دعوا بر سر بهترین بودن «بهترین»

با آنکه پس از گذشت یک پروسه طولانی مدت شهردار بیرجند انتخاب شد، فرماندار این انتخاب را مغایر با آیین نامه شوراها دانست و عضو شورا از ارسال پرونده انتخاب شهردار در جلسه شورا و با نظر هیئت تطبیق به هیئت حل اختلاف و وزارت کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز شنبه اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند در جریان فرآیند انتخاب شهردار از انتخاب «مهدی بهترین» خبر دادند. چندی پیش اعضای شورای اسلامی بیرجند با برکناری علیرضا جاوید، علی عدل معاونت عمران شهرداری را به عنوان سرپرست شهرداری بیرجند انتخاب کرده بودند که تا زمان انتخاب شهردار سکان دار این مسئولیت باشد. بومی نبودن شهردار سابق از جمله دلایل عمده مخالفت شورا با وی بود.

فاطمه زهرا هلال‌بیرجندی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند درباره فرایند انتخاب شهردار مرکز استان خراسان جنوبی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در اولین مرحله هر یک از اعضای شورا به فراخور شناخت خود افراد واجد شرایط انتخاب به عنوان شهردار را برای آغاز فرایند بررسی معرفی کردند. از دل این فرایند یک لیست ۳۰ نفره خارج شد که ۹ نفر عضو شورا به دور از حب و بغض غیرمنصفانه و با علاقمندی به انجام امور در بستر مشورت این گزینه‌ها را بررسی کردند.

وی ادامه می‌دهد: با بررسی مقررات و تماس‌های اولیه این جمع ۳۰ نفره به ۱۰ نفر محدود شد و اعضای شورا و گروه کارشناسی برنامه ۹ نفری را که در صحن شورا حضور یافته بودند به صورت مصاحبه‌ای و مکتوب مورد بررسی قرار دادند.

وی می‌افزاید: در پایان ماراتن پنج مرحله‌ای از پنج نفر نهایی رأی‌گیری به عمل آمد و بهترین با ویژگی‌های بومی، مطلع، خلاق و توانمند در عرصه مشارکت و هماهنگ با شورا انتخاب شد.

آغاز چالش‌ها پس از انتخاب شهردار

این فرایند پس از گذشت چند هفته به انتخاب نهایی گزینه شهردار بیرجند ختم شد اما انتخاب «بهترین» حرف و حدیث‌های زیادی را از سوی مردم و حتی بعضی از اعضای شورای اسلامی شهر در پی داشت. اعضای موافق با او بومی بودن، سوابق علمی و سکونت دائمی شهردار منتخب در بیرجند را علت انتخاب برشمردند. در صورتی که مخالفان انتخاب وی معتقدند یک پزشک عمومی به صرف تمرکز بر بومی بودن، نمی‌تواند مدیریت شهری را در دست بگیرد و نداشتن تخصص در موضوعات عمران و شهرسازی را از دلایل مخالفت خود ذکر کردند.

عده‌ای نیز بر این باورند که انتخاب مهدی بهترین بی ربط ترین گزینه به مسائل شهری و به جهت ارتباط نزدیک وی با علیرضا محمودی راد رئیس شورای اسلامی بیرجند بوده است که خود از جامعه پزشکان است.

حسین خسروی کارشناس شهری در بیرجند از مخالفان انتخاب شهردار جدید است و به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به نظر من نه تخصص مهدی بهترین و نه سابقه اجرایی او در شهرداری کمکی به عمران و آبادانی بیرجند نخواهد کرد. اگر او شهردار شود و به علت نداشتن تخصص، کار خود را به درستی انجام ندهد، اعضای شورای شهر در پایان چهار سال باید پاسخگوی مردم باشند.

وی ادامه می‌دهد: تجربه و تخصص پیشتر از بومی بودن دارای اولویت است. بعد از آن همه جلسه و صحبت، چنین انتخابی از شورای انقلابی بیرجند بعید است. ضمن احترام و آرزوی موفقیت برای اعضای این شورا لازم است تاکید کنم که انتخاب بهترین، بدترین انتخاب در بین گزینه‌ها بود.

شهردار به مشکلات، نیازها و معضلات بیرجند تسلط دارد

رضا حسنی صفت، دیگر عضو شورای اسلامی شهر بیرجند، از رأی خود به مهدی بهترین خبر داده و به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از مزیت‌های شهردار منتخب بیش از ۲۸ سال طبابت و سکونت دائم در شهر بیرجند است.

وی می‌افزاید: به جهت شفاف سازی متذکر می‌شوم که به دلایلی چون بومی بودن، سوابق علمی و تجربی در شورای اسلامی، صداقت و شجاعت، شناخت کامل از بهترین و تسلط وی بر مشکلات، نیازها و معضلات شهر بیرجند، رأی من به شهردار منتخب مثبت بود.

امتیاز بهترین از ۳ نفر کمتر بود

فرید فروزانفر، عضو شورای اسلامی شهر بیرجند به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: شورا پس از برگزاری جلسات مربوط به انتخاب شهردار به شش گزینه نهایی رسید که پنج نفر از جامعه مهندسان و دارای سوابق اجرایی در مدیریت شهری بودند.

وی می‌افزاید: شش نفر نهایی علی عدل کارشناس ارشد مدیریت پروژه، سرپرست فعلی شهرداری و معاونت عمرانی شهرداری بیرجند، محمدرضا عظیم زاده کارشناس ارشد عمران و شهردار اسبق یزد و رفسنجان، مهدی بهترین، پزشک عمومی، معاونت دانشگاه علوم پزشکی و ریاست بهزیستی بیرجند، رحمت انوری آذر کارشناس ارشد عمران سازه، شهردار سابق پارس آباد مغان و مشکین شهر، محمود کمیلی دوست، کارشناس ارشد عمران، معاون عمرانی اسبق شهرداری بیرجند و مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان خراسان جنوبی و مجید محمدی فر کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و شهردار منطقه ۹ شهرداری مشهد بودند.

فروزانفر ادامه می‌دهد: پس از بررسی رزومه و سوابق گزینه‌ها که طی مصاحبه و امتیازدهی گروه نخبگان و اعضای شورا انجام شد بیشترین امتیازات به ترتیب مربوط به رحمت انوری آذر، محمدرضا عظیم زاده، محمودرضا کمیلی دوست، مهدی بهترین، علی عدل و مجید محمدی‌فر بود.

وی با بیان اینکه پنج نفر به مهدی بهترین رأی موافق دادند، خاطر نشان می‌کند: من با بهترین مخالف بودم و رأی من انوری شهردار دو دوره مشکین شهر و یک دوره پارس آباد مغان و شهرک اندیشه کرج بود که سابقه یک دوره عضویت در شورای شهر مشکین شهر را نیز در کارنامه دارد و بالاترین امتیاز را دارا بود.

بلاتکلیفی در تأیید یا رد بهترین

به گزارش ایمنا، در نهایت روز دوشنبه هفته جاری هیئت تطبیق فرمانداری بیرجند مصوبه شورای شهر درباره انتخاب مهدی بهترین را به عنوان شهردار رد کرد. علی ناصری، فرماندار بیرجند در جمع خبرنگاران اعلام کرد که انتخاب بهترین به عنوان شهردار مغایر با آئین نامه انتخاب شهرداران بوده و از این رو به شورا بازگشت داده شده است.

وی علت آن را اعلام نکرد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که بر اساس ماده ۱۶ قانون شوراها، انتخاب شهردار منوط به اکثریت آرا و به دست آوردن حداقل ۶ رأی است و بهترین موفق به کسب این تعداد نشده است. بنابراین در صورت صحت این موضوع مصوبه مذکور باطل و از اعتبار ساقط است.

هرچند که به گفته فرید فروزانفر، عضو شورای شهر "پرونده انتخاب شهردار در جلسه شورا و با نظر هیئت تطبیق به هیئت حل اختلاف و وزارت کشور ارسال شده است. " اما تاکنون هیچ یک از اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند موضع خود را نسبت به رد مهدی بهترین از سوی فرمانداری اعلام نکرده‌اند و پاسخ روشنی به زمان رأی‌گیری مجدد برای انتخاب شهردار نمی‌دهند. در هر حال باید منتظر جلسات آتی شورا و در هفته آینده بود.

کد خبر 523654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.