صنعت حمل و نقل ریلی کشور به توسعه نرم‌افزاری نیاز دارد

« در این شبیه سازی، شیوه رفتار بخش خصوصی و صاحبان بار و ناوگان ریلی کشور در مواجهه با تصمیم‌های کلان دولتی پیاده سازی شده تا تصویر دقیقی از فضای واقعی حاکم بر حمل و نقل ریلی کشور ارائه گردد.»

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، محمد تمنایی با اشاره به جزئیات فنی توسعه نرم افزار «طراحی یکپارچه شبکه بهینه ریلی کشور»، اظهار کرد: در این نرم افزار، اولویت‌های گسترش شبکه ریلی بر اساس کمینه‌سازی کلیه هزینه‌های اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی تحمیلی به شبکه‌های ریلی و جاده‌ای کشور و لحاظ محدودیت‌هایی از قبیل بودجه، ظرفیت محورهای ریلی و هاب‌های لجستیکی، قیمت‌گذاری شبکه، تأثیرات متقابل عرضه و تقاضا، بار و مسافر داخلی و نیز ترانزیت بین‌المللی و با لحاظ رقابت شیوه‌ی ریلی با شیوه‌های جاده‌ای و ترکیبی برای حدود ۱۶۰ هزار زوج مبدأ-مقصد مشخص خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان، افزود: یافتن یک روش بهینه برای طراحی شبکه ریلی، مستلزم توجه به ابعاد متنوعی از موضوع است. احداث یک محور ریلی جدید و یا بهبود ظرفیت محور ریلی موجود، می‌تواند در الگوی اندرکنش بین خطوط ریلی و مراکز لجستیک تغییرات زیادی ایجاد کند و سبب تغییر مطلوبیت حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و ترکیبی برای زوج مبدأ-مقصدهای مختلف در شبکه شود.

تمنایی با اشاره به این‌که در این طراحی برای اولین بار دو نگرش ملی و بنگاهی بخش خصوصی به صورت همزمان مدل‌سازی شده است، اضافه کرد: در این شبیه سازی، شیوه رفتار بخش خصوصی و صاحبان بار و ناوگان ریلی کشور در مواجهه با تصمیم‌های کلان دولتی پیاده سازی شده تا تصویر دقیقی از فضای واقعی حاکم بر حمل و نقل ریلی کشور ارائه گردد.

محدودیت منابع مالی؛ چالش مهم در گسترش شبکه ریلی

سعید رسولی با بیان این‌که در تمام اسناد بالادستی نظام، جایگاه راهبردی حمل‌ونقل ریلی به عنوان حمل و نقل سبز و پیشران در توسعه‌ی پایدار کشور، به عنوان یکی از راهبردهای اساسی مورد توجه ویژه مسئولین و سیاست‌گذاران قرار دارد، اظهارکرد: مسئله طراحی یکپارچه شبکه ریلی کشور، یکی از مهمترین موضوعات در سطح برنامه‌ریزی استراتژیک حمل‌ونقل کشور است.

وی با برشمردن برخی چالش‌های پیش روی گسترش شبکه ریلی کشور تصریح کرد: یکی از چالش‌های مهم در گسترش شبکه ریلی، محدودیت منابع مالی است. به جهت پهناوری سرزمینی و نیز تنوع بسیار زیاد گزینه‌های پیش رو، تصمیم‌گیری درباره نحوه تخصیص منابع جهت افزایش ظرفیت یا احداث محورهای جدید، یک مسئله مهم و دارای ابعاد گوناگون است که اغلب سبب اختلاف نظرها درباره اولویت‌های توسعه شبکه می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: هدف از پروژه طراحی شبکه بهینه ریلی کشور به عنوان بخشی از مرحله فاز دو مطالعات جامع حمل و نقل کشور، ایجاد یک سند بالادستی با نگاه علمی و توجه به همه جوانب مسئله با رعایت منافع ملی کشور است که بتواند اولویت‌های توسعه‌ی ریلی کشور برای یک افق زمانی ۲۰ ساله را تعیین نماید.

رسولی، بیان کرد: با طراحی نرم‌افزار هوشمند سه سطحی شبکه ریلی برای نخستین بار در کشور و به عنوان نقشه راه توسعه متوازن و یکپارچه این شبکه، اولویت ایجاد هاب‌های لجستیکی، احداث کریدورهای جدید و بهبود ظرفیت کریدورهای موجود شبکه ریلی کشور به صورت یکپارچه تعیین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به همکاری‌های محققان دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: تیم پژوهشی دانشکده مهندسی حمل و نقل این مرکز علمی پیش از این در همکاری با مرکز فناوری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی از حسن انجام کار برخوردار بوده است و با تمرکز ویژه بر موضوع طراحی شبکه‌های حمل‌ونقل ریلی، برون‌دادهای معتبر علمی داشته است.

ارتقای یکپارچگی در برنامه‌ریزی توسعه شبکه ریلی‌

گفتنی است؛ شایان ذکر است با انجام این طرح مهم و راهبردی که در راستای مدیریت بهینه مصرف انرژی است، کشور ما شاهد افزایش سهم حمل و نقل سبز ریلی در جابجایی کالا و مسافر خواهد شد. همچنین ارتقای یکپارچگی در برنامه‌ریزی توسعه شبکه ریلی و افزایش بهره‌وری از ظرفیت‌های موجود در طول سال‌های آینده از دیگر دستاوردهای مهم این طرح کلان ملی است.

در حال حاضر، اجرای این طرح توسط تیم پژوهشی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شده است و تا اوایل سال ۱۴۰۱، نتایج آن به وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ارائه خواهد شد.

کد خبر 523392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.