پروژه سامانه دوم نقشی حیاتی برای استان دارد/ پیشرفت ۴۹ درصدی سد و تونل کوهرنگ سه

استاندار اصفهان گفت: اگر به پروژه سامانه دوم یا گلاب ورود نمی‌کردیم تا ۱۵ سال آینده هم این پروژه آغاز نمی‌شد، اما خداوند عنایت کرد و با اقدامات ویژه پروژه را فعال کردیم. پروژه سامانه دوم یا گلاب پدافندی غیرعامل برای استان اصفهان بوده که نقش حیاتی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس رضایی عصر امروز _جمعه دوم مهرماه_ در نشست خبری خود با ارائه گزارشی در مورد عملکرد استانداری اصفهان در حوزه آب، اظهار کرد: در موضوع آب استانداری نقش اجرایی ندارد؛ بلکه سه مسئولیت از جمله سیاست گذاری، هماهنگی و پیگیری را برعهده دارد.

وی افزود: اصلی‌ترین و مهمترین مساله استان اصفهان آب بوده و هیچ چیزی مهم‌تر از این برای استان وجود ندارد؛ متأسفانه علی‌رغم تلاش‌هایی که تاکنون انجام شده، عوامل اجرایی دیر به این مسئله پرداختند؛ هر چند اگر مردم و مسئولان دست به دست هم بدهند، هنوز هم دیر نشده است.

استاندار اصفهان ادامه داد: در حوزه آب و اقداماتی که طب ۳۴ ماه اخیر انجام شده، آمادگی داریم تا به هر کسی که بخواهد ما را به چالش بکشد، بگویم بیشترین وقت و تلاش را برای بحث آب اختصاص دادیم.

رضایی با اشاره به سیاست استانداری در زمینه مدیریت بحران آب استان گفت: نخستین سیاست این بود که در همه حوزه‌ها حتی یک قطره آب هم به صورت بهینه مصرف شود؛ استراتژی دوم این بود که حتی اگر شده یک قطره آب بیشتر وارد اصفهان شود و موضوع سوم نیز اصل احترام و بردباری با استان‌های همجوار بوده است.

وی با اشاره به پروژه سامانه دوم یا گلاب، گفت: اگر به پروژه سامانه دوم یا گلاب ورود نمی‌کردیم تا ۱۵ سال آینده هم این پروژه آغاز نمی‌شد، اما خداوند عنایت کرد و با اقدامات ویژه پروژه را فعال کردیم. پروژه سامانه دوم یا گلاب پدافندی غیرعامل برای استان اصفهان بوده که نقش حیاتی دارد.

استاندار اصفهان تاکید کرد: طی ۳۴ ماه اخیر علیرغم خشکسالی‌های شدید، حتی یک قطره آب آلوده به مردم اصفهان نرسید و این یکی از افتخارات بزرگ ما به شمار می‌رود.

رضایی با بیان اینکه باید برای زنده ماندن فرهنگ بزرگ اصفهان تلاش کرد، گفت: باید برای انتقال آب فکری اساسی می‌کردیم که بحث طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان مطرح شد که با توجه به نظر منتقدان، کاری کارشناسی انجام شد و تاکید کردیم که آب برای صنایع متری ۲۰ هزار تومان باشد.

وی با اشاره به شرکت تأمین آب اصفهان که مهمترین اعضای آن فولاد مبارکه، ذوب آهن، پالایشگاه اتاق بازرگانی و شهرداری اصفهان است، گفت: این شرکت مشاوری را به کار گرفته که مسیر ۹۱۰ کیلومتری را به هیئت مدیره اعلام کرد و محل آبگیری مشخص شد و در حال حاضر به دنبال آب شیرین کن هستیم.

استاندار اصفهان ادامه داد: اگر پیگیری‌ها مثل امروز ادامه پیدا کند، سه تا پنج سال آینده امکان انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان فراهم خواهد شد.

رضایی با اشاره به سد و تونل کوهرنگ سه گفت: اواخر آبان ۹۷ که به اصفهان آمدم، این سد تنها ۲۱ درصد پیشرفت داشت، اما ظرف سه سال گذشته پیشرفت آن به ۴۹ درصد رسیده است؛ البته با توجه به مشکل فنی، مشاور با مسائلی روبه‌رو شد که از هشت ماه قبل کار در حال تعیین تکلیف بوده و قطعاً اگر این مشکلات نبود، کار تاکنون به پایان رسیده بود.

وی ادامه داد: این مشکل به مشاور پروژه باز می‌گردد؛ در این رابطه چهار نامه به وزیر نیرو نوشتم که اگر اشتباه مشاور عمدی بوده، باید برخورد قانونی صورت بگیرد و خوشبختانه دو هفته قبل مقرر شد سازمان برنامه و بودجه بر اساس قانون موضوع را پیگیری کند.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: اگر مشکل برطرف شود تا یکسال آینده می‌توان آبگیری را انجام داد؛ البته در رابطه با تونل، ۹۰ درصد کار تمام شده بود و اگر مسئله سد حل شود، از اواخر اسفندماه ۵۰ تا ۶۰ میلیون متر مکعب آب را می‌توان پمپاژ کرد.

رضایی با اشاره به پروژه بهشت آباد گفت: بهشت آباد پروژه مهمی برای استان اصفهان است که طبق مطالعات انجام شده ۶۵ کیلومتر آب با پای خود به باغ‌بهادران آمده و وارد زاینده رود می‌شود.

وی اضافه کرد: چندین سال قبل همزمان با سفر مقام معظم رهبری این پروژه کلید خورد، اما با مسائل و مشکلات خاص خود و اطلاعات غلط برخی مسئولان به تأخیر و تعویق افتاده بود که با تعامل‌های انجام شده در تاریخ ۱۳ آبان ماه سال ۹۸ شورای عالی آب مصوب کرد که سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب از طریق بهشت آباد به اصفهان بیاید، اما چگونگی انتقال را به عهده وزارت نیرو گذاشتند که شرکت "آب نیرو" روش‌های مختلف آبرسانی را مطالعه و در نهایت بهترین راه انتقال آب را از طریق تونل اعلام کرد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه سازمان محیط زیست ایرادهایی را به پروژه وارد کرده است، گفت: برای پروژه بهشت آباد سختی‌های بسیاری کشیدیم، اما خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده برای ۱۳ کیلومتر نهایی مجوز لازم صادر شده و برای ۴۵ کیلومتر میانی نیاز به اطلاعات تکمیلی مشاور داریم. برای کیلومترهای نخستین. مباحث در حال انجام بوده که این یکی از دستاوردهای بزرگ اصفهان به شمار می‌رود.

کد خبر 524416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.