رای اعتماد پارلمان لبنان به کابینه نجیب میقاتی

شبکه خبری الجزیره از رای اعتماد پارلمان لبنان به کابینه «نجیب میقاتی» نخست وزیر این کشور خبر داد.

به گزارش ایمنا، الجزیره دوشنبه شب گزارش داد که پارلمان لبنان به کابینه نجیب میقاتی با اکثریت اعضا رأی اعتماد داد.

شبکه خبری اسکای نیوز هم اعلام کرد که کابینه میقاتی آرای اکثریت نمایندگان پارلمان لبنان را به دست آورد.

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد که کابینه نجیب میقاتی با کسب ۸۵ رأی موافق، توانست موافقت اکثریت پارلمان را به دست آورد.

در جلسه امروز پارلمان ۱۰۰ نماینده حضور داشتند.

در این جلسه ۱۵ تن نماینده از دادن رأی اعتماد به کابینه نخست وزیر جدید خودداری کردند. نمایندگان جریان آزاد ملی، جریان المستقل، جنبش امل، حزب الهد، حزب سوسیالست، جریان المرده و اللقاء التشاوری (انجمن مشورتی) به کابینه میقاتی، رأی اعتماد دادند. نمایندگان حزب موسوم به نیروهای لبنانی و شماری از نمایندگان مستقل نیز از دادن رأی اعتماد به کابینه میقاتی خودداری کردند.

جلسه پارلمان لبنان به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ساختمان اصلی خود به ساختمان دیگری معروف به تالار یونسکو در بیروت منتقل شده است. آغاز جلسه رأی اعتماد به کابینه نجیب میقاتی امروز در کاخ یونسکو در بیروت پایتخت لبنان، با قطع برق و تأخیر یک ساعته همراه بود.

جلسه یاد شده قرار بود امروز (دوشنبه) در ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی آغاز شود اما به دلیل قطعی برق و خاموش شدن چراغ‌های سالن با یک ساعت تأخیر شروع شد. در این جلسه، برنامه‌ها و سیاست‌های دولت جدید بررسی و به رأی گذاشته شد و در نهایت از مجموع یکصد نماینده پارلمان ۸۵ تن به کابینه نخست وزیر جدید رأی اعتماد دادند. پس از حدود ۱۳ ماه بلاتکلیفی، چند روز پیش میشل عون رئیس جمهوری لبنان، فرمان تشکیل کابینه جدید به ریاست «نجیب میقاتی» متشکل از ۲۲ وزیر را امضا کرد.

بر این اساس، طلسم تشکیل دولت شکسته شد و دور باطلی که لبنان در آن گرفتار شده بود، پایان یافت. میقاتی پس از دریافت فرمان تشکیل دولت لبنان از سوی عون، طی سخنانی وضعیت کشورش را فوق‌العاده و دشوار خواند و خواستار اتحاد تمامی لبنانی‌ها و گروه‌ها در راستای نجات کشور شد. شرایط این روزهای لبنان که از دو سال پیش آغاز شده، برای مردم این کشور بسیار بغرنج شده و نبود برق و افت شدید ارزش «لیره» (پول ملی لبنان) در مقابل ارزهای خارجی در کنار کمبود شدید سوخت و همچنین گرانی افسار گسیخته قیمت کالاها در این کشور، فشار مضاعفی بر مردم لبنان وارد کرده، مشکلاتی که از دوره سوم نخست وزیر سوم "سعد حریری" به لبنان تحمیل شده و هم اکنون نخست وزیر جدید باید برای آنها چاره اندیشی کند.

دولت جدید لبنان وعده داده است که برای مقابله با بحرانی که این کشور را فلج کرده است، تدابیری از جمله مذاکره با صندوق بین‌المللی پول و آغاز اصلاحات را اتخاذ خواهد کرد.
لبنانی‌ها امیدوارند که دولت جدید سرانجام بتواند راهی را برای خروج کشور از بحرانی که منجر به کاهش ۹۰ درصدی ارز از اواخر سال ۲۰۱۹ شده و سه چهارم مردم را به فقر کشانده است، پیدا کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 523568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.