بورس امروز سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

در صورتی که شاخص کل فردا بازنگردد احتمال ریزش بیشتری تا سطح یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد خواهد داشت.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ سه‌شنبه ۳۰ شهریورماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۳۶ هزار و ۵۳۵ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۹۱ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۱۱ هزار و ۸۹ واحدی در سطح ۴۲۱ هزار و ۵۲۱ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۲.۵۶ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۲.۵۶ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۴۴۰ واحدی به سطح ۲۰ هزار و ۷۲۵ واحد رسید.

بورس امروز سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۳ هزار و ۷۸۹ و ۱۷۳ هزار و ۵۷۹ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب شش میلیارد و ۶۳۵ میلیون و چهار میلیارد و ۵۶ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

در صورتی که شاخص کل فردا بازنگردد احتمال ریزش بیشتری تا سطح یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد خواهد داشت.

بورس امروز سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار مهم

سامانه جدید معاملاتی آماده کار شد

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس گفت: سامانه جدید معاملاتی بومی تولید شده و آماده استفاده است.

روح الله دهقان افزود: این سامانه جدید از نظر امکانات، شبیه به سامانه معاملاتی موجود بوده و تفاوت چندانی با آن ندارد اما از نظر توسعه پذیری و مقدار فشاری که می‌تواند تحمل کند، پیشرفته‌تر است.

عرضه ۳۶۷ میلیون دلار در سامانه نیما طی روز جاری

بانک مرکزی اعلام کرد: سامانه نیما امروز (دوشنبه، ۲۹ شهریورماه) شاهد عرضه حدود ۳۶۷ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تأمین ارز واردات کشور بوده است. از عرضه‌های مذکور حدود ۱۶۳ میلیون دلار معامله شده که میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۳ هزار و ۳۱ تومان بوده است. دلار بازار آزاد نیز در محدوده ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان است.

از اجرای قانون مالیات بر عایدی تا افزایش اعتماد به بورس

رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تصریح کرد: مسئولان کشور موظف هستند در کنار ترافیک سنگین کارهای خود، گام‌های مهمی را در جهت رونق بازار سرمایه و اجرای طرح‌های مورد نیاز این حوزه بردارند، با هدف بازگشت اعتماد به بازار سرمایه و رونق آن، باید حمایت‌های لازم در جهت اجرای طرح‌های بنیادی صورت گیرد تا شاهد رونق بازار و سرمایه گذاری‌های بلند مدت در کشور باشیم.

وی افزود: در صورت اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، اعتماد مردم و سرمایه گذاران به بازار سرمایه افزایش یافته و دولت هم نقش نظارت خود را بدون دخالت در برخی امور به خوبی انجام خواهد داد.

اخبار شرکت‌ها

ثپردیس: تهاتر آپارتمان با سهام برای این شرکت ۵۸ میلیارد تومان سود برای این شرکت به همراه داشت.

وملل: فروش زمین و شناسایی سود ۶۹ میلیارد تومانی برای این شرکت.

وهامون: پیشنهاد هیأت مدیره به مجمع فوق‌العاده برای افزایش سرمایه ۶۶ درصدی از محل آورده.

سیستم: افرایش سرمایه ۴۸۹ درصدی از سود انباشته و مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را در دستور کار قرار دارد.

وسرمد: پیشنهاد هیأت مدیره به مجمع فوق‌العاده برای افزایش سرمایه ۱۴۰ درصدی از محل سود انباشته و مازاد تجدید ارزیابی.

وآذر: فروش سهم کولاک شرق و شناسایی سود ۱۵۷ میلیاردی.

زپارس: صدور مجوز افزایش سرمایه ۳۲۹ درصدی از محل سود انباشته.

نوری: دادخواست شرکت بازرگانی پتروشیمی مبنی بر ابطال رأی داوری و صدور دستور موقت جهت توقف عملیات اجرای رأی داوری مورد قبول مرجع قضائی واقع نگردید و رأی بدوی مبنی بر ردّ شکایت از رأی داوران در مورد اصل محکوم به و متفرعات قانونی (بجز خسارت قراردادی) پس از انطباق شکایت با قواعد حاکم بر ارزیابی و نظارت دادگاه تأیید مفاد رأی داوری به نفع این شرکت، و رأی اعلان بطلان درباره حکم داوران مبنی بر محکومیت شرکت بازرگانی پتروشیمی به پرداخت جریمه پنج در هزار روز شمار توسط شعبه ۳۶ دادگاه حقوقی تهران صادر شد. رأی مذکور در مدت ۲۰ روز پس از ابلاغ در دادگاه تجدید نظر استان تهران قابل تجدید نظر خواهی است.

بازارهای جهانی

بازارهای سهام آسیا و بازار کامودیتی‌ها در معاملات روز دوشنبه در واکنش به نگرانی در رابطه با خبر ورشکستگی احتمالی شرکت چینی، تحت فشار فروش قرار گرفتند و یوان در مقابل دلار تضعیف شد. در معاملات روز جاری فضای بهتری بر بازارها حاکم است و اندکی از افت دیروز جبران شد. شرکت اورگرند کشور چین به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های سرمایه گذاری در حوزه املاک، با بدهی ۳۰۰ میلیارد دلاری تبدیل به بدهکارترین شرکت ساختمانی در جهان شده است. سقوط این شرکت می‌تواند به بازارهای دیگر سرایت کند و اقتصاد چین را با چالش بزرگی مواجه کند.

این شرکت توانایی پرداخت پول به تأمین کنندگان مصالح را از دست داده است. افت قیمت املاک این شرکت را با مشکلات شدید نقدینگی مواجه کرده و برخی بانک‌ها نیز از پرداخت وام به این شرکت سرباز زده‌اند. سهام این شرکت در معاملات دیروز، چهار درصد افت کرد. با توجه به پیامدهای گسترده ورشکستگی این شرکت چینی، سرمایه گذاران انتظار دارند که دولت از سقوط این شرکت جلوگیری کند. تعطیلات عمومی در چین، تایوان و کره جنوبی نیز در حجم پایین معاملات بی تأثیر نبوده است.

اوره: تولیدکنندگان افزایش قیمت اوره را پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه عنوان کرده‌اند. در خاورمیانه به‌دلیل افزایش قیمت گاز کاهش عرضه اوره در مناطق مختلف را به همراه داشته‌است. در چین کاهش تولید در پی کنترل‌های دولتی مبنی بر کاهش انتشار کربن و افزایش شدید قیمت گاز طبیعی و زغال‌سنگ آنتراسیت، پیش بینی می‌شود موجب افزایش قیمت اوره و کاهش صادرات در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ خواهد شد. همچنین در اروپا به‌دلیل افزایش قیمت گاز، چندین کارخانه تعطیل شد که به دلیل افزایش تقاضا، افزایش قیمت اوره فوب مصر را به همراه داشت.

سنگ آهن: سقوط قیمت سنگ آهن نسبتاً پر عیار ۶۲ درصدی به محدوده قیمت ۹۲ دلار در چین به معنی قیمت ۵۲ دلار فوب ایران است. در واقع قیمت کنار معدن در محدوده ۴۲ دلار خواهد بود که بیشتر شرکت‌ها را با بحران فروش و صادرات مواجه می‌سازد، موجودی انبارهای گندله ایران در محدوده چهار تا پنج میلیون تن است که سطح بالایی بوده و تداوم این وضعیت، عامل تعطیلی خطوط تولید واحدهای گندله سازی می‌شود.

نقشه بازار بورس

بورس امروز سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 523730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.