کومان روی لبه‌ تیغ؛ انتخاب لاپورتا چه کسی است؟

رونالد کومان اسطوره هلندی باشگاه بارسلونا میداند که اگر روند نتایج بد آبی اناری‌ها ادامه داشته باشد به‌زودی اخراج می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، باشگاه بارسلونا این روزها شرایط سختی را سپری می‌کند. آنها که فصل را بدون مسی شروع کرده اند، روند سینوسی را تجربه می‌کنند. شکست سنگین برابر بایرن مونیخ و البته دو تساوی سخت در لالیگا که حتی می‌توانست به شکست منجر شود، عامل تیره روزی هاست.

کومان در شرایط سختی قرار گرفته، رابطه‌ی شکر آب رئیس و مرد هلندی از همان ابتدا واضح و عیان بود، اما لاپورتا وانمود به دوستی بین خودش و کومان می‌کند و البته از هواداران بارسا انتظار صبر و حمایت همه جانبه دارد.

فصل پیش که به اتمام رسید، آبی اناری‌ها قهرمانی لیگ را از کف داده بودند. لاپور تا قصد اخراج داشت، اما بند مالی سنگین و ۱۲ میلیون یورویی در قرارداد کومان، مانع از فسخ شدن قرارداد شد تا این مرد هلندی فصل جدید را هم روی نیمکت بنشیند.

در فصل جدید هم اوضاع خیلی خراب است، جدا از نتایج ضعیف، مصاحبه‌های کومان و مدیر برنامه اش و همچنین صحبت‌های تند و دلسرد کننده‌ی لاپورتا علیه مربی تیم، شرایط را متشنج کرده و بر مشکلات پرشمار بلوگرانا افزوده است.

تساوی تلخ این هفته برابر گرانادا با ارائه یک بازی نا امید کننده، دو امتیاز دیگر را از بارسا گرفت و صدای اعتراض‌ها را بلند کرده. صبر آقای رئیس لبریز است و رسانه‌ها خبرهای پیاپی برای تغییر سرمربی روی خروجی سایت‌ها قرار می‌دهند.

برخی‌ها مشکل فسخ با کومان را نداشتن پول می‌دانند اما ادوارد رومئو مدیر بخش اقتصادی باشگاه اذعان کرده که پول کافی به لطف بانک گلدمن ساکس به آنها رسیده است.
کومان از رفتار عجیب رئیس ناراحت است که از ابتدا به او اعتماد نداشت.

کومان در شرایط سخت بارسا، تنها کسی بود که حاضر شد آن تیم آشفته را تحت هدایت بگیرد، او حتی برای فسخ با لاله‌های نارنجی (هلند) از جیب خودش شش میلیون یورو هم به فدارسیون فوتبال این کشور پرداخت کرد.

در حال حاضر از گزینه‌هایی مثل تن هاگ (آژاکس) بیلسا (لیدز) ژاوی (السد) کنته (بدون تیم) روبرتو مارتینز و پیرلو، لوو و فاووره (بدون تیم) برای هدایت بارسا نام برده می‌شود. برخی‌ها معتقدند اگر کسی قرار به انتخاب باشد، برای پروژه طولانی مدت خواهد بود اما برخی هم میگویند شخصی که انتخاب می‌شود فعلاً موقت خواهد بود.

طبق صحبت‌های لاپورتا، خبرها حاکی از این است که کومان حداقل تا بازی فردا شب مقابل کادیز روی نیمکت خواهد بود و تصمیم همکاری یا عدم همکاری با او، بستگی به نتایج دارد و سران آبی اناری‌ها، فعلاً بازی به بازی پیش می‌روند و عجله‌ای در کار نیست.

اما باشگاه اگر تصمیم بگیرد تا آخر سپتامبر کومان را برکنار کند، باید یک مربی بدون تیم انتخاب کند که بهترین آنها کنته و یواخیم لوو هستند، اما دست بر قضا در بحث سبک بازی گرفتن آنها از بازیکنان، هیچ شباهتی به سبک بازی بازیکنان بارسلونا وجود ندارد

حالا سوال اینجاست که اگر برفرض مثال یک نفر از این دو، بخواهد روی نیمکت بنشیند، آنها با سبک خاص خودشان در تیمی مثل بارسا موفق می‌شوند یا داستان تلخ و نافرجام والورده-ستین دوباره تکرار خواهد شد؟

در این بین، احتمال به خدمت گیری چهره‌هایی مثل تن هاخ و بیلسا بسیار سخت و شاید بتوان گفت غیر ممکن به نظر می‌رسد. چرا؟ چون ️آن ها تازه در شروع فصل هستند و هر دو هم خوب نتیجه گرفته اند، همچنین باشگاه شأن هم بعید است دو ماه بعد از شروع فصل مربی خوب خودشان را بخاطر اینکه بارسلونا مربی ندارد، تقدیم کاتالان‌ها کنند و بعدش خودشان دنبال مربی بگردند.

️تن هاگ فصل را با آژاکس طوفانی شروع کرده و تیم مخوفی دارد. پس او هرگز نمی‌آید بعد از سه ماه بارسای بحران زده را بگیرد، آژاکس هم حداقل تا آخر فصل تن هاگ را رها نمی‌کند. رابطه‌ی این دو باشگاه همیشه خوب بوده اما اگر قرار باشد بخاطر رابطه خوب باشگاه آژاکس با بارسلونا اجازه رفتن تن هاگ داده شود، آن وقت وضعیت تیم هلندی در لیگ هلند و لیگ قهرمانان بد می‌شود. پس عملاً مسئولان آژاکس هیچوقت چنین خطری نمی‌کنند.

در کل این تصمیم اخراج کومان درست مثل قضیه‌ی اخراج والورده شد، مربی ایی که می‌شد در تابستان با او قطع همکاری کرد، و در سه ماه ژوئن و جولای و آگوست فرصت برای انتخاب مربی جدید وجود داشت، اما تصمیم گرفته شد که با او ادامه داده شود، حالا بعد از ۲ ماه از شروع فصل، لاپورتا حالا به اشتباه خود پی برده و باید بین بد و بدتر یک گزینه را انتخاب کند.

با این تفاسیر کومان حتی تا بازی مقابل کادیز (فردا شب) روی نیمکت حضور خواهد داشت و بعید است که مربی هلندی حداقل تا ژانویه اخراج شود، مگر اینکه یکی از این اتفاقات رخ بدهد:

۱- بارسلونا از پنج بازی آینده‌ی خودش مقابل کادیز، لوانته، بنفیکا و اتلتیکو نتیجه نگیرد (حداقل سه بازی نتواند پیروز شود)

۲- ️الکلاسیکوی سوپرکاپ را ببازد (ژانویه)

۳- نتواند به مرحله حذفی لیگ قهرمانان صعود کند (نوامبر)

۴- در رقابت‌های جام حذفی خیلی زود حذف شود (نوامبر)

️این اتفاقات می‌تواند باعث اخراج کومان تا بازه‌ی زمانی ژانویه شود. اگر کومان را 'بدترین' فرض کنیم، گزینه‌های جایگزینی حال حاضر هم چیزی بین 'بد و 'بدتر' هستند و تا آخر فصل هیچ توفیقی ندارد. باید منتظر ماند و دید که لاپورتا چه تصمیمی می‌گیرد.

کد خبر 523937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.