌های به روز می‌توان این پروژه را به اتمام رساند زیرا با اجرا نشدن این پروژه ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب طی ۱۰ سال گذشته را در استان از دست دادیم.

کد خبر 524446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 18
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    25 11
    باسلام اگر شما هنر دارید جلو دودوآلودگی ذوب آهن لنجان را بگرید که د ود وآلودگزش برای شهرهای چمگردان زرین شهر شهر زاینده رود وروستاهای اطراف ان ومنافع ان برای اصفهان میباشد
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      24 1
      چه منافعی برااصفهان داره؟کارکناش که همه غیربومی وازخارج استان هستن،درآمدش هم میره به خزانه دولت
    • سعیـد ــ اس IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      9 1
      چی میگی دوست عزیز..!!؟؟؟ اگه شما از رودخانه زاینده رود سهمی برده اید، ما هم در اصفهان از ذوب آهن به خیر و فیض رسیده ایم..!!!
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    19 3
    افرین اجرایی کنید زودتر عالیه
    • سید IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      1 0
      بدبختی اینجاس ما با هم نیستیم چه اصفهان وچه لنجان یکجا هستیم چرا با هم نیستیم
  • توکل اژه ای IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    8 2
    معاونت محترم یکسال درانتظارواریزحقابه هستیم وهرروزامروزوفردامیکنندودریغ ازیک ریال تاکنون
    • مریم IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      5 1
      حق آب تو سرشون بخورد پول یک کیلو گوشت هم نمیشد ۲۰ ساله کشاورز رو بدبخت کردن
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 14
    این طرحهایه مسخرتون که فقط محیط زیست رو به گند میکشه بزارید کنار خواهشا....انتقال آب از خلیج فارس به مرکز چه صیغه ایه دیگه چقد اکوسیستمو میخاین به گند بکشین
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 5
    کی گی کی چه موقع ؟ چرا دروِغ میگین ؟ این فقط یه فکره و حداقل ۵ سال طول میکشه تا این کار عملی بشه ، دروغ نگین ؛ تا اون موقع اصفهان از سکنه خالی شده
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    6 0
    خدا راشکر انشاءالله این کار انجام بشه
  • ایرانیم IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 0
    فعلا حرف است .کو تا عمل .اگر اجرایی شود بسیار عالی.با این همه خسارت که مردم متحمل شدند.تا خانه هاو پلهای تاریخی هم نابود نشده لطفا دست بجنبانید.ممنون ازاینکه گه گاهی یه خبر خوب ونیمه تمام به گوش مردم می رسانید .
  • مرد که گریه میکنه IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 2
    به جایی جابه جایی اب کمتر اب صادر کنید کشورهای دیگه تا کی جابه جایی خدا میدونه اب زاینده رود کدوم کشوره
  • ۲۳ IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    5 12
    مگر قوم چهار محالی و بختیاری مرده باشند که شما تونل بهشت اباد افتتاح کنید
    • Mahdi IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      4 0
      ایران یه کشوره و هممون یکسان ازش سهم داریم. این همه بختیاری بختیاری می کنی میدونی اکثر کارکنان ذوب آهن و فولاد همه بختیارین و ۶۰ درصد اصفهان رو همین بختیاریا اشغال کردن و از منابع اون دارن بهره می برن. بعدشم شما برنج کاری از بعد سد دز تا خود خوزستان رو جمع کن آب کم نمیاری.
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 1
    ازاین حرفها فایده نداره وقتی اجراشد انوقت ازاین حرفها خیلیا زدند
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 0
    خدا پدرتان را بیاموزد واقعا هم کشاورزان وهم مردم از بی آبی تو استرس اند
  • احمدی ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 0
    با انرژی خورشیدی میشه آب را شیرین کرد در متراژ بالا کشور را از لحاظ آب بی نیاز میکنه
  • محمد IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    5 0
    سلام تو را خدا ی فکر اساسی برای اصفهان بکنید تمام چاه های اطراف ما خشک شده
  • اصغر زاهدی IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    11 2
    دیونه خونس آب زاینده رود وارد استان میشه و همون اولش لوله کشی میشه یزد بعد از خلیج فارس لوله کشی میکنن برای اصفهان...لازم نکرد،آب زایند رود بیاد اصفان شما برا یزد برین از خلیج فارس آب ببرین...
  • عارف IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    3 0
    چه عجب بالخره یک خبر خوش برای اصفهان شنیدیم ، خدا کنه این طرح جلوی فرونشست و آسیب به آثار باستانی رو بگیره
  • مالک آذرسا IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    5 2
    اگر این آب برای کشاورزان باشه خیلی عالی ولی اگر برای ساخت کارخانه تازه واز بین بردن زمین کشاورزی باشه باعث نابودی مملکت خواهد بود
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    6 0
    اصفهان نابود شد همه دارم مهاجرت میکنن
  • امید IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    6 0
    از لحاظ علمی کار بسیار درستی هست...مشود تولید جلبک برای دام کرد و ماهیو میگو شور پرورش داد و زیر زمین را پر کرد تا نشست نکند.درکل کار بسیار درستی هست چون یهود درپی خشک کردن کل ایران است.
  • زیبا GE ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    5 0
    خدا کنه این طرح انجام بشه واقعا نگرانی اباصفهان ما رو به مهاجرت از این شهر زیبا وادار میکنه
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 1
    سلام جمعیت شهر اصفهان حال حاضر از مهاجران زیادی تسکیلدشده که اکثرا از شهرکرد لرستان و اهواز هستند ولی اجازه انتقال آب از این شهرها به اصفهان داده نمیشود اگر قرار است این افراد در اصفهان زندگی کنند پس بهتر است طرح انتقال آب از این شهرها هم به اصفهان انجام شود
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    پس کی اتفاق میوفته نابود شد اصفهان ولنجان واطراف اصفهان اگه بشه کل اطراف اصفهان کشاورزی بشه اشتغالزایی هم میشه
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    این مقدارآب هیچ مشکلیو حل نمیکنه اگه دایمی بود بله اما این آب را بنظر من واسه کارخانجات می آورندخدا میدونه
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    لازم نیست از خلیج آب بیارید اصفهان...همان آبهای زاینده رود را که بردید برگردانید دیگه آب نمی خواهد بیارید ....آب ببرید یزد و......
  • زهرا IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    واسه بی سوادایی که نشستن اون بالا و اسم خودشونم گذاشتن مسئول متاسفم که طبیعت و آبی که مربوط به همون منطقه هست و مخصوص همون جاست می برن جای دیگه یه کم به مغزشون فشار نمی یارن فکر عاقلانه نمی کنن و مسائل رو از طریق علم پیگیری نمی کنن
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    منم خیلی کاراقراره انجام بدم اماتوبوق نمیکنم. درضمن آب خودمونونبریداین ور اون ور اب دریاروبدیداوناکه آب ماروبهشون دادید.شرم کنیدلطفا
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    0 0
    شما رودهای آب شیرین که شمال کشور داره میریزه به دریا رو ول میکنید برید آب شور روبیازید بعد کلی هزینه کنید شیرین کنید که چه با کلی هزینه مردم از جیب پدرتون که نمی‌دید
  • نامشخص IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    0 0
    بداد کشاورزها و خشک سالی برسید زودتر زاینده رودی که به راحتی در عرص ۴۰ سال خشک کردین رو زنده کنید