فرهاد فخرالدینی «هفت اقلیم» را می‌سازد

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو- ایران از تازه‌ترین اثر فرهاد فخرالدینی با عنوان «هفت اقلیم» که مراحل پایانی تولید را می‌گذراند، خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از کمیسیون ملی یونسکو- ایران، حجت‌الله ایوبی گفت: هفت اقلیم اثر استاد فرهاد فخرالدینی در زمینه تصنیف آثار ارکسترال، به سفارش کمیسیون ملی یونسکو در مراحل پایانی تولید قرار دارد. اثر مذکور با نام «هفت اقلیم» برای ارکستر سمفونیک، گروه کر، تکخوان و یک راوی تصنیف شده و شامل چندین پرده (موومان) است.

وی افزود: به مناسبت قرار گرفتن نام عطار نیشابوری در فهرست مشاهیر جهانی در سال ۲۰۲۱، «هفت اقلیم» بر اساس داستان اصلی منظومه منطق‌الطیر عطار ساخته شده و به‌زودی توسط ارکستر سمفونی صدا و سیما مراحل ضبط آن آغاز می‌شود.

فرهاد فخرالدینی ۲۱ اسفند ۱۳۱۶ خورشیدی در تهران زاده شد و تحصیلات موسیقی خود را در هنرستان‌های موسیقی و نیز در مؤسسه موسیقی شناسی، برای یک دوره چهار ساله گذراند. وی در سال‌های پس از انقلاب با دشواری‌هایی که برای کار با ارکستر و برگزاری کنسرت‌های بزرگ پیش آمد، بیشتر به موسیقی فیلم پرداخت. در این میان موسیقی او برای فیلم «بوعلی سینا» و نیز سریال‌های تلویزیونی «سربداران» و «امام علی (ع)» با استقبال بسیار روبرو شد.

فرهاد فخرالدینی از اواسط دهه ۸۰ خورشیدی رهبری ارکستر بزرگ را بر عهده گرفته که عنوان ارکستر ملی ایران را بر پیشانی دارد. به گفته خود او، دو نسل از موسیقیدانان در این ارکستر عضویت دارند، نوازندگان پیش و پس از انقلاب. تجربه پیشکسوتان با شور جوانان در هم می‌آمیزد و رنگ و بویی تازه و سر زنده به اجراها می‌بخشد.

وی همپای آهنگسازی و رهبری در زمینه پژوهشی نیز کار کرده است. او برای نوشتن موسیقی سریال «بوعلی سینا» به کشف تازه‌ای رسید. فخرالدینی در سفری دور و دراز به خراسان رفت و با ضبط ۱۴ کاست از انواع موسیقی مقامی رایج در منطقه به تهران بازگشت. از جمله دو تار پیرمردی ۸۰ ساله را ضبط کرد، به قول خودش با صدایی خش گرفته که گویی غبار کویر روی تارهای صوتی‌اش نشسته بود. فخرالدینی آن گاه این آوای غبارگرفته برانگیزاننده را با یک رباعی از بوعلی سینا که گویی بازتاب کلامی همان آواست پیوند زد. همین ترکیب، خط اصلی موسیقی فیلم بوعلی سینا را ساخت.

دل گر چه در این بادیه بسیار شتافت / یک موی ندانست ولی موی شکافت

اندر دل من هزار خورشید بتافت / آخر به کمال ذره‌ای راه نیافت

کوشش پژوهشی دیگر فخرالدینی در باز کشف قطعه یا ترانه‌ای از عبدالقادر مراغی، موسیقیدان ایرانی به کار زده شد. او برای تئوری قدیمی موسیقی ایران که با فارابی آغاز می‌شود و از طرف دیگر موسیقیدانانی چون ابن سینا، صفی‌الدین ارموی و عبدالقادر مراغی دنبال می‌شود، ارزش بسیار قائل است و می‌گوید که چیزی کم از تئوری موسیقی مغرب زمین ندارد.

تجزیه و تحلیل و شرح ردیف موسیقی ایران کتابی از فرهاد فخرالدینی، موسیقی‌دان و نوازنده ایرانی در شرح و تحلیل ردیف موسیقی ایرانی است. این کتاب در ۱۳۹۲ خورشیدی منتشر و در ۲۰ فصل تدوین شد. فصل‌های ابتدایی به فواصل موسیقی ایرانی، وزن و ضرب‌آهنگ در موسیقی ایرانی، تاریخچه ردیف و مقام و مفاهیم پایه‌ای می‌پردازند و ۹ فصل انتهایی به بررسی هفت دستگاه موسیقی ایرانی و گوشه‌های آن‌ها تخصیص یافته‌اند.

فخرالدینی بر این باور است که مبنای تقسیم‌بندی ردیف در این کتاب، ردیف‌های موسی معروفی، نورعلی برومند، ابوالحسن صبا و علی تجویدی بوده و از این میان ردیف تجویدی را دقیق‌ترین ردیف یافته‌است.

وی در مجموع به مدت ۱۱ سال رهبر ارکستر ملی ایران بود و هم‌اکنون یکی از اعضای شورای عالی خانه موسیقی ایران است.

کد خبر 522790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.