افزایش قیمت گاز، اقتصاد اروپا را تهدید می‌کند

ساکسو بانک دانمارک هشدار داد؛ افزایش قیمت گاز در اروپا می‌تواند اقتصاد اتحادیه اروپا را تضعیف کند.

به گزارش ایمنا، اول هانسن، مدیر بخش کالاهای اساسی ساکسو بانک دانمارک، می‌گوید: افزایش قیمت گاز طبیعی می‌تواند رقابت‌پذیری اقتصادی اتحادیه اروپا در سطح بین‌الملل را تضعیف کند.

طی روزها و هفته‌های گذشته به خاطر حجم پایین گاز ذخیره شده در سطح کشورهای اروپایی و سرد شدن زودهنگام هوا قیمت گاز در سطح این قاره افزایش چشمگیری داشته است.

از سوی دیگر پایین آمدن عرضه گاز از سوی روسیه و ابهامات موجود نسبت به شروع بهره‌برداری خط لوله انتقال جدید روسیه به اروپا شرایط را در بازار گاز اروپا بدتر کرده است.

شرکت گازپروم روسیه چند روز پیش گفته بود که آماده است به فاصله کمی از صدور مجوز از سوی اتحادیه اروپا صادرات گاز به وسیله خط لوله نورداستریم ۲ به اروپا را آغاز کند، اما احتمالاً روند صدور مجوز در این زمینه ماه‌ها طول خواهد کشید، چرا که میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در زمینه افزایش واردات گاز از روسیه اختلاف وجود دارد.

کار به جایی رسیده که روز چهارشنبه قیمت هر هزار مترمکعب گاز در سطح اتحادیه اروپا به رقم بی‌سابقه ۹۷۰ دلار رسید.

به گفته هانسن افزایش قیمت گاز می‌تواند به بروز خاموشی در فصل زمستان در سطح اروپا منجر شود.

وی تأکید کرد: اگر قیمت‌ها در آینده نزدیک پایین کشیده نشوند، اروپا با خطر یک زمستان سخت با خاموشی‌های گسترده و پایین آمدن قدرت رقابت‌پذیری در صنایع وابسته به حوزه انرژی که از محل افزایش قیمت گاز و برق آسیب می‌بینند روبه‌رو خواهد بود.

وی می‌گوید، بیشتر این صنایع در آلمان و فرانسه بوده و جدی‌ترین آسیب را خواهند دید.

منبع: فارس

کد خبر 522717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.