آغاز مهرماه، یادآور رشادت بزرگ مردان کوچک در جنگ تحمیلی

بیش از ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز در کشور داریم که دربرهه‌های حساس و سرنوشت ساز کشور نقش آفرینی کردند و حماسه آفریدند. هشت سال دفاع مقدس بیشترین حماسه از این دانش آموزان را به تصویر کشید و یک مهر و بزرگداشت هفته دفاع مقدس یادآور این بزرگ مردان کوچک است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تقارن اول مهرماه با هفته دفاع مقدس یادآور ایثار و از جان‌گذشتگی دلاور مردان ایران اسلامی است، آغاز ماه مهر بهار تعلیم و تربیت و شکوفایی هر چه بیشتر عقل و اندیشه و تفکر و علم همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس، یادآور ایثارگری و مقاومت و عزت و عظمت ملت ایران اسلامی و یادآور رشادت‌های بزرگ مردان کوچک این سرزمین و هزاران دانش‌آموز شهید هشت سال دفاع مقدس است.

بیش از ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز در کشور داریم که دربرهه‌های حساس و سرنوشت ساز کشور نقش آفرینی کردند و حماسه آفریدند. هشت سال دفاع مقدس بیشترین حماسه از این دانش آموزان را به تصویر کشید.

در واقع بیش از یک ششم شهدای دوران دفاع مقدس را دانش آموزان تشکیل می‌دهند، در ۱۳ آبان سال‌های ۵۷ و ۵۸ کشتار وسیعی از قشر دانش‌آموز جامعه انجام شد که تبیین‌کننده نقش اثرگذار این قشر در دستیابی به اهداف والای نظام بوده است. بیشتر مبارزات دوران طاغوت را نیز دانش‌آموزان در سال‌های ۵۶ و ۵۷ با شرکت در تظاهرات، تجمعات و همایش‌ها انجام دادند که بیشتر این دانش آموزان را دبیرستانی‌ها و دانش آموزان مقاطع راهنمایی تشکیل می‌دادند، این دلاوری‌ها ادامه داشت تا به دوران جنگ تحمیلی رسید و این بزرگ مردان کوچک از ایثار و شجاعت و شهادت دست بر نداشتند و عرصه را برای تاختن دشمن تنگ کردند و پا به پای سرداران و فرماندهان جنگیدند تا خاک وطن را حفظ کنند.

حضور شهید محمد حسین فهمیده، شهید بهنام محمدی، شهید حمیدرضا سیاهپوش و هزاران دانش‌آموز شهید دیگر، نشان از مردانگی این نوجوانان دارد که آغاز مهر ماه یاد و خاطره آنها را در دل همگان زنده می‌کند.

با آغاز جنگ تحمیلی بسیاری از نوجوانان و جوانان ایرانی با وجود سن کمی که داشتند درس و مدرسه را رها کردند و به جبهه‌ها رفتند. روح بزرگشان سن و سال نمی‌شناخت و نقطه مشترکشان ولایتمداری و ایثارگری بود. شهدای دانش‌آموز از اصحاب عاشورایی اباعبدالله الحسین (ع) درس و الگو گرفتند و با بصیرت و آگاهی راه خود را انتخاب کردند. دانش‌آموزانی که آگاهانه انتخاب کردند و شهادت برایشان «احلی من عسل بود».

دانش آموز شهید «مهرداد عزیزاللهی» که یکی از شهدای نامدار اصفهان است، مهرماه سال ۱۳۴۶ در شهر اصفهان و در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. دوران کودکی خود را در کنار برادر خویش مسعود که او نیز به فیض شهادت نائل شده، سپری کرد، تحصیلات راهنمایی را به پایان نرسانده بود که با جثه‌ای کوچک، اما روحی بلند و شجاعتی وصف ناپذیر به جبهه اعزام شد و همزمان با حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل تا قبل از شهادت درس خود را تا سال سوم هنرستان در رشته برق الکترونیک ادامه داد.

شهید «مهرداد عزیز اللهی» در سال ۱۳۶۴، در عملیات کربلای ۴ در جزیره «ام الرصاص» در حال غواصی به شهادت رسید و جاودانه شد.

"فیلم مصاحبه مهرداد، مربوط به اوایل جنگ است که مهرداد تازه به جبهه رفته بود. امام خمینی هم آن فیلم را دیده و خواسته بودند تا مهرداد را ببرند پیش ایشان. امام مهرداد را می‌بینند و بازوی او را بوسه می‌زنند و او هم دست امام را می‌بوسد." این خاطره را پدر مهرداد بازگو کرده و به شجاعت فرزندش در دفاع از میهن می‌بالد.

روز دوم جنگ تحمیلی علیه ایران

اول مهرماه سال ۱۳۵۹ مصادف با دومین روز از جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم بعث عراق علیه کشور جمهوری اسلامی ایران است. در این روز اتفاق‌ها و حمله‌های تخریب کننده‌ای اتفاق افتاد که مهمترین اتفاق دومین روز از پاییز آن سال، عملیات پرافتخار نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران علیه دشمن متجاوز با نام «کمان ۹۹» بود. در این روز، صدام در مصاحبه‌ای که در یکی از مناطق اشغالی جنوب کشور داشت، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و با خیالی واهی گفت: «بقیه سوالات را حداکثر یک هفته دیگر در مصاحبه بعدی در تهران پاسخ خواهم داد.»

در دومین روز حمله، دشمن پیشروی در خاک ایران را آغاز کرد. لشکر ۹۲ زرهی اهواز گزارش داد: «حدود ۲۰۰ تانک عراقی از شلمچه عبور کرد و به ۶ کیلومتری خرمشهر رسید. شهر زیر آتش شدید قرار دارد، به طوری که حدود ۱۰۰ نفر شهید و مجروح شده‌اند.»

نخستین طرح جنگی ایران، کمان ۹۹ بود که نیروی هوایی ارتش ایران روی میز گذاشت تا جواب حمله هوایی عراق را داده باشد. سحر اول مهر هواپیماهای اف ۱۴ ایران فضای مرز هوایی ایران را از ارومیه تا جزیره خارک پوشش می‌دادند، بعد هواپیماهای شکاری اف ۱۴ و اف ۵ پرواز می‌کردند و هدف‌هایشان در خاک عراق را به آتش می‌کشیدند. صبح اول مهر، ۱۵۰ جنگنده ایرانی در آسمان شهرهای عراق به پرواز درآمدند، بربری، دلحامد و زنجانی از خلبانانی بودند که تأسیسات نفتی اربیل، موصل و کرکوک را به آتش کشیدند. برخی هم به نیروی دریایی عراق در خلیج فارس و برخی به تأسیسات بغداد و بصره حمله کردند.

یکم مهر ماه ۱۳۵۹ و پیام امام خمینی (ره) برای مردم غیور ایران

امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در یکم مهر ۱۳۵۹ خورشیدی، پیام مهمی را در خصوص تشریح وضعیت کشور و تجاوز همه جانبه رژیم بعث و همچنین مسائلی که مردم باید رعایت کنند، صادر کردند.

نخستین اطلاعیه امام خمینی درباره آغاز جنگ تحمیلی در هفت بند منتشر شد. در پی حمله گسترده عراق از سه جبهه زمین، هوا و دریا به ایران، امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در پیامی ضمن محکوم کردن این حمله درباره ادامه تجاوزات رژیم صدام به ایران هشدار داد.

ایشان درباره اوضاع ایران و مسائلی که مردم مسلمان ایران باید در رعایت آن کوشا باشند، پیام مهمی بدین شرح صادر کردند:

«بسم الله الرحمن الرحیم

مطالب زیر ابلاغ می‌شود:

باید اطاعت از شورای فرماندهی بدون کوچک‌ترین تخلف انجام گیرد و متخلفین با سرعت و قاطعیت باید تعقیب و مجازات شوند.

باید اشخاص و مقامات غیرمسئول از دخالت در امور فرماندهی خودداری کنند و فرمانده کل قوا به نمایندگی اینجانب و شورای فرماندهی مسئول امور جنگی هستند.

در شرایط فعلی اقدام دادگاه‌های ارتش در اموری که شورای فرماندهی صلاح نمی‌داند، بدون اطلاع اینجانب ممنوع اعلام می‌شود.

رادیو و تلویزیون موظفند اخباری را نقل کنند که صد در صد صحت آن ثابت می‌باشد و برای عدم اضطراب و تشویش اذعان اخبار را از غیر منابع موثق نقل ننمایند.

نیروهای انتظامی موظف هستند اشخاصی را که دست به شایعه سازی می‌زنند از هر قشر و گروهی که باشند، فوراً دستگیر و به دادگاه انقلاب تسلیم و دادگاه‌های مذکور آنان را در حد ضد انقلابیون مجازات نمایند. مردم مبارز ایران موظفند شایعه‌سازان را به دادگاه‌های انقلاب معرفی و با نیروهای انتظامی همکاری نمایند.

روزنامه‌ها در وضع فعلی موظفند از نشر مقالات و اخباری که قوای مسلح را تضعیف می‌نماید، جدا خودداری نمایند که امروز تضعیف این قوا عقلا و شرعا حرام و کمک به ضد انقلاب است. من کرارا از نیروهای مسلح عزیز پشتیبانی نموده‌ام و امروز که آنان در جبهه‌های جنگ با صدام کافر هستند، تشکر می‌کنم و از زحمات آنان قدردانی می‌نمایم و از خداوند متعال توفیق و پیروزی برای آنان طلب می‌نمایم.

اکیداً همه قشرهای ملت و ارگان‌های دولت موظف شرعی هستند که دست از مخالفت‌های حزبی که دارند، بردارند و با مخالفت خود کمک به دشمنان اسلام ننمایند.

والسلام، روح الله الموسوی الخمینی-اول مهرماه ۵۹ مطابق ۳ ذیقعده ۱۴۰۰»

کد خبر 524130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.