تاییدیه نمای ساختمان‌ها با نظام مهندسی است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز گفت: کمیته تاییدیه نما به سازمان نظام مهندسی واگذار شده است از این رو کنترل شهرداری بر نماسازی ساختمان‌ها کاهش یافته است.

علیرضا مرغایی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در سنوات قبل لوایحی در مورد سیما و منظر شهری به تصویب رسیده و دفترچه راهنمای قوانین و انواع مدل‌های مختلف نماها، مصالح، ارتفاع و سایر موارد به صورت دقیق مشخص شده است، اما مشکلاتی در اجرا وجود دارد.

وی ادامه داد: در گذشته کمیته‌ای به نام منظر یا همان تاییدیه نما در شهرداری تشکیل می‌شد و نمایندگانی از سازمان نظام مهندسی، دانشگاه، اداره کل راه و شهرسازی و یک نماینده هم از شهرداری و در جلسات هفتگی به صورت مداوم نماهای شهری را کنترل می‌کرد، اما به دلایلی از شهرداری گرفته و اکنون در نظام مهندسی تشکیل می‌شود.

مرغایی زاده تصریح کرد: با انتقال کمیته تاییدیه نما به سازمان نظام مهندسی، ترکیب کمیته تغییری نکرده است، اما کنترل و نظارت شهرداری که در گذشته بسیار زیاد بود، کم شده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری اهواز اضافه کرد: نماهای کلاسیک یا به اصلاح محاوره نماهای رومی که سال‌هاست در دنیا از رده خارج شده مخالف دستورالعمل موجود است؛ اجرای این طرح‌ها در اهواز به این گونه است که در کمیته نقشه‌های متفاوتی تصویب و در اجرا به شکل دیگری انجام می‌شود.

وی افزود: بحث نظارت و کنترل اجرای نماها بر عهده‌ی سازمان نظام مهندسی است و باید در صورت تخلف سازنده از دستورالعمل مصوب به شهرداری گزارش دهد تا پیگیری شود، اما از آنجایی که این گزارشات عموماً خیلی دیر و پس از تکمیل اعلام می‌شود باید از طریق کمیسیون ماده ۱۰۰ پیگیری و رأی تخریب گرفت، اما امکان تخریب نما با توجه به مسائل و مشکلاتی که پیش می‌آید تبعات اجتماعی دارد به همین دلیل است که باید گزارش تخلف به سرعت به شهرداری اعلام تا از اجرای نماهای خارج از دستورالعمل جلوگیری شود.

کد خبر 523141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.